دلیل پرش ناگهانی بدن در خواب!

به گزارش کتاب یار مهربان، احتمالا همه ما تجربه اش را داشته ایم، در رختخواب گرم و نرم خود دراز می کشیم و کم کم چشم مان دارد گرم می گردد که یک باره بدن مان تکان می خورد و از خواب می پریم.

دلیل پرش ناگهانی بدن در خواب!

پرش بدن در خواب می تواند تکان هایی جزئی یا حتی شدید باشد، در حدی که از جا بلندمان کند. گرچه معمولا بعد از آن طولی نمی کشد که دوباره خواب مان می برد. اما این سؤال در فکر ها باقی می ماند که این اتفاق چطور اتفاق افتاده است. در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی دلتا علل پرش بدن در خواب را مورد آنالیز قرار می دهیم.

مغز معمولا بدن را هنگام خواب فلج می نماید

شاید اول از همه لازم باشد این را بدانیم که چرا معمولا در خواب حرکت نمی کنیم. ما حتی وقتی خواب های خیلی شفافی می بینیم هم همان جایی از خواب بیدار می شویم که به خواب رفته بودیم. دلیل این اتفاق فراوری مواد شیمیایی در مغز است که سلول هایی را غیر فعال می نمایند که به عضلات امکان حرکت می دهند. بنابراین گرچه مغز فعال است، اما عضلات بدن فلج می شوند.

این کار با تغییر حالت از هوشیاری به خواب آلودگی، انجام می گردد

برای اینکه بفهمیم چرا گاهی به طور کامل فلج نمی شویم، ابتدا باید ببینیم در مغز چه می گذرد. دو سیستم اصلی در بدن ما وجود دارد که زندگی روزانه ما تحت کنترل آن ها است. اولی سیستم فعال نماینده مشبک نام دارد و همان بخشی است که فرآیند های فیزیولوژیکی اساسی بدن، مثل تنفس را کنترل می نماید.

وقتی این سیستم فعال باشد، ما هم هوشیار و فعال و در واقع بیدار هستیم. نقطه مقابل این سیستم، هستە قدامی جانبی پره اپتیک است که باعث خواب آلودگی می گردد. این بخش از مغز همان مواد شیمیایی را فراوری می نماید که باعث غیر فعال شدن توانایی حرکت عضلات می شوند.

وقتی به خواب می روید، مغز از هوشیاری به خواب آلودگی تغییر حالت می دهد. این تغییر حالت، یکباره رخ نمی دهد و مثل عملکرد یک کلید روشن و خاموش نیست، بلکه بیشتر یک مکانیزم کشویی دارد. یعنی از نقطه ای آغاز می گردد، مسیری را طی می نماید و به نقطه نهایی می رسد.

اما گاهی مغز برای تنظیم دنیای واقعی و دنیای خواب دچار مشکل می گردد

این تغییر حالت همواره راحت و بدون مشکل رخ نمی دهد. وقتی اشکالی به وجود می آید، مغز برای تنظیم دنیای واقعی و دنیای خواب دچار مشکل می گردد. به همین دلیل، مثلا اگر در خواب ببینید که در حال شوت زدن به یک توپ هستید، ممکن است یک باره واقعا به کسی که کنارتان خوابیده لگد بزنید.

این مساله همواره باعث بیدار شدن شما نمی گردد، اما اگر حرکت بدن بقدر کافی شدید باشد، بیدار خواهید شد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب فقط با 4 عادت روزانه 10 سال جوان تر شوید!را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "دلیل پرش ناگهانی بدن در خواب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل پرش ناگهانی بدن در خواب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید