چگونه می توان خلاقیت بازی کردن در بچه ها را بهتر کرد؟

به گزارش کتاب یار مهربان، این روزها تقریبا اغلب والدین درک می نمایند که استفاده بیش از حد از صفحه نمایش چه اثرات جبران ناپذیری را برای بچه ها به همراه دارد. در واقع مانند هر چیز دیگری تعادل، همیشه همه چیز را بهتر جلو می برد. در عین حال جامعه مدرن برای نشستن طراحی شده است. والدین هشت ساعت در سر کار می نشینند، بچه ها همراه با والدین خود ساعت ها در ماشین و پشت ترافیک می نشینند، بچه ها سر کلاس های درس می نشینند و عصرگاه همه ما روی کاناپه استراحت می کنیم. به همین علت هم بازی های فعال و سالم برای بچه ها از درجه ارزش بالایی برخوردار است و این مساله زمانی ارزشمندتر هم خواهد شد که شما هم در کنار بچه ها خود فعالیت های خلاقانه داشته باشید. به همین علت هم در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه خلاقیت بازی کردن در بچه ها را بهتر کنید؟

چگونه می توان خلاقیت بازی کردن در بچه ها را بهتر کرد؟

مقدار فعالیت متعادل برای شکوفایی خلاقیت بچه ها چقدر است؟

در همین ابتدای مقاله ما به شما هرمی را نشان می دهیم که در آن مقدار زمان لازم برای هر نوع فعالیت در قالب بازی برای بچه ها نمایش داده شده است. در واقع این مساله ای اجتناب ناپذیر در دنیای امروز است که بچه ها هم از گوشی های هوشمند و تبلت استفاده نمایند، اما استفاده از این گزینه های غیرفعال مانند تلویزیون و بازی های ویدیویی باید به حدی مناسب باشد و در پی آن بچه ها را به سمت بازی با اسباب بازی های آموزشی و بازی هایی گروهی و انفرادی تشویق کرد. در حالت کلی و با توجه به هرم پیش رو بازی های گروهی، بازی های رومیزی و بازی های خلاقانه جزو فعالیت های مثبت تر است و باید بیشترین زمان صرف انجام این نوع از بازی ها و تحت رهبری کودک گردد تا تخیل او را بیدار کند و مغز و بدن او را فعال کند. چرا که فعالیت در حد کافی و متعادل برای یک فکر و بدن سالم حیاتی است.

بازی در تونل های انعطاف پذیر؛ راهی مناسب برای رشد خلاقیت در بچه ها

یکی از خلاقانه ترین گزینه ها که به یاری آن بچه ها در کنار فعالیت زیاد می توانند از فکر خود هم برای مجذوب کننده تر کردن بازی استفاده نمایند، تونل های بازی انعطاف پذیر است. این دسته از محصولات ضدآب، سبک و انعطاف پذیر هستند، بنابراین برای استفاده در داخل و خارج از خانه در تمامی طول سال ایدئال اند. این محصول برای بچه ها سه سال به بالا مناسب است به این معنی که می توان آن را جمع کرد و در خانه نگهداری کرد.

بازی با تونل های بازی جزو رفتارهای فعال به شمار می آید که می تواند تاثیرات مستقیمی بر روی رشد فیزیکی کودک و کاهش اضطراب او داشته باشد. جالب است بدانید که در این بازی کودک می تواند به تمرین مهارت هایی مانند نشستن، خزیدن، ایستادن، دویدن، پریدن، گرفتن اشیا و مواردی از این دست بپردازد که مستلزم استفاده از سر، دست، تنه و پا است. بعلاوه جا برای خلاقیت شما هم بسیار باز است و می توانید با قرار دادن چند توپ داخل تونل یا ایجاد موانع مختلف، بازی را خلاقانه تر هم کنید. درون تونل را از بالش پر کنید تا کودک به سختی از آن عبور کند و از طرف دیگر بیرون بیاید. این کار به تحریک حس عمقی و تقویت عضلات کودک یاری شایانی می نماید.

تقویت خیال پردازی کودک در بازی

اگر بازی فعال را همانند یک رژیم غذایی کامل در نظر بگیریم، خیال پردازی نقش میوه و سبزیجات در آن رژیم غذایی را دارد. خیال پردازی جزو مواردی است که به رشد فکر خلاق کودک یاری شایانی می نماید و در کنار آن به توسعه مهارت های مرتبط با رشد اجتماعی، عاطفی و زبانی او می پردازد. زمانی که کودک درگیر بازی های تخیلی و فعال با دیگران می گردد، اهمیت کار گروهی و کنار هم قرار دادن تمام ایده های خود برای ساختن چیزی شگفت انگیز را می آموزد. بعلاوه کودک می تواند هنر ارتباط با گوش دادن به نقطه نظرات دیگران و ایجاد اعتماد به نفس برای بیان ایده های خود را یاد بگیرد.

استفاده از جعبه های مختلف پستی برای ساخت قلعه، خانه، آدم آهنی و غیره می تواند زمینه ای ساده، مقرون به صرفه قیمت و در عین حال کامل خلاقانه را در بازی با بچه ها ایجاد کند. کودک شما می تواند با ساخت قلعه یا سفینه ای از جعبه های پستی، یک شوالیه یا فضانورد گردد، و در این مسیر با یاری قوه خیال پردازی خود داستانی مجذوب کننده را رقم بزند.

بعلاوه همانطور که در بخش قبلی هم اشاره شد، استفاده از تونل بازی هم برای تشویق کودک به بازی های تخیلی ایدئال است. به همین خاطر می توانید تونل را در نزدیکی درب وروردی قلعه تازه ساخته شده کودک قرار دهید و با یاری ایده ها و رهبری او دنیای تخیلی جدیدی برای فرزند خود بسازید که در آن جا با اژدهایان و موجودات بد می جنگد و سواری بر اسب تک شاخ، پرنسس خود را نجات می دهد.

فعالیت و خیال پردازی؛ دو فاکتور مهم در رشد بچه ها

گاهی، برترین شکل ورزش، تمرینی است که حتی نمی دانید در حال اجرا آن هستید. در واقع فعال بودن لزوماً به این معنی نیست که باید در یک فعالیت ورزشی مانند فوتبال یا بیرون رفتن برای دویدن طولانی در پارک شرکت کنید. بلکه وادار کردن فرزندتان به حرکت و تحرک بیشتر، یکی از ساده ترین راه ها برای فعالیت است. به یاد داشته باشید که فعالیت بدنی بخش مهمی از فرآیند رشد بچه ها را شامل می گردد.

فعالیت بدنی به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس کودک یاری می نماید، او را هوشیارتر می نماید، تمرکزش را بهبود می بخشد و مهارت های اجتماعی، شناختی و عاطفی او را توسعه می دهد. به همین علت هم توصیه می کنیم که در زمان بازی های فعال به کودک اجازه دهید تا تخیلش را آزاد کند و از آن برای پیدا کردن مسیری برای داستان سازی، دویدن و ماجراجویی خود و دوستانش استفاده کند.

برای کودک خود نقشه گنجی بسازید و بدون اینکه کودک متوجه گردد، چیزی، ارزشمند برای کودک، مانند یک بسته مدادرنگی، مقداری شکلات، بدلیجات یا هر چیزی که ممکن است کودک به آن علاقه مند باشد را در جایی مخفی کنید. کودک شما می تواند برای یافتن گنج، از پله های متعدد خانه بالا رود، از تونل بازی خود بگذرد، با اژدهایی خیالی بجنگد و در خاتمه با حل معماهایی که ساخته اید، به گنج نزدیک گردد. این نوع بازی نمونه مجذوب کنندهی از فعالیت همراه با خیال پردازی است.

نتیجه گیری

بازی سالم برای بچه ها حیاتی است چرا که با وجود آن می توانند مهارت های اجتماعی، عاطفی و زبانی مورد احتیاج برای شادی و سازگاری با بزرگسالان را در خود توسعه دهند. به عنوان والدینی خلاق و دلسوز، مهم است که فرزند یا بچه ها خود را تشویق کنید تا در حد امکان فعال باشند، تخیل را در آغوش بگیرد و با هم سن و سال های خود به بیرون بروند و بازی نمایند. مجذوب کننده تر اینکه با تقویت خیال پردازی در کودک، فرزند شما می تواند دنیایی از پری ها و اسب های تک شاخ جادویی بسازد و بدون اینکه دائما به شکلی وابسته از شما بخواهد که سرگرمش کنید، خود توانایی این کار را به دست آورد.

منبع: GOOD PLAY GUIDE

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه می توان خلاقیت بازی کردن در بچه ها را بهتر کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توان خلاقیت بازی کردن در بچه ها را بهتر کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید