ورود نفتکش ها؛ دوره جدیدی در عرصه بین الملل شروع شده است

به گزارش کتاب یار مهربان، به اذعان بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران سیاست خارجی و از جمله مسئول سیاست خارجی اروپا، دوره جدیدی در عرصه بین الملل و مشخصا منطقه آسیا شروع شده و با روندها و رویدادهای جدید، نمی توان انتظار داشت آمریکا بتواند همانند گذشته مدیریت جهانی را در اختیار داشته باشد.

ورود نفتکش ها؛ دوره جدیدی در عرصه بین الملل شروع شده است

حسین دیو سالار در یادداشتی برای این ایرنا نوشت: این روزها کمتر رسانه، خبرگزاری، مقام یا تحلیلگر مسائل بین المللی را می توان یافت که منصفانه یا حتی با نگاه مغرضانه و غیرمنصفانه، تحول اخیر در روابط بین الملل را رصد کند و به ثبت رویدادی تاریخی و بی نظیر در این عرصه اذعان نداشته باشد.

شاید هر کدام از تحلیلگران با زاویه مثبت یا مغرضانه و منفی خود به اثرات و نتایج آن بپردازند، اما همگان به اهمیت و بزرگی حضور نفتکشهای ایرانی در سواحل ونزوئلا معترف هستند که نمونه مشابهی در این حجم و ابعاد آن هم میان دو کشور تحت تحریم که در یک سوی آن ایران به اذعان مقامات آمریکایی با شدیدترین تحریم ها در طول تاریخ قرار گرفته است و در سوی دیگر کشوری در آمریکای لاتین با هزار کیلومتر فاصله با آمریکا و البته به اعتقاد دکترین مونروئه، حیات خلوت آمریکاست، وجود ندارد.

نفتکش های ایرانی، کشوری درگیر با تحریم، یک به یک از اقیانوس اطلس و جهت نام آشنای جبل الطارق که چندی قبل نفتکش ایرانی در آن توقیف شده بود، عبور کردند تا در دریای کارائیب جایی در نزدیکی آمریکا، بنزین و تجهیزات فنی را در سواحل ال پالیتو و پانتاکاردین به ونزوئلا، کشور دیگر تحت تحریم آمریکا تحویل دهند.

پنج نفتکش از ایران با سیستم موقعیت یاب روشن و پرچم برافراشته وارد می شوند و مورد استقبال باشکوه مردم ونزوئلا و تقدیر رئیس جمهور این کشور از رهبری، دولت و ملت ایران قرار می گیرند تا پیغام روشنی را از همکاری راهبردی به دوستان و دشمنان خود برسانند، پیغامی که به وضوح قابل درک است.

ایران 40 سال تحریم و فشار را پشت سر گذارده و در دو سال گذشته به اعتراف مسئولان آمریکایی به امید تغییر رفتار، باز شدن میز جدیدی برای مذاکره، قرار دریافت مولفه های تازه ای بر روی میز و نهایتا به انزوا کشاندن ایران که همه این حداکثرهای مورد انتظارسخت ترین و شدیدترین تحریم ها را متحمل شده است. تداوم این رویه ضرورت اتخاذ رویکرد جدیدی را نه تنها برای ایران که برای بسیاری از کشورهای دیگر ایجاد نموده است.

ایران پس از گذشت چهار دهه، فرایندها و روینمودهای مختلفی را در مدیریت شرایط بحران تجربه نموده و حالا دیگرانی هم هستند که ملاحظه می نمایند آمریکا با ابزار تحریم درصدد اعمال سیاست های یکجانبه گرایانه خود بوده و به قدری موضوع لوث شده که کارایی لازم را ندارد.

ترامپ رویکرد منحصر به فردی در تعاملات بین المللی آمریکا در پیش گرفته است. حتی متحدین آمریکا هم از این رونمودهای مخرب در امان نبوده اند. این کشورها دوست آمریکا در این ایام بارها مورد تهدید و تحریم قرار گرفته اند، حالا جهتهای جدیدی همچون کنار گذاردن دلار از معاملات، تعریف سیستم بانکی جدید و... را می آزمایند تا از تحریم های آمریکا مصون بمانند و این یعنی هر روز از کارایی ابزارهای قدرت آمریکا کاسته می شود و همبستگی و نادیده دریافت فشارهای آمریکا بیشتر و بیشتر می شود.

اروپایی ها که در بعضی مقاطع تاریخی، دوره هایی از اتخاذ سیاست های مستقل را در سیاست خارجی تجربه نموده بودند هم نتوانستند نه تنها در موضوع برجام بلکه در بسیاری از دیگر مسائل بین المللی و دنیای پای امضا و تعهدات خود به ایران بایستند و علیرغم آنکه همراهی خود با سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا هم نشان دادند اما هر بار به بهانه ای مورد تهدید قرار می گیرند. شرایط چین و روسیه هم که این روزها در درگیری و تنش با آمریکا تعیین است و پای جنگ سرد جدید هم آرام آرام نمایان می شود.

در چنین اوضاع و احوالی ایران علیرغم همه موانع و مسائل و حتی در بحبوحه مقابله با کرونا که اتفاقا به دلیل جانفشانی مدافعان سلامت و تدابیر اتخاذ شده از بسیاری کشورهای دنیا پیروز تر عمل نموده است، در برابر تهدیدات و تحریم های ظالمانه ایستادگی کرد و همه توان خویش را به کار گرفت تا با همراهی دوستان و متحدان خود، عرصه جدیدی بگشاید که یکی از مهمترین آنان همین ابتکار عمل و اقدام تاریخی است که علیرغم همه تهدیدات به وقوع پیوست تا با کشوری در آن سوی کره خاکی و تحت تحریم مراوده مالی نماید و این یعنی هیمنه هژمونی آمریکا کمرنگ و کمرنگ تر می شود.

به اذعان بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران سیاست خارجی و از جمله مسئول سیاست خارجی اروپا، دوره جدیدی در عرصه بین الملل و تعیینا منطقه آسیا شروع شده و با فرایندها و رویدادهای جدید، نمی توان انتظار داشت تا آمریکا بتواند بار دیگر مدیریت دنیای را در اختیار داشته باشد. شاید کوشش اخیر ترامپ برای تعویق نشست گروه هفت و تاکید بر ضرورت حضور روسیه، هند، استرالیا و کره جنوبی برای حضور در این نشست را بتوان در راستای بازیابی حضور موثرتر قلمداد کرد.

اینکه چه تحولاتی در ادامه این اقدام شکل خواهد گرفت موضوع دیگری است، اما نکته مهم آن است که ایران و ونزوئلا علیرغم همه تهدیدات و تحریم ها این گام مهم را در تاریخ ثبت کردند و نمایشی از روابط راهبردی را عرضه کردند و نشان داند تحریم ها علیرغم ایجاد بعضی مسائل برای مردم، نمی تواند روینمودهای درست را برهم بزند و استقلال یک ملت را نشانه رود.

از زاویه دیگری هم باید به این مهم توجه کرد که نگاه بخش عمده ای از افکارعمومی دنیا و مسئولان و تحلیل گران حوزه سیاست خارجی بر این موضوع متمرکز خواهد بود که ظرفیت و توان ایران در مقابله با تهدیدات و همچنین فرایند تصمیم گیری و اقدام مستقل و متکی بر داشته های مردمی، فرهنگی و تمدنی خود، ستودنی است و این ثبت مهم تاریخی بی تردید در نگاه ملت ها به بزرگی دیده خواهد شد و همه اینها یعنی قدرتمندتر شدن ایران که می تواند در عرصه بین الملل ایفای نقش کند و ظرفیت و توانایی مقابله با تهدید را در خود بیش از پیش ایجاد کند.

دکترای جامعه شناسی سیاسی

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "ورود نفتکش ها؛ دوره جدیدی در عرصه بین الملل شروع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود نفتکش ها؛ دوره جدیدی در عرصه بین الملل شروع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید