سن شیوع سکته قلبی در ایران 10 تا 20 سال پایین تر از سایر کشورها

به گزارش کتاب یار مهربان، دبیر انجمن آترواسکلروز ایران گفت: سن شیوع سکته قلبی در ایران 10 تا 20 سال پایین تر از سایر کشورها است، در کشورمان 40 تا 50 سال سن شیوع سکته قلبی است و حتی افراد 20 ساله نیز دچار این بیماری می شوند که به درستی تشخیص داده نمی گردد.

سن شیوع سکته قلبی در ایران 10 تا 20 سال پایین تر از سایر کشورها

به گزارش ایرنا، مسعود اسلامی روز شنبه در یک نشست خبری اضافه کرد: تغذیه نامناسب، فشارخون بالا، مصرف دخانیات، استرس و اضطراب و غیره از عوامل زمینه ساز بروز سکته قلبی است که باید به این عوامل توجه اساسی گردد.

  • سکته قلبی در زنان تشخیص داده نمی گردد

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران گفت: سکته قلبی در زنان ایرانی به دلیل اینکه علائم این بیماری در آنها در مقایسه با مردان متفاوت است، تشخیص داده نمی گردد.

اسلامی اضافه کرد: درد قفسه سینه، احساس درد در دست چپ یا راست از مهمترین علائم بروز سکته قلبی در مردان است، اما این بیماری در زنان با درد سینه همراه نیست و آنها دچار تنگی نفس و احساس خستگی بیش از حد می شوند و باور غلط بر این است که این علائم ریشه عصبی دارد.

وی با بیان اینکه سکته قلبی در زنان قبل از یائسگی شیوع کمتری نسبت به مردان دارد، اضافه کرد: هورمون زنانه نقش محافظتی در برابر سکته قلبی در زنان دارد اما بعد از یائسگی به دلیل اینکه این هورمون فعال نیست، آنها نیز برابر با مردان دچهار این بیماری می شوند.

  • اجرای طرح درمان سکته قلبی در 51 بیمارستان

وی با اشاره به طرح 2047(درمان سکته قلبی) که با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در حال انجام است، گفت: این طرح در 51 مرکز درمانی و بیمارستان سراسر کشور انجام می گردد و بر اساس طرح 2047 فردی که دچار درد قفسه سینه در منزل یا محل کار شده بدون مداخله درمانی خودسرانه، باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرد، تکنسین های اورژانس در محل حادثه نوار قلب از بیمار می گیرند و بر اساس سیستم الکترونیکی این نوار قلب به مرکز درمانی متصل شده و پس از تشخیص سکته قلبی، بیمار سریعاً به بیمارستان مربوطه منتقل شده و در مدت نیم ساعت بیماری روی تخت آنژیوگرافی بستری شده و تحت مداوا قرار می گیرد.

وی تاکید نمود: تاکنون بیش از 15 هزار بیمار دچار سکته قلبی تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و استقبال مردم نیز از طرح 2047 بسیار خوب بوده است.

  • کمبود باطری قلب یک شایعه

اسلامی در خصوص کمبود باطری های قلب گفت: متأسفانه موج نگرانی در خصوص کمبود باطری های قلب برای مردم بویژه بیماران مدتی پیش در کشور ایجاد شد که شایعه بود.

وی اضافه کرد: باطری های قلب با ارز 4200 توأمان به کشور وارد می گردد و افزایش قیمت در این باره نداشتیم و اکنون کمبودی نیز وجود ندارد، مردم نباید به شایعات در این مورد توجه نمایند.

  • پیشرفت ایران در درمان بیماری های قلبی

مسعود قاسمی رئیس انجمن آترواسکلروز ایران نیز در این نشست گفت: با توجه به مسائل و تحریم هایی که در حوزه پزشکی در کشور وجود دارد، اکنون به مرحله ای رسیدیم که علم پزشکی بویژه در حوزه درمان بیماری های قلبی بسیار پیشرفته هستیم و بسیاری از بیماران از کشورهای مختلف برای درمان به ایران می آیند.

وی اضافه کرد: طرح 2047 از پیروز ترین طرح های کشور است که بیماران دچار سکته قلبی را در کمترین زمان درمان نموده و از بروز عوارض پیشگیری می نماید.

  • ترویج فرهنگ ذهنی تغذیه نامناسب

قاسمی توضیح داد: آلودگی هوا، استرس های شغلی، کم تحرکی و اضافه وزن در بروز سکته قلبی در میان ایرانیان از سنین پایین تر تأثیر فراوانی دارد، متأسفانه تغذیه نامناسب در میان خانواده ها باعث شده بچه ها نیز با الگو دریافت در والدین خود در خصوص مصرف غذاهای چرب، شور، آماده و غیره دچار فرهنگ ذهنی نامناسب تغذیه شوند.

وی با بیان اینکه آگاهی اجتماعی در خصوص تغذیه امری بسیار لازم است، توضیح داد: سکته قلبی در سنین جوانی بیشتر شده و فشارخون بالا بروز این بیماری را تشدید می نماید.

قاسمی در خصوص همایش تازه های قلب که قرار است 29 مرداد تا اول شهریور سال جاری در سالن همایشهای برج میلاد برگزار گردد، گفت: این همایش با حضور 300 نفر از اساتید کشور و مهمانان خارجی که عمدتاً از کشورهای اروپایی هستند، برگزار می گردد.

وی، با اشاره به ارائه جدیدترین روش های تشخیصی و درمانی بیماری قلب در این همایش، اضافه کرد: در این همایش داروهای جدید در خصوص درمان نارسایی قلب، روش های نوین تعویض دریچه های قلب دبون جراحی باز ارائه می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "سن شیوع سکته قلبی در ایران 10 تا 20 سال پایین تر از سایر کشورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سن شیوع سکته قلبی در ایران 10 تا 20 سال پایین تر از سایر کشورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید