هم نوایی استرالیا با آمریکا در مواضع ضدچینی

به گزارش کتاب یار مهربان، سیاستبازان استرالیایی از یک سو می خواهند بر قطار توسعه مالی چین سوار شوند و از سوی دیگر با مخالفت شدید با چین، از اربابشان یعنی ایالات متحده پاداش بگیرند که چنین حساب و کتابی راه به جایی نخواهد برد.

هم نوایی استرالیا با آمریکا در مواضع ضدچینی

به گزارش گروه بین الملل کتاب یار مهربان به نقل از رادیو بین المللی چین، چندی پیش، بیش از 10 مامور سازمان اطلاعات استرالیا در منزل شاکت موزلمین، نماینده ایالت نیو ساوت ولز در مجلس استرالیا ادعا کردند که می خواهند مدارکی را در خصوص همدستی او با چین به دست بیاورند.

براساس گزارش رسانه های استرالیا، ریشه این حادثه آن است موزلمین بارها به چین سفر نموده و برخورد نسبتا محبت آمیز ای با چین دارد. در ماه مارس سال جاری، وی مقاله ای در باره کوشش چین برای مقابله با کرونا منتشر کرد که بر اساس آخرین تحقیقات منتشر شده بود. در نتیجه ، نیروهای ضد چینی در استرالیا به انگ همدستی با چین زدند و تحت آزار سیاسی قرارش دادند.

مورد موزلمین تنها یکی از اقدامات نیروی های ضد چینی در استرالیا است. به نظر می رسد از اتهام زدن به چین در کوشش های مقابله با کرونا گرفته تا جوسازی درباره نفوذ چین، بعضی سیاستبازان ضد چینی در استرالیا به نوعی بیماری حاد مبتلا شده اند. آنها برای رسیدن به هدف خود کوشش بسیار می نمایند اما تا به امروز نتوانند هیچ مدرکی ارائه دهند.

همانطور که بسیاری از تحلیلگران اشاره نموده اند، این دسته از استرالیایی ها به عنوان سربازان آمریکا برای مهار چین زیر چتر ایالات متحده قرار گرفته اند. عده ای از راست گرایان استرالیایی با همدستی نیروهای ضد چین در واشنگتن مرتباً علیه چین اقدام می کردند و حتی موضعی سخت تر از آمریکا را در پیش گرفته اند.

در روز اول ژوئیه، استرالیا راهبرد جدید دفاعی خود را اعلام نمود که بر اساس آن میخواهد در 10 سال آینده 270 میلیارد دلار استرالیا را به تقویت توان دفاعی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام اختصاص دهد. اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا گفت که نگران اوج دریافت روزافزون چین است. هر بیننده ای خیلی راحت متوجه می گردد که این اقدام آشکارا به خواست ایالات متحده و در راستای برای مهار چین صورت گرفته است.

با این حال، پرسش اینجاست که آیا سیاستمداران استرالیایی در نقش عروسک های خیمه شب بازی آمریکا به چه سودی خواهند رسید؟ بسیاری از تحلیلگران خاطرنشان کردند که براساس فهرست بودجه دفاعی استرالیا، بیشتر تجهیزات باید از ایالات متحده خریداری گردد. سرمایه گذاری در زمینه ساخت سلاح های جدید، در واقع ریختن پول به جیب تولیدنمایندگان اسلحه در آمریکا است

طی چند دهه گذشته و به دنبال تسریع فرایند صنعتی شدن و شهری شدن چین تقاضای زیادی برای مواد معدنی، انرژی و محصولات کشاورزی و دامی استرالیا به وجود آمده است. طبق داده های اداره آمار استرالیا، صادرات استرالیا به چین در سال 2019 میلادی ، به 103.9 میلیارد دلار رسیده و با 18.3 درصد افزایش، 38.2 درصد از کل صادرات استرالیا را تشکیل می دهد. در عین حال، چین بزرگترین شریک تجاری استرالیا به شمار می رود و می توان گفت استرالیا از همکاری های مالی و تجاری با چین سود زیادی برده است و تخریب روابط دو جانبه بین چین و استرالیا هیچ سودی برای مردم این کشور نخواهد داشت.

سیاستبازان استرالیایی از یک سو می خواهند بر قطار توسعه مالی چین سوار شوند و از سوی دیگر با مخالفت شدید با چین، از اربابشان یعنی ایالات متحده پاداش بگیرند که چنین حساب و کتابی راه به جایی نخواهد برد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "هم نوایی استرالیا با آمریکا در مواضع ضدچینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم نوایی استرالیا با آمریکا در مواضع ضدچینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید