فرایند قانون گذاری باید در دست نخبگان باشد

به گزارش کتاب یار مهربان به نقل از بنیاد ملی نخبگان، علی فرهادی معاون اجرایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قانون گذاری امری نخبگانی است که اگر این فرآیند در دست نخبگان باشد، بسیاری از چالش ها و دغدغه های جامعه برطرف خواهد شد.

فرایند قانون گذاری باید در دست نخبگان باشد

وی یکی از مسائل اصلی جامعه را تعدد و تکثر قوانین بیان نمود و گفت: همه باید به خرد جمعی ارزش قائل شویم تا بر اساس این الگو بتوانیم در عرصه قانون گذاری تصمیم گیری و تصمیم سازی درست عمل کنیم.

معاون اجرایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بر همین اساس تا به امروز در کشور 12 اندیشکده حکمرانی راه اندازی شده تا با موضوع مرکز پژوهش ها نظرات نخبگان استان های مختلف جمع بندی شده و در عرصه قانون گذاری و اصلاح بعضی از قوانین نقش آفرینی مؤثری را از سوی استان ها ببینیم.

فرهادی افزود: برترین راه حل در بها دادن به نظر و اعتقاد نخبگان کانال مرکز پژوهش های مجلس است که می توان این نظرات و دیدگاه های علمی و کارشناسی را جمع بندی نموده و در قالب مرکز پژوهش های مجلس در اختیار کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی قرار داد تا بر همین اساس تصمیم گیری ها به شکل درست و منطقی انجام گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام نمود: با راه اندازی اندیشکده های حکمرانی استان ها سعی ما بر این است تا از دیدگاه ها و تجارب علمی و تخصصی صاحب نظران به ویژه رؤسای دانشگاه ها و شورای علمی دانشگاه ها استفاده کنیم تا با ارائه این پیشنهادات در آنالیز طرح ها و لوایح بتوان اقدامات مؤثر و راهگشایی را انجام داد.

فرهادی افزود: ما از تمام نخبگان استان ها دعوت می کنیم تا در قالب این اندیشکده ها ورود مؤثری را داشته باشند تا ما بتوانیم به صورت علمی و تخصصی از ظرفیت این مراکز استفاده نموده و تصمیم گیری های درست، منطقی و عقلانی را در سطح ملی ببینیم.

وی بیان نمود: مهم نیست که در کدام دانشگاه این اندیشکده راه اندازی می گردد چرا که مهم تر از مراکز فیزیکی برای ما حضور نخبگان و اندیشمندان استان ها است که با موضوع دانشگاه ها می توانند دیدگاه ها و نظرات خود را ارائه نموده و به وسیله این اندیشکده به سطح کشور منعکس گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فرایند قانون گذاری باید در دست نخبگان باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند قانون گذاری باید در دست نخبگان باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید