نحوه ارزشیابی دانش آموزان ابتدایی تشریح شد

به گزارش کتاب یار مهربان، تهران (پانا) - رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره فرایند ارزشیابی دانش آموزان ابتدایی توضیحاتی داد.

نحوه ارزشیابی دانش آموزان ابتدایی تشریح شد

به گزارش ایرنا، خسرو ساکی شرح داد: تعداد حوزه های امتحانی در هر نوبت تابعی از جمعیت دانش آموزان است؛ به طور مثال در خردادماه جمعیت دانش آموزان بیشتر است و حدود 700 هزار شرکت نماینده در تقریبا 6 هزار حوزه امتحانی حضور می یابند اما در شهریور ماه این جمعیت، 20 تا 30 درصد خرداد ماه است.

وی با بیان اینکه جمعیت دانش آموزی در امتحانات دی ماه به کمترین مقدار می رسد، ادامه داد: در دی ماه سال جاری 150 هزار دانش آموز در مقاطع نهم و دوازدهم در امتحانات شرکت کردند. البته هر شرکت نماینده الزاما همه دروس را امتحان نمی دهد و بعضی از دانش آموزان که در امتحانات شهریور ماه سال گذشته هم نمره قبولی را دریافت نکردند، فقط یک یا دو درس را امتحان می دهند.

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: در هر حوزه امتحانی در دی ماه سال جاری بین 70 تا 100 دانش آموز حضور می یابند و به ازای هر 20 دانش آموز یک مراقب در جلسات امتحانی حضور دارد.

ساکی یادآور شد: بعلاوه علاوه بر مراقبان، افرادی با عنوان رابط و ناظر در حوزه های امتحانی حضور دارند و ناظران علاوه بر فعالیت دانش آموزان، رفتار مراقبان و رابطان و استاندارد بودن شیوه برگزاری امتحانات را هم کنترل می نمایند.

وی با تاکید بر اینکه قوانین و دستورالعمل های دقیقی در برگزاری امتحانات لحاظ می گردد، اضافه کرد: بر اساس شیوه نامه ها، چگونگی برگزاری امتحانات نهایی و هماهنگ و حتی نحوه ورود و خروج دانش آموزان معین شده است.

ارزشیابی دانش آموزان ابتدایی به شیوه کیفی توصیفی

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره نظارت بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حوزه های امتحانی گفت: ستاد ملی مدیریت کرونا برای هر نوبت امتحانات حضوری دستورالعملی را ارائه می دهد که مبنای عمل در حوزه های امتحانی است.

ساکی اضافه کرد: در حال حاضر دستور العمل 06 و 07 از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شده است که بر اساس آنها رعایت فاصله جایگاه های دانش آموزان، تهویه هوای حوزه های امتحانی، شیوه ورود و خروج دانش آموزان و سایر موارد برنامه ریزی و اقدام می گردد.

وی بعلاوه درباره ارزشیابی تحصیلی دوره ابتدایی گفت: در دوره ابتدایی ارزشیابی دانش آموزان پایه اول تا ششم به شیوه کیفی توصیفی است که در آن گردآوری شواهد یادگیری و ارزیابی به صورت مستمر انجام می گردد؛ این روش پیش از دوران شیوع کرونا و پس از آن هم اجرا می گردد.

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در ارزشیابی توصیفی، معلمان شواهد یادگیری را در کارپوشه ثبت و ضبط می نمایند و بر آن اساس شرایط دانش آموز را ارزشیابی می نمایند که البته نتیجه ارزشیابی به صورت کیفی توصیفی گزارش می گردد.

ساکی ادامه داد: اگر پیشرفت یادگیری دانش آموزی ضعیف باشد یعنی نیازمند کوشش بیشتر باشد، شورای مدرسه طبق ضوابط مربوط در خصوص ارتقای پایه تصمیم گیری می نماید.

نمره دانش آموزان پایه های 7،8،10،11 بر اساس ارزشیابی مستمر و نمره امتحان پایانی

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش بعلاوه گفت: برای دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم، نمرات پایانی نوبت اول و دوم بر اساس ارزشیابی مستمر و نمره امتحان پایانی همان نوبت بر اساس آیین نامه ارزشیابی دوره تحصیلی مشخص می گردد.

وی گفت: قواعد برگزاری، بازه زمانی و مقدار حجم کتاب برای هر نوبت امتحانی مطابق آیین نامه های آموزشی و ارزشیابی است اما هر مدرسه می تواند بر اساس برنامه ریزی متناسب با شرایط خود امتحانات را برگزار کند و طراحی سوالات و تصحیح در اختیار مدرسه است.

ساکی ادامه داد: مدارس می توانند با توجه به قواعد مذکور، برنامه ریزی متفاوتی داشته باشند. بعلاوه طراحی سوال و تصحیح اوراق دانش آموزان در اختیار مدارس است و از این نظر نیز با امتحانات نهایی تفاوت دارد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نحوه ارزشیابی دانش آموزان ابتدایی تشریح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه ارزشیابی دانش آموزان ابتدایی تشریح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید