راهنمای جامع خرید تلویزیون؛ 7 نکته طلایی برای انتخاب برترین تلویزیون

به گزارش کتاب یار مهربان، تلویزیون بخش مهمی از خانه های ایرانی است و تلویزیون تازهی که می خرید تا سالیان سال دوست و همراه خوبی برای شما و خانواده تان خواهد بود. با این وجود، انتخاب برترین تلویزیون با توجه به بودجه ای که دارید، ممکن است سردرگم کننده به نظر برسد. با توجه به تنوع مدل های تلویزیون در بازار و تنوع تکنولوژی های به کار رفته در انواع تلویزیون، بهتر است قبل از اقدام به خرید یک تلویزیون تازه، زمانی را صرف تحقیق درباره ویژگی های کلیدی یک تلویزیون خوب کنید.

راهنمای جامع خرید تلویزیون؛ 7 نکته طلایی برای انتخاب برترین تلویزیون

در این مقاله یک راهنمای جامع برای خرید تلویزیون خدمت شما عزیزان ارائه نموده ایم تا بتوانید با توجه به احتیاج و بودجه خود، فزونین تلویزیون را انتخاب کنید.

نکات مهم در انتخاب تلویزیون

اگر عجله دارید و در پی مهم ترین نکات در انتخاب تلویزیون می گشت، به فهرست زیر توجه کنید. اما اگر دنبال یک راهنمای جامع برای انتخاب فزونین تلویزیون هستید، تا خاتمه این مقاله با ما همراه باشید چرا که هر مورد را به طور کامل و کاربردی شرح خواهیم داد:

  • تلویزیون با رزولوشن کمتر از 4K نخرید: اگر می خواهید سال ها از تلویزیون بهره ببرید تلویزیون های HD یا 1080p نخرید.
  • از یک برند معتبر بخرید: با خرید از برند معتبری مثل سامسونگ با سال ها سابقه درخشان در فراوری انواع تلویزیون، خیالتان از بابت کیفیت ساخت راحت خواهد بود.
  • با توجه به قیمت بالای تلویزیون های 8K و این که هنوز فیلم های 8K زیاد مرسوم نیستند، میتوانید فعلا سراغ تلویزیون های 8K نروید و به همان تلویزیون 4K اکتفا کنید.
  • تلویزیون با رفرش ریت (refresh rate) 60 یا 120 هرتز بخرید: رفرش ریت 60 هرتز خوب است اما 120 هرتز بهتر است. هر چه رفرش ریت تلویزیون باشد تصاویر به صورت روان تر نمایش داده می شوند.
  • تلویزیون با قابلیت HDR بخرید: اگر در پی تلویزیونی با رنگ های واقعی تر و کنتراست بهتر هستید، تلویزیونی را انتخاب کنید که از فرمت های پیشرفته تر تصویر یعنی HDR10+ یا Dolby Vision یا هر دو پشتیبانی کند.
  • تلویزیون های OLED بهتر از بیشتر تلویزیون های ال سی دی هستند اما تلویزیون های QLED سامسونگ علاوه بر داشتن بسیاری از ویژگی های OLED ارزان تر هستند.
  • تعداد درگاه های HDMI مهم است! در پی تلویزیونی با حداقل 4 درگاه HDMI (ترجیحا HDMI 2.1) باشید.

ویژگی های تلویزیون خوب چیست؟

توجه به ویژگی هایی مثل داشتن درگاه HDMI و دیگر درگاه های مهم، رزولوشن تصویر، OLED، ال سی دی یا ال ای دی بودن پنل تلویزیون، رفرش ریت، سازگاری با HDR اندازه صفحه نمایش و اسمارت بودن تلویزیون از جمله مواردی است که هنگام انتخاب تلویزیون باید به آن ها توجه داشته باشید. در ادامه مهم ترین ویژگی های یک تلویزیون خوب را با هم آنالیز می کنیم.

1. تلویزیون چند اینچ بخرم؟

چه در پی یک تلویزیون پیشرفته و با کیفیت باشید چه بخواهید یک تلویزیون مالی بخرید، اندازه تلویزیون یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب شما خواهد بود. امروزه تلویزیون ها در ابعاد 14 تا 100 اینچی فراوری می شوند. برای این که ببینید تلویزیون چند اینچی مناسب شما است، باید دو نکته را در نظر داشته باشید: معمولا چند نفری همزمان پای برنامه های تلویزیونی می نشینید؟ تلویزیون را در چه قسمتی از منزل قرار خواهید داد؟

این روز ها فزونین اندازه برای تلویزیون های خانگی بسته به بودجه و متراژ خانه، چیزی بین 55 تا 65 اینچ است. عموما تلویزیون 55 اینچ پرطرفدارترین اندازه تلویزیون برای خانه های ایرانی است. تلویزیون های 75 اینچی یا بزرگتر چون احتیاج به فضای زیادی دارند، کمتر مورد توجه قرار می گیرند. اگر فضای کوچکی در اختیار دارید، می توانید تلویزیون های 32 تا 40 اینچی هم بخرید.

برای معین اندازه تلویزیون بر اساس متراژ خانه می توانید از این قانون کلی بهره ببرید: فاصله شما از تلویزیون باید سه برابر ارتفاع صفحه تلویزیون برای تلویزیون های HD و 1.5 برابر ارتفاع تلویزیون های 4K (الترا اچ دی) باشد.

2. فزونین رزولوشن برای تلویزیون چقدر است؟

رزولوشن تلویزیون معین نماینده تعداد پیکسل هایی است که به صورت افقی و عمودی یک تصویر را روی صفحه نمایش تشکیل می دهند. هر چه پیکسل ها بیشتر باشد، تصویر شفاف تر و دارای جزئیات ظریف تری است. بنابراین هر چه رزولوشن بیشتر باشد کیفیت تصویر تلویزیون بالاتر خواهد بود.

تلویزیون 4K بخریم یا full hd؟

طی سال های گذشته فزونین رزولوشن برای تلویزیون رزولوشن 1920×1080 یا همان فول اچ دی بود. اما اخیرا بیشتر فراورینمایندگان تلویزیون به سمت رزولوشن Ultra HD یا همان 4K رفته اند. پیکسل ها در تلویزیون های 4K چهار برابر بیشتر از تلویزیون های فول اچ دی موجود در بازار هستند.

فزونین کیفیت تصویر تلویزیون

بزرگترین فزونی تلویزیون های 4K این است که حتی اشیاء ریز هم با جزئیات بالا روی صفحه تلویزیون نمایش داده می شوند و متن ها شفاف تر نشان داده می شوند. در سال های اخیر فیلم ها و برنامه های تلویزیونی زیادی با کیفیت 4K عرضه شده اند و پیش بینی می گردد این کیفیت به زودی به کیفیت استاندارد برای برنامه های تلویزیونی تبدیل گردد.

شما در حال حاضر می توانید تلویزیون با رزولوشن 8K هم بخرید اما توصیه ما این است که فعلا لازم نیست برای این تلویزیون ها هزینه کنید.

3. تکنولوژی HDR در تلویزیون به چه معناست؟

HDR (مخفف کلمه high dynamic range یا طیف دینامیک بالا) یک تکنولوژی تازه در تلویزیون های 4K است که باعث می گردد رنگ ها در تلویزیون واقعی تر و با کنتراست بالا نمایش داده شوند. اگر دنبال تلویزیونی هستید که بتواند رنگ های بیشتری را نمایش دهد، سطح کنتراستی بالاتری داشته باشد و شفافیت تصاویر در آن زیاد باشد، باید تلویزیون HDR بخرید.

دالبی ویژن تلویزیون چیست؟

دالبی ویژن نسخه ای از HDR است که می تواند اثر HDR را به صورت فریم به فریم اعمال کند بنابراین تصاویر تلویزیون های دارای ویژگی دالبی ویژن خیره نماینده هستند. در تلویزیون های رده بالای بیشتر برندها از تکنولوژی دالبی ویژن استفاده می گردد.

HDR10 در تلویزیون چیست؟

سامسونگ فرمت ممتاز HDR منحصر به خودش با نام HDR10+ را به بازار معرفی نموده است. این تکنولوژی در همه تلویزیون های اسمارت سامسونگ به کار رفته است. HDR10+ شبیه دالبی ویژن عمل می نماید بنابراین تصاویر خیره نماینده ای را فراوری می نماید اما تعداد برنامه های تلویزیونی که با این تکنولوژی ساخته می شوند محدود است.

در مجموع بهتر است یک تلویزیون 4K که از HDR پشتیبانی می نماید بخرید، اما اگر دنبال فزونین ها هستید، سراغ تکنولوژی های پیشرفته تر دالبی ویژن و HDR10+ بروید.

4. رفرش ریت (نرخ تازه سازی) تلویزیون چیست؟

رفرش ریت (refresh rate) یا همان اندازه هرتز در تلویزیون، معین می نماید که در هر ثانیه چند بار تصویر روی صفحه نمایش تلویزیون رفرش یا تازه سازی می گردد. رفرش ریت استاندارد 60 هرتز یا 60 بار در ثانیه است. با این حال، ممکن است تلویزیون های 60 هرتزی در نمایش صحنه های پرتحرک که تغییرات بسیار سریع دارند کم بیاورند و تصویر تار گردد. (به ویژه تلویزیون های ال سی دی با کیفیت اچ دی). بنابراین بسیاری از فراورینمایندگان تلویزیون برای جلوگیری از این مشکل و بالا بردن کیفیت تصویر، رفرش ریت را تا 120 هرتز (یا گاها 240 هرتز) بالا می برند.

رفرش ریت مناسب برای گیمر ها 120 هرتز است. به ویژه اگر با PS5 یا Xbox سری X یا S بازی می کنید. اما برای کنسول بازی های قدیمی تر، رفرش ریت 60 هرتزی هم پاسخگو خواهد بود.

5. اهمیت درگاه HDMI در خرید تلویزیون

شاید تعداد درگاه های HDMI تلویزیون در ابتدا چیز مهمی به نظر نرسد اما هنگام خرید تلویزیون حتما باید به این نکته توجه داشته باشید. فراورینمایندگان تلویزیون معمولا با کاهش تعداد درگاه های HDMI سعی در کاهش هزینه های ساخت تلویزیون دارند. اما با اضافه کردن ساند بار، کنسول بازی و سایر تجهیزات، این پورت ها به راحتی پر خواهند شد. بنابراین اگر می خواهید یک تلویزیون خوب بخرید، به تعداد درگاه های HDMI آن توجه داشته باشد.

6. تفاوت ال سی دی، ال ای دی و OLED چیست؟

همانطور که میدانید تکنولوژی به کار رفته در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی فرق دارد. اما دانستن این جزئیات برای خرید تلویزیون واجب نیست و فقط وقت ما را می گیرد. بهتر است برویم سراغ اصل مطلب: تلویزیون های OLED گران قیمت تر هستند اما فزونین کیفیت تصویر را دارند. پس به راحتی می توان گفت که از نظر کیفیت تصویر OLED و QLEDرتبه اول را به خود اختصاص می دهند. البته یک تلویزیون ال ای دی 4K خوب هم می تواند تصاویر را به زیبایی نمایش دهد.

معمولا ال ای دی های 4K با کیفیت، ویژگی های هوشمند تلویزیون های OLED را هم دارند و با این حال قیمتشان پایین تر است. بنابراین اگر بودجه محدودی دارید، خرید تلویزیون ال ای دی به شرط 4K بودن انتخاب مناسبی خواهد بود.

تلویزیون QLED چیست؟

در حال حاضر تازهترین تکنولوژی در تلویزیون ها تکنولوژی QLED است. QLED از خانواده ای ال دی و به طور خلاصه نامی است که شرکت سامسونگ روی سری ویژه ای از تلویزیون ها که به تکنولوژی کوانتوم دات مجهز میباشند گذاشته است.

تلویزیون OLED بهتر است یا QLED؟

از مزایای تلویزیون های OLED یا Organic LED میتوان به ضخامت کم، توان بالا در نمایش رنگ مشکی واقعی و کیفیت تصویر بالا اشاره نمود ولی این تکنولوژی معایبی هم دارد که باعث شد بسیاری از فراوری نمایندگان بزرگ مانند سامسونگ فراوری تلویزیون های اولد را کنار گذاشته و به فکر بهبود هر چه بیشتر ال ای دی ها باشند.

معایب تلویزیون oled

اولد ها با مواد اولیه گران تر در فرایند سخت تری نسبت ال ای دی ها فراوری می شوند پس قیمت تمام شده آن ها برای مصرف نماینده نسبت به ال ای دی خیلی بالاتر خواهد بود. به دلیل بهره گیری این تکنولوژی از ال ای دی های ارگانیک، به مرور زمان و در اثر استفاده کیفیت صفحه نمایش افت می نماید. به این معنا که کیفیت تلویزیون های OLED پس از چند سال استفاده مانند روز اول استفاده نخواهد بود.

تفاوت تلویزیون led با qled

با توجه به معایب ذکر شده و استقبال کمتر مشتریان از این تکنولوژی سامسونگ به افزایش کیفیت هر چه بیشتر ال ای دی ها پرداخت و با فراوری کیو ال ای دی ها تبدیل به پرفروش ترین برند فراوری نماینده تلویزیون در دنیا شد. اصلی ترین تکنولوژی بکار رفته در کیو ال ای دی ها استفاده از ذرات فوق العاده ریز کوانتومی می باشد که در اثر تابش نور رنگهای بیشتری فراوری می نمایند . به عنوان مثال ال ای دی های معمولی در فزونین حالت 16 میلیون رنگ فراوری می نمایند که این عدد در QLED ها به بیش از یک میلیارد رنگ میرسد که تاثیر به سزایی در خروجی تصویر این خانواده از تلویزیون های سامسونگ دارند.

با توجه به این شرحات در مقایسه کیو ال ای دی با تلویزیون های اولد ، خرید تلویزیون های سامسونگ QLED بیشتر توصیه می گردد.

7. تلویزیون هوشمند بخریم یا معمولی؟

این روز ها هوشمند بودن تلویزیون به یک استاندارد تبدیل شده است. تلویزیون های هوشمند به زبان ساده تلویزیون هایی هستند که قابلیت اتصال به وای فای و اینترنت را دارند و اپ هایی مثل مرورگر اینترنت، شبکه های اجتماعی، بازی یا سرویس های ویدیویی روی آن ها نصب می گردد.

تلویزیون های هوشمند قابلیت های زیادی دارند و بسیاری از افراد معتقدند اسمارت بودن یکی از ویژگی های واجب هنگام خرید تلویزیون تازه است. با این وجود مخالفین این دیدگاه معتقد هستند خرید تلویزیون های هوشمند به ویژه در ایران، هزینه اضافی است. این که شما در کدام دسته قرار می گیرید به انتظاری که از تلویزیون خود دارید بستگی دارد.

اگر تلویزیونی میخواهید که به اینترنت وصل گردد و بتوانید با لپ تاپ و گوشی هوشمندتان به آن متصل شوید، بهتر است به سراغ تلویزیون های هوشمند بروید.

8. تلویزیون تخت بخریم یا منحنی؟

به طور کلی تفاوت اصلی بین تلویزیون های تخت و منحنی، تفاوت در طراحی آن ها است. تلویزیون های منحنی نسبت به انعکاس نور حساس تر هستند، زاویه دید آن ها به خوبی تلویزیون تخت نیست، قیمت بالاتری دارند، ضخامت آن ها به دلیل منحنی بودن بیشتر است و به دلیل خمیده بودن ممکن است در نصب آن ها روی دیوار به مشکل بخورید. به طور کلی پیشنهاد می گردد تنها در صورتی سراغ تلویزیون های منحنی بروید که به طراحی ظاهری آن ها علاقمند هستید.

فزونین محل خرید اقساطی و نقدی تلویزیون سامسونگ

تا اینجا درباره تکنولوژی های به کار رفته در انواع تلویزیون و نکات خرید فزونین تلویزیون بحث کردیم اما یکی از مهم ترین فاکتور ها در انتخاب تلویزیون، بودجه ای است که در اختیار داریم. قیمت تلویزیون یکی از موثرترین عوامل معین نماینده در انتخاب تلویزیون مناسب است.

نمایندگی رسمی سامسونگ امکان خرید اقساطی و نقدی را برای شما مشتریان عزیز فراهم نموده است. در صورتی که قصد خرید اقساطی تلویزیون سامسونگ را دارید به وبسایت نمایندگی رسمی سامسونگ به آدرس allsamsung.ir مراجعه نموده و در بخش ثبت نام خرید اقساطی، فرم اطلاعات را تکمیل کنید.

در صورتی که قسد خرید نقدی تلویزیون سامسونگ دارید نیز می توانید به شعب نمایندگی رسمی سامسونگ مراجعه کنید:

مگااستور سعادت آباد:

تقاطع بلوار دریا و پاکنژاد.پلاک 187. تلفن: 88697020

مگااستور هروی:

میدان هروی.ابتدای وفامنش.پلاک 10.تلفن: 26752500

مگااستور ونک:

بالاتر از میدان ونک. برج نگار. واحد 6 و 8. تلفن: 88641707

منبع: رکنا

به "راهنمای جامع خرید تلویزیون؛ 7 نکته طلایی برای انتخاب برترین تلویزیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع خرید تلویزیون؛ 7 نکته طلایی برای انتخاب برترین تلویزیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید