11 ویژگی مانیتور که هنگام خرید باید به آن ها توجه کنید

به گزارش کتاب یار مهربان، آیا قصد خرید یک مانیتور تازه و ارزان برای کارهای خود بخرید؟ شاید در حین آنالیز مطالب مختلف پیرامون مانیتورها، در درک و فهم بعضی از اصطلاحات و واژه های مربوط به مشخصات فنی مانیتور دچار مشکل شوید. در این مطلب، به شما یاری می کنیم تا به زبان بسیار ساده با معنای 11 مشخصات فنی مانیتور بیشتر آشنا شوید.

11 ویژگی مانیتور که هنگام خرید باید به آن ها توجه کنید

قبل از خرید برترین مانیتور برای اهداف کاربردی خود، شما باید بعضی از رایج ترین و مهم ترین اصطلاحات و واژه ها درباره معینات فنی مانیتور را متوجه شوید. بعلاوه باید از کاربرد این واژه ها اطلاعات درستی پیدا کنید.

در این مقاله 11 واژه مرتبط با معینات فنی مانیتور را انتخاب نموده و در ادامه ضمن شرح معنای آنها، درباره تاثیرشان روی کیفیت مانیتور هم صحبت می کنیم.

1. معنی رزولوشن (Resolution)

رزولوشن به تعداد پیکسل هایی گفته می گردد که در یک صفحه نمایشگر به تصویر کشیده می شوند. به طور معمول برای راحتی در بیان تعداد پیکسل ها، این پارامتر به صورت پهنا در ارتفاع (برای مثال 1920×1080) بیان می گردد. طبیعی است که هر اندازه رزولوشن بالاتر باشد، تصاویر بهتر و مجذوب نماینده تری هم فراوری می گردد؛ چراکه تعداد پیکسل های بیشتری در یک منطقه از تصویر به صورت متراکم تر قرار می گیرند. اگر هیچ ایده ای ندارید مانیتور یا تلویزیون شما از چه رزولوشنی بهره می برد، می توانید نام مدل خود را در اینترنت سرچ نموده تا از معینات فنی مربوطه آگاه شوید.

در هنگام خرید یک مانیتور، حتما به این موضوع دقت کنید که رزولوشن دستگاه چه اندازه است؛ چراکه برای مثال رزولوشن 1080 پیکسل برای تمامی فعالیت های روزمره و حتی تجربه بازی های ویدیویی با کیفیت عادی کاملا مطلوب است. در صورتی که رزولوشن 3840×2160 یا 4K برای کاربرهای حرفه ای و محتواسازهای کاربلد به شدت ایده آل به شمار میرود.

2. معنی نرخ تازه سازی تصویر (Refresh Rate)

نرخ تازه سازی تصویر همان طور که از نامش هم معین است به تعداد دفعاتی به ازای هر ثانیه گفته می گردد که یک مانیتور، تصویرش را بر مبنای اطلاعات مربوط به ویدیو به روز رسانی می نماید. این المان بر اساس هرتز (Hz) محاسبه می گردد. به طور حتم، هر اندازه مقدار نرخ تازه سازی تصویر بالاتر باشد، فرایند به روز رسانی تصویر روان تر اجرا شده و به اصطلاح پارگی تصویر هم کاهش می یابد. این پارامترِ دوم بیشتر برای فرایند ویرایش ویدیوها و اجرای حرفه ای بازی های ویدیویی اهمیت ویژه ای پیدا می نماید.

مانیتورهای استاندارد معمولا از نرخ تازه سازی تصویر 60 هرتز بهره می برند، در حالی که مانیتورهای گیمینگ می توانند تا 240 هرتز و حتی بیشتر بالا بروند. کارت گرافیک کامپیوتر شما هم می تواند نقش چشمگیری در دریافت نرخ تازه سازی تصویر بالاتری را ایفا کننند. بنابراین، قبل از خرید مانیتور تازه به فکر ارتقای کارت گرافیک خود هم باشید. البته اگر کارت گرافیک قدیمی شده است.

3. معنی زمان پاسخ (Response Time)

زمان پاسخ در مانیتورها به این معناست که یک پیکسل در چه مدت زمانی می تواند از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر پیدا کند. این پارامتر بر مبنای میلی ثانیه (ms) محاسبه می گردد. زمان پاسخ کمتر موجب کاهش پدیده موشن بلر (Motion Blur) می گردد. موشن بلر به معنای تار شدگی عکس یا فیلم هنگام حرکت یا یک اکشن است. این پدیده در اجرای بازی های ویدیویی که روند بسیار تند و سریعی دارند یا پخش ویدیوها باید تا حد امکان کم باشد.

برای استفاده عمومی نظیر وب گردی یا انجام کارهای اداری، یک زمان پاسخ مناسب باید حداقل 5 میلی ثانیه باشد. البته، برای گیمرها و سایر کاربرهایی که احتیاج به شفافیت تصویر بسیار بالایی دارند، زمان پاسخ بهتر است 1 میلی ثانیه یا حتی کمتر باشد.

4. معنی نسبت کنتراست (Contrast Ratio)

نسبت کنتراست به تفاوت بین تیره ترین و روشن ترین رنگ هایی یک مانیتور که می توانند پخش شوند گفته می گردد. بدیهی است که هر اندازه نسبت کنتراست بیشتر باشد، تصاویر زنده تر و پویاتری بر اساس عمق و جزئیات بصری ایجاد می گردد.

با این که بسیاری از سازندگان مانیتور، نسبت کنتراست بالای محصولات خود را به رخ رقبا می کشند، باید نسبت به این موضوع دقت کرد که آیا این نسبت کنتراست از نوع Native است یا از نوع Static. یک نسبت کنتراست نیتیو 1000:1 برای بیشتر مانیتورها استاندارد است، در حالی که صفحه های نمایش بالا رده به خصوص محصولاتی با پنل های VA ممکن است نسبت کنتراستی حداقل 3000:1 یا بیشتر داشته باشند.

5. معنی انواع پنل های IPS، TN و VA

در حال حاضر سه مدل پنل اصلی در مانیتورها مورد استفاده قرار می گیرد: IPS (In-Plane Switching)، TN (Tisted Nematic) و نوع VA (Vertical Alignment). هر یک از این پنل ها دارای نقاط قوت و ضعف خاص خودشان در پارامترهای مختلف فراوری رنگ، زوایای دیدن و زمان پاسخ دارند.

  • پنل IPS: برترین دقت رنگ و بعلاوه برترین زوایا برای مشاهده عریض از مانیتور را ارائه می دهد. این نوع پنل به شدت برای انجام کارهای طراحی گرافیکی یا ویرایش تصاویر ایده آل است.
  • پنل TN: سریع ترین زمان پاسخ را داشته و در میان گیمرها محبوبیت به شدت زیادی دارد. البته، نقاط ضعف این پنل شامل دقت رنگ ضعیف و زوایای دیدنی محدود است.
  • پنل VA: این پنل در حقیقت تعادل و بالانسی بین پنل IPS و TN به شمار میرود که از فراوری رنگ و زوایای عریض تری نسبت به پنل های TN بهره می برد اما از طرفی دیگر، زمان پاسخ کندتری در مقایسه با پنل های IPS دارد. بنابراین، قبل از خرید مانیتور بهتر است نسبت به پنلِ دستگاه هم دقت لازم را داشته باشید.

6. معنی گامای رنگ (Color Gamut)

گامای رنگ در واقع دامنه ای از رنگ هایی است که یک مانتیور می تواند آنها را نشان دهند. گامای رنگ عریض تر موجب دقت بیشتر و به تبع رنگ های زنده تر می گردد. رایج ترین استانداردهای گامای رنگ شامل sRGB، Adobe RGB و DCI-P3 است.

فضای رنگ استاندارد برای صفحه نمایش بیشتر کاربران sRGB است که برای استفاده عمومی کاملا مناسب خواهد بود. Adobe RGB و DCI-P3 برای اهداف حرفه ای نظیر عکس برداری، ویرایش ویدیو و طراحی گرافیک مورد استفاده قرار می گیرند. اگر دقت رنگ در اولویت است، در پی مانیتورهایی باشید که درصد بالایی از فضای رنگ مرتبط را پوشش می دهند.

7. معنی زوایای مشاهده (Viewing Angles)

زوایای مشاهده به حدبیشتر زوایایی گفته می گردد که تصویرِ یک مانیتور می تواند بدون از دست دادن قابل توجهی از رنگ یا کنتراست به نمایش بکشد. زوایای مشاهده عریض تر موجب می گردد تا کیفیت تصویر به صورت پایدار از موقعیت های مختلف به چشم کاربر برسد. بعلاوه زوایای مشاهده از این بابت اهمیت دارد که چند فرد مختلف به طور هم زمان در حال دیدنی یک تصویر از یک مانیتور هستند. طبیعتا اگر زوایای مشاهده محدود باشد، نمی توان به صورت چند نفره به طور هم زمان به صفحه نمایشگر مانیتور خیره شد.

به طور کلی در حال حاضر پنل های IPS عریض ترین زوایای دیدن را در اختیار مخاطب قرار می دهند. پس از این پنل ، پنل های VA و در نهایت پنل های TN از لحاظ این پارامتر قدرتمند هستند. به طور کلی برای خرید یک مانیتور با زوایای دیدنی مطلوب، باید حداقل 170 درجه افقی و 160 درجه عمودی به وسیله مانیتور تعریف شده باشد تا یک تجربه قابل قبول برای بیننده رقم زده گردد.

8. معنی نسبت ابعاد تصویر (Aspect Ratio)

نسبت ابعاد تصویر همان طور که از نامش هم پیداست به نسبت بین عرض و طول یک صفحه نمایش گفته می گردد. به طور کلی، رایج ترین نسبت های ابعاد تصویر شامل 16:9 و 4:3 است که به ترتیب برای صفحات عریض و صفحات استاندارد از این نسبت ها استفاده می گردد.

نسبت ابعاد تصویر 16:9 رسما محبوب ترین نسبت برای مانیتورهای مدرن است؛ چراکه میدان دید بسیار عریضی را فراهم نموده و به شدت برای تجربه بازی های ویدیویی، دیدنی فیلم ها و انجام چند کار به طور هم زمان مناسب تلقی می گردد. مانیتورهای فوقِ عریض با نسبت 21:9 و حتی بیشتر قطع به یقین تجربه مجذوب نماینده تر و هیجان انگیزتری را برای کاربرها در پی دارند. این نوع مانیتورها با چنین نسبت ابعادی جزء گران قیمت ترین مانیتورها به شمار می روند. بنابراین، در هنگام خرید یک مانیتور، باید پس از معین مقدار بودجه، فضای کاری خود را هم آنالیز نموده و در نهایت بر اساس فعالیت هایی که با سیستم کامپیوتری خود انجام می دهید، نسبت ابعاد تصویر مطلوبتان را معین کنید.

9. معنی PPI یا Pixels per inch

PPI مخفف Pixels per inch است که به زبان ساده به تراکم پیکسل ها در یک صفحه نمایش گفته می گردد. در واقع PPI پارامتری برای معین دقت و شفافیت تصویر است. مقادیر بالاتر PPI از لحاظ بصری تصاویر پر جزئیات تری و زنده تری را ایجاد می نمایند؛ چراکه تعداد پیکسل های بیشتری در یک صفحه معین قرار می گیرند.

برای محاسبه PPI، رزولوشن صفحه را باید بر اندازه قطری آن تقسیم کنید. با این که مقادیر بالای PPI می تواند کیفیت تصویر را بهبود بخشند، اعداد و ارقام بالای PPI به احتمال زیاد احتیاجمند سخت افزار قدرتمندتری هم برای اجرای روان هستند. به طور کلی برای بیشتر کاربران یک PPI بین 90 تا 120 کفایت می نماید. با این حال، برای محتواسازهای حرفه ای و کاربران خوره دنیای تکنولوژی پارامتر PPI باید بیشتر از 120 باشد.

10. معنی HDR یا High Dynamic Range

HDR قابلیت به نسبت تازهی است که کنتراست، شفافیت و دامنه رنگ مانیتور را بهبود می بخشد. به تبع، تصاویر پر جزئیات و واقعی تری فراوری می گردد. مانیتورها با قابلیت HDR می توانند دامنه گسترده تری از رنگ ها را به انضمام رنگ های سیاهِ عمیق تر و رنگ های سفیدِ روشن تر به نمایش در بیاورند. به طور کلی، وجود قابلیت HDR موجب می گردد تا تجربه بصری بهتری برای کاربر فراهم گردد.

در حال حاضر استانداردهای HDR شامل HDR10، HDR10+ و دالبی ویژن سطوح مختلفی از عملکرد را در پی دارند. وقتی یک مانیتور HDR را انتخاب می کنید، حتما به این موضوع دقت کنید آیا این مانیتور با دستگاه هایی مثل کنسول های خانگی بازی به طور کامل سازگار است یا خیر. بعلاوه اگر برای کامپیوتر خود قرار است یک مانیتور HDR انتخاب کنید، به این نکته دقت کنید آیا سخت افزار کامپیوتری از خروجی HDR پشتیبانی می نماید یا خیر.

11. معنی Adaptive Sync

فناوری Adaptive Sync نظیر NVIDIA G-Sync یا AMD FreeSync در واقع نرخ تازه سازی تصویر مانیتور را با خروجی کارت گرافیک کامپیوتر همگام سازی نموده تا به اصطلاح پارگی تصویر کاهش یابد.

پارگی تصویر (Screen Tearing) زمانی معمولا رخ می دهد که کارت گرافیک، تعداد فریم های بیشتری را نسبت به حدبیشتر فریم های ایجاد شده به وسیله مانیتور فراوری می نماید. در این شرایط، کاربر از لحاظ بصری با مشکلاتی روبرو می گردد. فناوری Adaptive Sync این معضل را به وسیله همگام سازی نرخ تازه سازی تصویر با خروجی کارت گرافیک حل نموده است. هر دو فناوری NVIDIA G-Sync و AMD FreeSync با پردازنده های گرافیکی از هر دو شرکت به خوبی کار نموده اما بعضی از تنظیمات شاید به شیوه های متفاوتی کار نموده و سایر تنظیمات قفل شوند.

وقتی یک مانیتور با قابلیت Adaptive-sync را برای اهداف خود خریداری می کنید، مطمئن شوید که با کارت گرافیک تان سازگار است. این موضوع را هم حتما باید مد نظر قرار داد که قیمت چنین مانیتورهای معمولا بیشتر از مدل های معمولی است. بعلاوه یک تفاوت قیمت قابل توجهی هم بین مانتیورهای G-Sync و FreeSync وجود دارد.

یک تصویر شفاف تر و واضح تر؛ تمام آن چیزهایی که از یک مانیتور می خواهیم

با آگاهی نسبی از واژه های مربوط به معینات فنی مانیتور این قدرت را حالا پیدا نموده اید به راحتی مانیتور مناسب با اهداف خود را بر اساس بودجه تان انتخاب کنید. قطع به یقین، بر اساس اهداف و کارهایی که قرار است با مانیتور انجام دهید، بعضی پارامترها در اولویت های اول و بعضی دیگر در اولویت های پایین تری قرار می گیرند. بر همین اساس، قیمت مانیتورها هم تنوع بسیار گسترده ای دارند.

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج

رزولوشن به چه معناست؟

رزولوشن به تعداد پیکسل هایی گفته می گردد که در یک صفحه نمایشگر به تصویر کشیده می شوند. به طور معمول برای راحتی در بیان تعداد پیکسل ها، این پارامتر به صورت پهنا در ارتفاع (برای مثال 1920x1080) بیان می گردد.

پنل IPS چیست؟

برترین دقت رنگ و بعلاوه برترین زوایا برای مشاهده عریض از مانیتور را ارائه می دهد. این نوع پنل به شدت برای انجام کارهای طراحی گرافیکی یا ویرایش تصاویر ایده آل است.

گامای رنگ به چه معناست؟

گامای رنگ در واقع دامنه ای از رنگ هایی است که یک مانتیور می تواند آنها را نشان دهند. گامای رنگ عریض تر موجب دقت بیشتر و به تبع رنگ های زنده تر می گردد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "11 ویژگی مانیتور که هنگام خرید باید به آن ها توجه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 ویژگی مانیتور که هنگام خرید باید به آن ها توجه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید