موزه های کشور چه برنامه هایی برای نوروز 98 دارند؟

به گزارش کتاب یار مهربان، برنامه موزه ها در نوروز 98

به مناسبت نوروز 98 مدیر کل امور موزه های کشور با ارائه برنامه های نوروزی متنوع، از مردم عزیز خواسته است که در ایام نوروز از موزه ها و محوطه های تاریخی بازدید نمایند. کارگر مدیر کل امور موزه های کشور در گفتگویی که با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری خبرنگاران داشت، برای تشریح برنامه نوروزی موزه های کشور اینطور بیان نموده که: از برنامه هایی که موزه ها برای استقبال از نوروز دارند، برنامه هایی است که هر ساله باید انجام گردد که از آن جمله می توان به تمیز کردن موزه ها یا خانه تکانی موزه ها و برطرف کردن ایراد های جزئی و احتمالی آن اشاره نمود. البته این مسائل، عمومی بوده و همواره در مرکز توجه است، اما استقبال از نوروز و عید خیلی جدی در دستور کار موزه ها قرار می گیرد.

موزه های کشور چه برنامه هایی برای نوروز 98 دارند؟

محمد رضا کارگر در ادامه صحبت های خود در مورد برنامه موزه ها در نوروز 98 گفت: قرار است که موزه ها در این ایام اقدام به امانت دریافت بخشی از آثار دیگر موزه سعی در جذب مخاطبان خود کنند و یا با برگزاری نمایشگاه هایی آثار تاریخی خود را در دید عموم قرار دهند. در ادامه گزارش برنامه موزه ها در نوروز 98 همراه با تیم خبری کتاب یار مهربان باشید.

در ادامه این خبر، محمد کارگر ادامه داد: معمولا موزه ها در ایام نوروز 98 برنام های جانبی دارند که از جمله آن ها می توان به برگزاری نمایشگاه یا به امانت دریافت آثار تاریخی دیگر موزه ها اشاره نمود که هر کدام سبب می شوند مخاطبان بیشتری به سمت موزه های کشور جذب شوند.

کارگر اضافه کرد: به طور معمول برنامه هایی که به مناسبت نوروز در موزه ها اجرا می شوند عبارت از برنامه های موسیقیایی اقوام مختلف، برگزاری کارگاه های مختلف، برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها و فروشگاه های صنایع دستی هستند. سفره های هفت سین به صورت متفاوت با توجه به سنت ها و آثاری که در موزه ها هستند، بخش دیگری از برنامه های نوروزی موزه ها است.

مدیر کل امور موزه های کشور، محمد کارگر در گفتگویی که با کتاب یار مهربان داشت گفت: سازمان میراث فرهنگی در سال های اخیر در جهت احیای سنت های نوروزی، نوروزگاه هایی را برگزار می کند که بخشی از آن ها در محوطه های تاریخی و موزه ها خواهد بود.

برنامه های نوروزی موزه ها در مجموع شور و هیجانی را در موزه ها ایجاد می نماید و من واقعا از مردم دعوت می کنم که در ایام نوروز از موزه ها و محوطه های تاریخی بازدید کنند و این بازدید جزو برنامه های اصلی آن ها در ایام نوروز باشد. گفتنی است که در ادامه صحبت هایی که محمد کارگر در مورد برنامه موزه ها در نوروز 98 داشت بگوییم که وی اظهار داشت ما در همه استان ها برنامه نوروزگاهی داریم و در هر جایی که مردم در آن حضور دارند، برگزار می گردد.

هموطنان عزیز توجه داشته باشید که معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بهره برداری مرحله سوم سامانه یکپارچه فروش بلیط الکترونیکی موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی در سه استان اصفهان، کرمانشاه و تهران اطلاع داد.

بنابر گفته خیاطیان، روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی افزایش سرعت و کیفیت خدمت فروش بلیت به گردشگران، ارتقای شفافیت در فرآیند فروش و دسترسی به آمار برخط بازدید و تحلیل اطلاعات را از مهم ترین اهداف توسعه این سامانه می باشد.

تقویم کاری موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی در نوروز 98

  • کلیه موزه ها در روز چهارشنبه مورخ 29 اسفند 1397 فعال هستند و روز پنجشنبه اول فرودین 1398 از ساعت 9 صبح آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان هستند.
  • در ایام نوروز ساعت کاری موزه و اماکن وابسته به آن از ساعت 9 صبح تا 19 بوده و این افزایش ساعت کاری کاخ موزه ها و اماکن فرهنگی - تاریخی که تقاضای بازدید بیشتری دارند بر اساس صلاح دید مدیران کل استان ها مدیران کاخ موزه های تهران و موزه ملی ایران بلا مانع می باشد.
  • نـرخ ورودی موزه ها و اماکن فرهنگی- تاریخی تحت پوشش در ایام نوروز تغییر نخواهد داشت. کلیه موزه ها و اماکن فرهنگی ـ تاریخی موظفند نسبت به نصب تابلو نرخ ورودیه در محل مناسب در معرض دید بازدیدکنندگان اقدام کنند.
  • کلیـه موزه ها و اماکن فرهنگی¬ـ تاریخی تحـت پوشش، روز 13 فروردین باز و ضروریسـت مدیران مجموعه های دارای باغ تاریخی و محوطه سبز ترتیبی اتخاذ فرمایند تا از برگزاری مراسم سنتی روز سیزدهم در این محوطه ها جلوگیری به عمل آید.

معرفی برنامه موزه گر باش

در ادامه خبر برنامه های نوروزی 98 جالب است که درباره برنامه ای به نام موزه گر باش هم کمی صحبت کنیم. نام این برنامه در راستای توسعه موزه و ارتقا موزه داران در ناحیه قفقاز جنوبی ابداع شده است. این برنام از نظر اقتصادی، توسط بخش فرهنگی و اروپایی خلاق اتحادیه اروپا به منظور توسعه خلاقیت و توانمندی فعالیت های موزه ای در ناحیه قفقاز جنوبی و بعضی از کشورهای اروپایی برنامه ریزی شده است. این برنامه در نظر دارد که در یک بازه زمانی بلند مدت با آموزش موزه داران، به اهداف توسعه توان، مهارت های مدیریتی و مدرن سازی عملکرد موزه های ناحیه قفقاز جنوبی، در مقابله با چالشهای موزه ها در قرن بیست و یکم بپردازد.

شایان ذکر است که بگوییم قفقاز جنوبی شامل کشورهایی نظیر ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و بخش های کوچکی از ایران و ترکیه می گردد.

در این برنامه موزه های کشورهای ارمنستان، گرجستان و آذربایجان و بعضی دیگر از کشورهایی اروپایی پوشش داده شده اند و روز سه شنبه گذشته در تفلیس گرجستان اولین نشست هایی که در رابطه با آن برگزار گردید با راهنمایی مدرسان موزه داری از شبکه سازمانی موزه های اروپا NEMO کمیته ملی ایکوم گرجستان و کمیته بین المللی ایکتوپ شورای بین المللی موزه ها ICTOP یا همان کمیته آموزش پرسنل موزه شروع به کار کرد.

آموزش مهارت های مدیریتی، بازاریابی در موزه ها، رسالت، هدف، چشم انداز و ارزش موزه ها، مخاطب پذیری، تکنولوژی های نوین موزه ای، و سرفصل های مفید، ضروری، جذاب و هیجان انگیز دیگر، از جمله موضوعاتی است که در این سری برنامه های آموزشی در اختیار موزه داران این کشورها قرار گرفته و آموزش داده می گردد.

چندین سال است که کشورهای مذکور مبحث آموزش موزه داران خود را با استاندارد های جهانی بسیار جدی انگاشته اند و در رایزنی و همکاری با بهترین مراکز موزه ای جهان و یا جلب همکاری های مشترک و حمایت های اقتصادی به این منظور از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.

قطعا این جهت برای کشور های شاقتصادی ایران، مانند گرجستان که با کمک کمیته ملی موزه های کشور خود، در حال حاضر نقشی قابل تامل در این زمینه ایفا می نماید، به آینده ای روشن در حیطه موزه و موزه داری منجر خواهد شد.

منبع: الی گشت

به "موزه های کشور چه برنامه هایی برای نوروز 98 دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه های کشور چه برنامه هایی برای نوروز 98 دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید