موزه میراث روستایی، بهشت رویایی در جنگل های گیلان

به گزارش کتاب یار مهربان، عبور از پیچ و خم جادهای سرسبز گیلان، هوای مطبوع و دل انگیز پیچیده در فضا، نم نم بارون و عطر دلاویزِ شالیزارها که هوش از سر آدم میبره، یادآور بهشتِ گمشده ای در دلِ جنگل های گیلانه. صدای دلنشین آوازهای محلی از دور، که باعث میشه شمارو به دلِ این جنگل سرسبز دعوت کنه، بوی نان محلی و هیزم، مستتان نموده، تماشای لباس های رنگارنگ و زیبا در میان بهشتی سبز و خاطره زندگی گیله مردان و زنانی که روزگاری به همین روش زندگی می کردند، همین قدر سخت و همین قدر شیرین، فراموش نشدنیه. آشنایی با آرامش زندگی روستایی که هنوز هم خالی از سر و صدا و فرسوده شدن از سختی ها و هیاهوی زندگی شهرنشینی ست همونجایی که شادی و غم ها تقسیم میشن و همسایه از حال همسایه خبر داره، آدم هایی که در جستجوی آرامش و دور از هیاهوی و ازدحام شهرها هستن و این میراث به جای مانده تصویر شاعرانه ای از روستا در فکر گردشگران به یادگار میزاره. در این موزه، زندگی روستایی، مسکن، صنایع دستی، کار و هرآنچه در زندگی یک خانواده روستایی میگذره به شما نشان داده خواهد شد، همین زیبایی ها باعث شده تا وجب به وجب این موزه خاطره بشه. جشن شالیزار، مراسم عروسی محلی و جشن برداشت برنج بانوان از مراسم های شاد و تکرار نشدنیه در این خطه سرسبزِ. جالبه بدونیم که موزه میراث روستایی گیلان در جشن ها و تعطیلات میزبان جمعیتی بین 5 تا 7 هزار نفر بوده که رقمی قابل توجهِ و همچینین یک موزه پرطرفداره، به علت اینکه تونسته یک رابطه خوبی با گذشته و ما برقرار کنه، این موزه زیبا از جاذبه های گردشگری گیلان، موزه های گیلان و زیباترین دیدنی های گیلان به شمار میاد که قدم زدن در آن و تماشای زیبایی های آن خالی از لطف نیست.

موزه میراث روستایی، بهشت رویایی در جنگل های گیلان

تاریخچه

زلزله ای که بعد از وایرانگری باعث به وجود اومدن این همه زیبایی شد. وقتی گیلانی ها در خردادماه 1369 نامهربانی زمین رو تماشا، وقتی از خانه هاشان جز آوار چیزی باقی نمانده بود، فکر حفظ سازه های معماری سنتی گیلان در قالب موزه بعد از این آوارگی ها به فکر رسید. فراهم کردن فضایی برای آشنایی با مردمان سرزمینمان، زندگی اجدادمان و تجربه ای از زندگی گیلکی ها در بافت معماری و سنت قدیم، دلنشینه. موزه میراث روستایی گیلان در خاورمیانه و آسیای مرکزی منحصر به فرده و باهدف حفظ سنت و میراث مردم سرزمین گیلان طراحی شده و مطالعات اولیه برای احداث این اکو موزه از سال 1381 با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، دانشگاه تهران و اکو موزه آلزاس فرانسه، زیر نظر سازمان یونسکو شروع شد و در سال 1385 افتتاح شد با وجود اینکه مردم علاقه زیادی به بازدید از موزه ها رو ندارند ولی این روستاهای زیبا از پر بازدیدترین موزهای کشوره و هم اکنون یکی از جاذبه های گردشگری گیلان، تماشای های گیلان و زیباترین موزه های گیلان محسوب میشه و هدف از ساخت این زیبایی ها نمایش خانه های روستایی نیست، بلکه حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته روستاهای گیلانه و دراین مجموعه علاوه بر معماری روستایی منطقه ها مختلف استان، عناصر فرهنگی مرتبط با زندگی و ابزار کار و خوراک و پوشاک و... به نمایش درآمده.

دسترسی و موقعیت

موزه میراث روستایی گیلان در حال حاضر در روزهای پنجشنبه و آدینه و اعیاد هر هفته از ساعت 10 الی 18 برای ملاقات عموم باز هستن. برای هماهنگی و اطلاعات بیشتر هم میتونید با شماره تلفن 01313238438 تماس بگیرید.

پست الکترونیک: [email protected]

وب سایت: www.gecomuseum.com

منبع: همگردی

به "موزه میراث روستایی، بهشت رویایی در جنگل های گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه میراث روستایی، بهشت رویایی در جنگل های گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید