پله، برترین بازیکن تمام دوران

به گزارش کتاب یار مهربان، پله، بازیکن اسطوره ای فوتبال برزیل و دنیا روز پنجشنبه 29 دسامبر در 82 سالگی درگذشت.

پله، برترین بازیکن تمام دوران

به گزارش کتاب یار مهربان، کلی ناسیمنتو، یکی از دختران پله در صفحه اینستاگرام خود از بیمارستان آلبرت-انیشتین در سائوپائولو، جایی که پدرش از یک ماه پیش در آن بستری شد، نوشت: ما تا بی نهایت دوستت داریم، در آرامش باش.

پله با مجموع 1279 گل زده در 1363 بازی بین سال های فعالیتش از 1956 تا 1977 رکورددار گینس در بیشترین گل زده در طول زندگی حرفه ای است.

پله با نام ادسون آرانتس دو ناسیمنتو، تنها مردی است که در تاریخ سه جام دنیای را فتح نموده است.

او فقط 17 سال داشت که در جام دنیای 1958 بازی کرد و در فینال مقابل سوئد دو گل به ثمر رساند. پله در سال های 1962 و 1970 عناوین خود را افزود و با مهارت های فوق العاده اش در دریبل زدن و توانایی گلزنی اش، طرفداران را به هیجان آورد.

پله نخستین بازی ملی خود را در 7 ژوئیه 1957 در ماراکانا مقابل آرژانتین انجام داد. او در این بازی که با نتیجه 2 بر 1 به شکست برزیل انجامید، نخستین گل ملی خود را به ثمر رساند و جوان ترین گلزن کشورش شد.

پله اگرچه از همان ابتدا و با درخشش در جام دنیای 1958 درخواست های بسیاری از باشگاه های ثروتمند اروپایی همانند رئال مادرید، یوونتوس و منچستر یونایتد داشت و حتی تا پای قرارداد هم با اینترمیلان پیش رفت، اما تا اواخر دوران حرفه ای خود یعنی سال 1974 در باشگاه سانتوس ماند. وی در سال 1961 از طرف دولت برزیل به عنوان گنجینه ملی رسمی این کشور شناخته شد تا به گونه ای از انتقال او به باشگاه های خارجی جلوگیری گردد.

وی در سال 1975 پس از 19 فصل در سانتوس از این باشگاه بازنشسته شد و فصل 1975 به باشگاه نیویورک کوسموس آمریکا پیوست. او در اول اکتبر 1977 در بازی بین تیم های کوسموس و سانتوس به فعالیت حرفه ای خود انتها داد. پله در نیمه اول این بازی برای کوسموس و در نیمه دوم برای سانتوس بازی کرد.

پله سه بار ازدواج کرد و حداقل 7 فرزند از ازدواج ها و روابط دیگرش دارد.

در سال 2000 فیفا او را به همراه دیگو مارادونا بزرگ آرژانتینی به عنوان بازیکن قرن معرفی کرد. بسیاری هنوز او را برترین بازیکن تمام دوران می دانند.

پله یک بار گفته بود: من برای فوتبال به دنیا آمدم، درست مثل بتهوون برای نوشتن موسیقی و میکل آنژ برای نقاشی.

پله در سال 2016، بیش از 1600 مورد از مجموعه های کلکسیونی را که در طول دهه ها جمع آوری نموده بود را به حراج گذاشت و 3.6 میلیون پوند برای امور خیریه به دست آورد. پله در سال 2018 سازمان خیریه خود به نام بنیاد پله را تأسیس کرد هدف این مجموعه کوشش برای توانمندسازی بچه ها فقیر و محروم در سراسر دنیا است.

منبع: فرارو

به "پله، برترین بازیکن تمام دوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پله، برترین بازیکن تمام دوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید