محدودیت مضاعف دولتی برای اکران فیلم ها به بهانه رده بندی سنی

به گزارش کتاب یار مهربان، رئیس سازمان سینمایی اعضای هیات رده بندی سنی آثار سینمایی را معرفی کرد. این هیات قرار است در صورت الزام محدودیت سنی، فیلم های سینمایی را در سه گروه +9 و +12 و +15 رده بندی کند. نکته مهم، ایجاد محدودیت اکران از سوی سازمان سینمایی برای فیلم هایی است که در این رده بندی سه گانه قرار می گیرند.

محدودیت مضاعف دولتی برای اکران فیلم ها به بهانه رده بندی سنی

حسین انتظامی اعضای این هیات مرکب از 30 شخصیت آشنا با فیلم و سینما در حوزه های فرهنگی، آموزشی، تربیتی، روانشناسی، جامعه شناسی و رسانه را به توضیح زیر معرفی کرد:

مرضیه ابراهیمی، حمید رضا ابک، اسدالله اعلایی، محمود امانی تهرانی، عماد افروغ ، رضا امیر خانی، مرضیه برومند ، رضا پور حسین، سمیه توحیدلو ، مهدی تهرانی، مریم جلالی دهکردی، علی زرافشان ، مهری زعفرانی، محمد سلگی، روح الله عالمی، افشین علا ، مهرزاد دانش، مصطفی رحماندوست، فریدون عموزاده خلیلی، سیدعلی کاشفی خوانساری، محسن کاشانی وحید، عباس کاظمی، الهه کسمایی، میترا لبافی، جواد محقق، سیدمحمدتقی معراجی، سید محمد حسین نواب، مهدی نوید ادهم، وحید نیکخواه آزاد و محمد رضا وصفی.

همزمان آیین نامه رده بندی سنی فیلم های سینمایی هم منتشر شده که در ماده 3 آن آمده است: رده بندی سنی فیلمها به توضیح زیر است و حسب مورد، جملات مقابل هر گروه به طور کامل در متن پروانه نمایش و اقلام تبلیغاتی درج می گردد.

1. گروه +9: تماشای این فیلم برای بچه ها زیر 9 سال توصیه نمی گردد.

2. گروه +12: تماشای این فیلم برای افراد زیر 12 سال توصیه نمی گردد.

3. گروه +15: تماشای این فیلم برای افراد زیر 15 سال توصیه نمی گردد.

در یکی از تبصره های این آیین نامه آمده: مدیران سینما مکلف به جلوگیری از حضور افراد مشمول به سالن های سینما نیستند و مسئولیت اجرا به عهده والدین یا همراه بزرگسال است.

ماده جنجالی: محدودیت اکران

اما احتمالا مهم ترین و جنجالی ترین ماده این آیین نامه ماده چهارم است که بر اساس آن فیلم هایی که در قالب این رده بندی قرار بگیرند، دچار محدودیت اکران می شوند.

در این ماده آمده است: معاونت ارزشیابی و نظارت براساس این شیوه نامه و در چارچوب مصوبات هیات اکران نسبت به کاهش ظرفیت نمایشی فیلمهای مشمول رده بندی سنی اقدام می نماید.

این الزام به کاهش ظرفیت نمایشی از سوی معاونت نظارت به معنای آن است که دولت هیات اکران را مجبور می نماید سالن های کمتری را به فیلم های با محدودیت سنی بدهد. این در حالی ست که نفس محدودیت سنی یعنی تعداد تماشاگران فیلم کمتر گردد.

بر اساس این آیین نامه، در واقع وزارت ارشاد فیلم های دچار محدودیت سنی را تنبیه مضاعف هم می نماید. در حالی که رده بندی سنی فیلم ها در اغلب کشورها با این دخالت دولتی همراه نیست و خود پخش نماینده ها و صاحبان سالن های سینما تصمیم می گیرند فیلم ها را در چند سالن اکران نمایند.

متن کامل آیین نامه رده بندی سنی را اینجا بخوانید.

9410

منبع: آی سینما

به "محدودیت مضاعف دولتی برای اکران فیلم ها به بهانه رده بندی سنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محدودیت مضاعف دولتی برای اکران فیلم ها به بهانه رده بندی سنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید