چرا ایسلند از دیگر کشورها یخ وارد می کند؟

به گزارش کتاب یار مهربان، ایسلند، شمالی ترین کشور اروپا و یک حقیقت عجیب! آیا می دانستید این جزیره از دیگر کشورها حتی آمریکا، یخ وارد می کند؟

چرا ایسلند از دیگر کشورها یخ وارد می کند؟

نام ایسلند (سرزمین یخ)، نام مناسبی برای آن نیست. در حقیقت، این کشور فوق العاده سبز است، بخصوص در فصل زیبای تابستان. جالب است بدانید تنها حدود ده درصد ایسلند با یخ، پوشانده شده است. بخش بزرگی از این مساله به علت وجود جریان گرم اقیانوس اطلس شاقتصادی است که آب و هوای این جزیره را علیرغم فاصله نزدیک به قطب شمال، گرم و سواحل آن را در طول زمستان، بدون یخ، نگه می دارد.

افسانه ها می گویند که ساکنین وایکینگ ایسلند، این نام غلط انداز را برای این کشور انتخاب کردند تا از مهاجرت افرادی که در پی زمین های نو هستند جلوگیری کنند. آن ها امیدوار بودند که نام یخ، مردم را از آمدن به ایسلند و کشف اینکه جزیره آن ها در حقیقت، بسیار سبز و بزرگ است، منصرف کند. اما این تنها یک افسانه است. در حقیقت، ایسلند نام های بسکمک در گذشته داشته است.

وقتی که نادادور و وایکینگ های نورس (اهل اسکاندیناوی) برای اولین بار قدم به ایسلند گذاشتند، برف می بارید و به همین علت به آن، نام سائی لند (Snæland) را دادند. بعدها وقتی گورچار اسواوروسون (Garðar Svavarosson)، وایکینگ سوئدی به آنجا رسید، نام جزیره گورچار (Garðarshólmur) را بر این جزیره گذاشت. در قرن نهم، یک وایکینگ به نام فلوکی ویلگروآسون در پی جزیره گورچار رفت. وقتی که به آنجا رسید، زمستان سخت منطقه باعث مریضی وی شد. در حالی که منتظر فرا رسیدن فصل بهار بود از یک کوه بالا رفت و از دیدن فلاتی پر از توده های یخ شناور ناامید شد. در حقیقت، ناامیدی محض سبب شد تا وی نام ایسلند را به این کشور بدهد.

بنابراین یخ در ایسلند با وجود نام غلط اندازش، موجود نیست. مطمئنا توده های یخی شناوری در ایسلند وجود دارند که می توانید به صورت تئوری از آن ها، یخ استخراج کنید و البته یخچال های طبیعی که تنها با یک تبر می توانید آن ها را تکه تکه کرده و داخل لیوانتان بریزید؛ اما اگر بخواهید خشم طبیعت را برانگیزانید. یخ حتی در کشورهای پر از منابع یخی، به صورت مصنوعی ساخته می شود. ولی مساله این است که ایسلند کشوری بسیار گران به شمار می آید.

ایسلند درست مانند بیشتر جزایر شاقتصادی به علت آب و هوای نامطلوب و موقعیت دورافتاده به شدت متکی به واردات کالاهای بسکمک از جمله نفت، گندم، سبزیجات و دیگر مواد غذایی است. این یعنی که همه چیز در ایسلند به شدت گران است و متقابلا باید بدانید که مردم ایسلند، یکی از بیشترین مقدارهای دستمزد در جهان را دریافت می کنند. این مساله منجر به هزینه کار بالا می شود. در حقیقت هرچیزی که در ایسلند تولید شود، بسیار گران تمام خواهد شد. این یک چرخه معیوب است.

آمارها نشان می دهند که واردات یخ از دیگر کشورها، حتی با وجود قیمت بسیار ارزان برق در این کشور به علت فراوانی منابع هیدروالکتریک و ژئوترمال، 40 درصد ارزان تر از تولید آن در ایسلند تمام می شود. بنابراین ایسلند هر سال، هزاران کیلوگرم یخ از نروژ، انگلستان و حتی آمریکا وارد می کند. این یخ به فروشگاه های مواد غذایی فروخته می شود تا گوشت و ماهی را با آن تازه نگه دارند.

درحالیکه ممکن است برخی از افراد معتقد باشند که حمل و نقل یخ میان کشورها به علت تولید گازهای گلخانه ای از طریق کشتی ها برای محیط زیست، زیان آور است، نباید فراموش کرد که ایسلند در همین لحظه برای کالاهای اساسی که توان تولید آن را ندارد، مجبور به واردات از طریق کشتی ها می شود.

بنابراین منطقی به نظر می آید که از این سیستم حمل و نقل موجود برای واردات یخ به جای تلاش برای تولید آن در خانه استفاده کند. این موضوع کاملا اقتصادی است که به جای استفاده از برق ارزان برای تولید یخ، از آن برای عملیت های با نیاز بالا به برق از جمله استخراج و ذوب آلومینیوم استفاده شود. حدود یک چهارم انرژی برق تولیدشده در ایسلند به تولید آلومینیوم اختصاص داده می شود. ایسلند، رتبه یازدهمین تولیدکننده آلومینیوم در جهان را دارا است.

ایسلند پس از عضویت در انجمن تجارت آزاد اروپا از سال 1970، دارای ارتباطات تجاری آزاد با دیگر کشورهای اروپایی است. تبادل سرمایه، کارگر، کالاها و خدمات بسکمک بین ایسلند، نروژ و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت آزاد می تواند انجام شود. این موضوع همانطور که حدس زده اید، شامل یخ هم می شود. واردات یخ به ایسلند از اقتصادیات معاف است و همین مساله به ارزان نگه داشتن قیمت ها کمک می کند.

منبع: کجارو / amusingplanet.com

به "چرا ایسلند از دیگر کشورها یخ وارد می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ایسلند از دیگر کشورها یخ وارد می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید