سرمایه گذاری 5 هزار میلیاردی در حوزه گردشگری استان مرکزی

به گزارش کتاب یار مهربان، خبرنگاران/مرکزی سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بیش از 5 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان مرکزی طی دولت تدبیر و امید انجام شده است.

سرمایه گذاری 5 هزار میلیاردی در حوزه گردشگری استان مرکزی

مصطفی مرزبان در گفت وگو با کتاب یار مهربان با اشاره به عملکرد حوزه میراث فرهنگی در طول دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم در حوزه میراث فرهنگی، بازسازی اضطراری و رفع خطر بناهای تاریخی اولویت دار است که در این راستا سالانه بین 70 تا 80 پروژه تعریف و کار بازسازی اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه هزینه بازسازی ها از محل اعتبارات ملی و استانی تامین می شود، اضافه نمود: در این راستا تا به امروز بازسازی بازار تاریخی اراک، قلعه سالار محتشم خمین، قلعه بهادری روستای اسفندان کمیجان، بافت تاریخی نراق، قنات ابراهیم آباد، امامزاده سهل بن علی در شازند، مجموعه شش ناو تفرش، امامزاده فم تفرش، تکیه فرمهین، محوطه باستانی ذلف آباد فراهان و ... اجرا شده است.

مرزبان شرح داد: طی هفت سال اخیر، پنج موزه به موزه های شهرستان های استان اضافه شده است که مسلما نیازمند ظرفیت، شرایط خاص ساختمانی و تهیه محتوا بودند که انجام شد و در شهرستان های فراهان، کمیجان، محلات، اراک و روستای انجدان فعالیت خود را آغاز کردند.

وی با اشاره به اقدامات اجرا شده در حوزه کاوش و پژوهش باستانی شناسی که در حوزه میراث فرهنگی انجام می گیرد، گفت: کاوش و پژوهش ها در قالب حدس و به منظور لایه برداری و تعیین حریم و عرصه انجام می گیرد که در دولت تدبیر و امید 13 برنامه در این راستا اجرایی شده است که شامل کاوش تپه قلعه قلندرون، تپه سرسختی شازند، آتشکده فردقان فراهان، دستکندهای شهرزیرزمینی خمین و قلعه حسین آباد فراهان می شود و علاوه بر تعیین حریم و عرصه، این کاوش ها به کشف اسکلت 7500 ساله در تپه سرسختی و انواع سکه و زیورآلات از دستکندها منجر شد، همچنین بر اساس سه فصل کاوش اجرا شده، کتابی در حوزه قدمت سکه های کشف شده به چاپ رسید.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در خصوص ثبت آثار اظهار کرد: مسلما باید بناها و آثار واجد ارزش به ثبت برسند که شامل آثار منقول و غیرمنقول و ملموس و غیرملموس هستند. این کار سالانه در دستور کار قرار گرفته است و در طول این سال ها 306 اثر در حوزه های چهارگانه مذکور به ثبت رسیده اند که شامل منبر چوبی ناقوسان تفرش در قالب آثار نامنقول، گروه موسیقی هالای ساوه به عنوان آثار ناملموس، ساز عاشیق بزچلو کمیجان و راه آهن اراک به عنوان اثر ملموس است.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری نیز تلاش بر این بود که استان مرکزی از یک استان عبوری به مقصد گردشگری تبدیل شود، گفت: یکی از اقدامات شاخص که در طول سال های اخیر با جدیت دنبال شده است، توسعه اقامتگاه های بومگردی است که در این راستا تقریبا در تمامی شهرستان های استان این امر محقق شده است و در حال حاضر 23 اقامتگاه در استان فعال است که عمده آنها در دولت تدبیر و امید فعال شد تا توان بخش روستایی نیز به نمایش گذاشته شود.

مرزبان برگزاری 20 عنوان جشنواره همچون جشنواره انار، انگور، عسل و تبلیغات و بازاریابی برای 188 جشنواره و رویداد، تهیه و چاپ بیش از 388 هزار قلم اقلام تبلیغاتی، برگزاری 2500 دوره آموزشی کوتاه مدت برای فعالان گردشگری استان، برگزاری دوره آموزشی ویژه مدیران فنی و خدمات مسافری، دوره های آموزشی ویژه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و مدیریت هتل و کارگاه آموزشی اکوتوریسم را از جمله اقدامات اجرا شده در حوزه گردشگری استان مرکزی در دولت های یازدهم و دوازدهم برشمرد.

وی اضافه نمود: در طول هفت سال اخیر در حوزه مجتمع های خدماتی بین راهی سرمایه گذاری مناسبی اجرا شده و میراث فرهنگی همکاری لازم را برای ارائه امکانات و خدمات زیرساختی آب، برق، گاز و ... برای مجتمع هایی همچون همای سعادت و دشت بهشت در قالب حدود و وظایف قانونی به انجام رسانده است، همچنین اقدامات موثری در حوزه زیرساخت های گردشگری مناطق نمونه و ایجاد کمپ گردشگری در مناطقی همچون روستای انجدان، سراب های شازند، روستای وفس کمیجان و کوهستان های آشتیان به انجام رسیده است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به توسعه زیرساخت های مناطق گردشگری خاص استان همچون غار نخجیر، سرچشمه محلات، دره گردو اظهار کرد: در طول هفت سال اخیر 370 مجوز تاسیسات گردشگری در استان اعم از موافقت اولیه، موافقت اصولی و مجوز ایجاد تاسیسات صادر شده است که ارزش این حجم سرمایه گذاری 5776 میلیارد ریال است و با تکمیل این تعداد تاسیسات 1570 فرصت شغلی در استان ایجاد خواهد شد.

وی در خصوص فعالیت های اجرا شده در حوزه صنایع دستی استان، با اشاره به اینکه آموزش و ترویج هنرهای صنایع دستی، تامین مکان و تهیه مواد اولیه از جمله اقداماتی است که همواره توسط اداره کل انجام می شود، اظهار داشت: در این سال ها 20 مورد تجهیزات کارگاهی برای هنرمندان تهیه شده است، 600 فقره وام مشاغل خانگی پرداخت شده است که شامل 30 هزار میلیون ریال تسهیلات می شود، همچنین بازارچه های صنایع دستی در 11 شهرستان استان ایجاد شده است که هر کدام 10 فرصت شغلی مستقیم و 25 تا 35 فرصت شغلی غیرمستقیم به دنبال داشته است و استان مرکزی در احداث این بازارچه های در کشور پیش قدم و پیشرو است.

مرزبان با بیان اینکه تا به امروز 76 نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع دستی توسط استان دریافت شده است، اضافه نمود: علاوه بر این، 6 اثر ناملموس و 83 اثر هم نشان ملی دریافت کردند، اما از اواخر سال گذشته تا به امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا حوزه صنایع دستی بیش از دو میلیارد تومان خسارت دیده است که این خسارت در حوزه تاسیسات گردشگری به بیش از 15 میلیارد تومان رسیده و تلاش بر این است که با اعطای بسته های حمایتی قدری خسارت جبران شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سرمایه گذاری 5 هزار میلیاردی در حوزه گردشگری استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری 5 هزار میلیاردی در حوزه گردشگری استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید