درمان چاقی یک بار برای همواره (2)

به گزارش کتاب یار مهربان، معمولاً در افرادی که بافت چشم آن ها پر عروق است، با کاهش وزن و لاغری، بافت چربی پوشاننده این عروق تحلیل رفته و دور چشم نمای تیره پیدا می نماید. گاهی این عارضه ناشی از کمبود ویتامین ها و املاح معدنی است .برای درمان باید از انواع ویتامین ها و املاح معدنی نظیر اهن و ویتامین ث و ای استفاده کرده و روزانه به میزان کافی آب نوشیده گردد.

درمان چاقی یک بار برای همواره (2)

درمان چاقی یک بار برای همواره (2)

در قسمت قبل به عوارض ناشی از رژیم های غذایی نادرست و شیوه های غلط لاغری اشاره نمودیم. اکنون به ادامه مطلب می پردازیم.

گودی و کبودی دور چشم ها

کاهش سریع وزن می تواند به گودی و کبودی اطراف چشم ها منجر گردد.

معمولاً در افرادی که بافت چشم آن ها پر عروق است، با کاهش وزن و لاغری، بافت چربی پوشاننده این عروق تحلیل رفته و دور چشم نمای تیره پیدا می نماید. گاهی این عارضه ناشی از کمبود ویتامین ها و املاح معدنی است .برای درمان باید از انواع ویتامین ها و املاح معدنی نظیر اهن و ویتامین ث و ای استفاده نموده و روزانه به اندازه کافی آب نوشیده گردد.

گودی و کبودی دور چشم ها هم چنین می تواند ناشی از کم خونی و یا وجود برخی از بیماری های دیگر باشد که باید نسبت به درمان اقدام گردد. گاهی برای درمان تیرگی دور چشم ها لازم است از ترکیبات ضد تیرگی و چروک دور چشم استفاده گردد البته از انواع مناسب و مجاز آن ها.

ترک های پوستی

ترک های پوستی معمولاً در پی افزایش و یا کاهش سریع وزن و نیز در دوران حاملگی به وجود می آید. علت اصلی این عارضه از هم گسیختگی و تخریب بافت کلاژن پوست است. برای درمان این ترک ها می توان از کرم های مخصوص ضد ترک پوست استفاده نمود. البته لازم است این کرم ها حداقل به مدت دو ماه با روش خاص بر روی ناحیه مبتلا ماساژ داده گردد. استفاده از ترکیبات مرطوب نماینده پوست نیز مفید است.

خشکی پوست صورت و بدن

این مشکل ناشی از نرسیدن املاح و ویتامین ها و آب کافی به پوست است. از آن جایی که در اثر رژیم های سخت، فشار خون کاهش می یابد، رگ های تغذیه نماینده پوست منقبض می شوند تا خون و مواد غذایی بیشتری به سایر اعضای بدن برسد. در نتیجه پوست خشک و سرد می گردد. از سوی دیگر با انقباض عروق پوست، ورود مواد مغذی به پوست نیز به شدت کاهش می یابد. به این ترتیب درمان این عارضه شامل تأمین مواد مغذی، ویتامین ها و املاح مورد احتیاج بدن و نیز مرطوب نگه داشتن پوست است. برای این کار لازم است فشار خون را به حد طبیعی نگه دارید. هم چنین آب باید به اندازه کافی نوشیده گردد. به علاوه مصرف ویتامین های ب، ث، ای و نیز آهن و روی و استفاده از کرم های ویتامینه و مرطوب نماینده به منظور تقویت و شادابی پوست توصیه می گردد.

پوکی استخوان و پوسیدگی دندان ها

در نتیجه کمبود کلسیم و ویتامین د به وجود می آید؛ چه کمبود کلسیم برای سلامت بدن مضر است. وقتی در طول رژیم های سخت، مواد غذایی حاوی کلسیم مانند لبنیات به اندازه کافی به بدن نمی رسد، بدن به ناچار کلسیم مورد احتیاج خود را از استخوان ها و دندان ها تأمین می نماید. به همین علت پوکی استخوان و پوسیدگی دندان ها ایجاد می گردد. برای درمان این عارضه علاوه بر مصرف لبنیات به اندازه زیاد، باید از داروهای حاوی کلسیم و ویتامین د استفاده گردد.

کم خونی

می دانیم که فعالیت خون سازی در بدن احتیاجمند مقادیر کافی آهن، اسید فولیک و ویتامین ها بخصوص ویتامین ب12 است. اگر دریافت این مواد مغذی کمتر از اندازه مورد احتیاج بدن باشد کم خونی بروز می نماید. این ترکیبات به اندازه کافی در گوشت ها، جگر، تخم مرغ و لبنیات وجود دارند.

- نکته: افراط در مصرف گوشت ها به خصوص گوشت قرمز و جگر می تواند به بالا رفتن اوره و اسید اوریک خون و حتی بیماری نقرس منجر گردد. بنابراین بهتر است این غذاها در حد اعتدال مصرف شوند. هم چنین برای درمان کم خونی لازم است از داروها و مکمل های حاوی اهن، اسید فولیک و ویتامین ب12 استفاده گردد. افرادی که دچار کم خونی فقر آهن هستند باید حداقل 6 ماه به طور مداوم از ترکیبات حاوی آهن استفاده نمایند.

ضعف و سستی بدن و کاهش انرژی

این مشکل ناشی از پایین بودن فشار خون، افت قند خون و نیز کمبود املاح، الکترولیت ها و ویتامین ها و یا کم خونی در بدن است. کنترل فشار خون و انجام آزمایش های طبی یاری زیادی به تشخیص علت ضعف بدن می نماید.

برای درمان باید عوامل ایجادنماینده را شناسایی و درمان نمود. کمبود املاح و الکترولیت ها باید با تجویز املاح معدنی مورد احتیاج اصلاح گردد. تجویز مولتی ویتامین مینرال و ب- کمپلکس تا حد زیادی کمبود ویتامین ها را برطرف می نماید. درمان کم خونی شامل تجویز مکمل های حاوی آهن و اسید فولیک می باشد.

افزایش مدت خواب

علت موثر در بروز این حالت مشابه مورد قبل و نتیجه پیروی از رژیم های نادرست است. گاهی هم در نتیجه اضطراب و افسردگی فرد دچار پرخوابی می گردد. انجام آزمایش های طبی لازم، به تشخیص علت یاری می نماید. در صورتی که این عارضه علت جسمانی داشته باشد، درمان آن مشابه مورد قبل است. ولی اگر ناشی از اضطراب و افسردگی باشد باید به طریق دیگری که بعداً شرح داده می گردد آن را درمان نمود.

سردرد و سرگیجه

می تواند به علت افت فشار و افت قند خون و یا استرس ناشی از کاهش وزن سریع باشد . سردرد و سرگیجه در کسانی که در پی کاهش وزن دچار اضطراب و افسردگی می شوند نیز بروز می نماید. برای درمان علاوه بر رساندن مواد غذایی کافی به بدن، باید افت فشار خون و افت قند خون اصلاح گردد. در صورت لزوم باید نسبت به درمان استرس، اضطراب و افسردگی اقدام گردد. گاهی اوقات استفاده از داروهای مسکن و آرام بخش لازم است البته با تجویز پزشک.)

گاهی سردرد و سرگیجه به علت تجمع مواد کتونی در بدن است که در کاهش وزن سریع دیده می گردد. این مواد که از تجزیه چربی ها بوجود می ایند در بدن تجمع نموده و با اثر بر روی مغز موجب منگی، کاهش تمرکز حواس و احساس کسالت می شوند و سردرد و سرگیجه بروز می نماید. برای درمان باید از کاهش وزن سریع اجتناب نموده و روزانه به اندازه کافی آب نوشیده گردد.

نکته

افرادی که سابقه سردردهای میگرنی دارند لازم است حتی الامکان با سرعت کمتری وزن خود را کاهش دهند.

اختلال قاعدگی

اختلال در قاعدگی و بی نظم شدن پریودها یکی از عوارض چاقی و اضافه وزن است و متخصصین بیماری های زنان برای برطرف مشکل، علاوه بر درمان هورمونی به این بیماران توصیه می نمایند که وزن خود را کاهش دهند. کاهش وزن بسیار یاری نماینده است و در بیشتر موارد بیمارانی که لاغر می شوند نظم قاعدگی طبیعی به دست می آورند.

از طرفی دیگر گاهی در خانم هایی که سیکل های طبیعی دارند با کاهش وزن (خصوصاً کاهش وزن سریع) نظم قاعدگی به هم می خورد و معمولاً سیکل ها کوتاه و مدت زمان و شدت قاعدگی افزایش می یابد. در این حالت نیز تغذیه مناسب و استفاده از انواع ویتامین ها یاری نماینده است. لازم است این خانم ها در دوران پریود از ترکیبات حاوی آهن، اسید فولیک، ویتامین ب12 و ویتامین ای، طبق تجویز پزشک استفاده نمایند. این مشکل جدی نیست و معمولاً با اقدامات فوق برطرف می گردد.

چنان چه مشکل ادامه یابد لازم است بیمار به پزشک متخصص بیماری های زنان مراجعه نموده و تحت درمان هورمونی قرار گیرد.

ناراحتی معده و خونریزی های گوارشی

حاصل گرسنگی، کم خوری و رژیم های سخت است. در این حالت مخاط معده ناشی از سوء تغذیه و اثر مخرب اسید بر مخاط معده خالی است. در موارد شدیدتر، مخاط معده دچار زخم های سطحی و عمقی شده و خونریزی می نماید. از علایم خونریزی معده و اثنی عشر استفراغ خونی و سیاه شدن رنگ مدفوع می باشد.

در صورت وجود دردهای معده و تیره شدن مدفوع، احتمال خونریزی گوارشی وجود دارد. در این حالت اولین اقدام مراجعه فوری به اورژانس یا پزشک متخصص گوارش است تا درمان لازم هر چه سریع تر انجام گردد. به طور کلی درمان خونریزی معده و اثنی عشر شامل متوقف کردن خونریزی، جبران خون از دست رفته و درمان زخم است که باید تا بهبودی کامل عارضه ادامه یابد.

بیوست

یبوست، عارضه شایع اغلب رژیم های کاهش وزن بخصوص رژیم های غذایی غیر اصولی و سخت است. دفع طبیعی مدفوع احتیاجمند دریافت کافی مواد غذایی بویژه فیبرها است (فیبر ماده ای است که قابل هضم و جذب نبوده و در تشکیل مدفوع نقش اساسی دارد.)

غذاهای حاوی فیبر عبارت اند از سبوس گندم و برنج، غلات کامل (با پوست)، حبوبات، میوه و سبزی جات مختلف. در مناطقی که فیبر به اندازه زیاد مصرف می گردد احتمال بروز یبوست بسیار کم است و برعکس در مناطقی که غذاهای مصرفی فاقد فیبر کافی هستند و گوشت ها و چربی ها، قندهای ساده، نان سفید و بدون سبوس، برنج سفید و بدون سبوس و... بخش عمده برنامه غذایی را تشکیل می دهد یبوست بیشتر دیده می گردد. در نتیجه کاهش غذای دریافتی و یا پیروی از رژیم های پروتئینی- چربی، حجم مدفوع کاهش یافته و یبوست عارض می گردد.

بجز عوامل اصلی گفته شده، عواملی هم چون کم تحرکی، مصرف ناکافی آب، استرس و... نیز در ایجاد یبوست دخالت دارند که برای درمان یبوست باید به اصلاح آن ها نیز بپردازیم.

بنابراین درمان یبوست بر پایه اقدامات زیر است:

1- نوشیدن آب به اندازه کافی

2- مصرف کافی غذاهای حاوی فیبر

سبوس گندم و برنج، غلات کامل، نان های سبوس دار، حبوبات، سبزی جات، سالاد و میوه بخصوص انواع ملین آن نظیر آلو، زردآلو، انجیر، کیوی، مرکبات و سایر میوه جات ملین در درمان یبوست نقش مؤثری دارند.

3- تحرک کافی

پیاده روی و طناب زدن توصیه می گردد. پیاده روی پس از صرف صبحانه بسیار مفید است.

4- پرهیز از استرس و فشارهای عصبی.

منبع: نشریه تغذیه و سلامتی- ش: 78

منبع: راسخون

به "درمان چاقی یک بار برای همواره (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان چاقی یک بار برای همواره (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید