خبرنگاران لوکاشنکو: اتباع روسی برای بی ثبات کردن اوضاع به بلاروس آمدند

به گزارش کتاب یار مهربان، مسکو - خبرنگاران - رئیس جمهوری بلاروس بیان نمود که 33 تبعه روسی بازداشت شده در بلاروس برای بی ثبات کردن اوضاع بلاروس به این کشور اعزام شده اند.

خبرنگاران لوکاشنکو: اتباع روسی برای بی ثبات کردن اوضاع به بلاروس آمدند

به گزارش روز یکشنبه کتاب یار مهربان به نقل از خبرگزاری دولتی بلتابای بلاروس، الکساندر لوکاشنکو در ملاقات با والری واکولچیک رئیس سازمان امنیت بلاروس گفت: 33 تبعه روس بازداشت شده در بلاروس، نخستین گروه از 200 نفری هستند که برای ایجاد بی ثباتی در بلاروس به این کشور اعزام شده اند.

وی افزود: در زمان حاضر این اطلاعات دقیق است و تلاش برای پنهان کردن مساله در روسیه و ادعای اینکه اعزام این گروه با ما مورد توافق قرار گرفته است، کاملا مضحک است.

هفته گذشته 33 تبعه روسیه در حومه مینسک دستگیر شده اند و رسانه ها بیان نمودند که این افراد عضو یک سازمان نظامی غیردولتی روسی به نام واگنر است که با عقد قرارداد با کشورهای دیگر شبه نظامیان اعزام می کند.

رئیس جمهوری بلاروس در ادامه گفت که کشورش برای همکاری با روسیه در مساله افراد بازداشت شده در مینسک آمادگی دارد.

وی شرح داد که با دروغگویی نمی توان سیاست خود را بنا کرد و در بلاروس هیچ مساله ای را پنهان نمی کنند و خواستار دستیابی به حقیقت هستند.

لوکاشنکو از سازمان های امنیتی بلاروس خواست تا در مورد اتباع روس بازداشت شده رفتار نرمتری داشته باشند زیرا هرچند که مقصر هستند اما سزاوار تدابیر سخت نیستند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، ایوان نوسکویچ رئیس کمیته پیگیری قضایی بلاروس بیان نمود که اتباع روسی بازداشت شده در بلاروس، به صورت رسمی حبس شدند.

به گفته مقام بلاروس، تصمیم دیگری در مورد این افراد ابلاغ نشده است.

مساله بازداشت 33 تبعه روسی در بلاروس موجب بروز تنش های شدید و سردی روابط روسیه و بلاروس کشوری که در بین کشورهای همسود نزدیک ترین روابط با مسکو را دارد، شده است.

بلاروس در پی دستگیری این افراد، سفیر روسیه در این کشور را احضار کرد.

به گزارش تاس، دمیتری مزنتسف سفیر روسیه در مینسک روز پنجشنبه به وزارت امور خارجه بلاروس احضار شد و در مورد دستگیری 33 شبه نظامی روس با طرف بلاروسی گفت وگو کرد.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز با بیان اینکه اتباع روس بازداشت شده در بلاروس هیچ اقدام خلاف قانون نکرده اند، خواستار آزادی فوری آنها شد.

دمیتری پسکوف روز جمعه در جمع کتاب یار مهربان گفت: ما امیدواریم 33 تبعه روسیه که در بلاروس بازداشت شده اند، در آینده نزدیک آزاد شوند. تا به امروز اطلاعاتی که بازداشت اتباع روسی در بلاروس را توجیه کند، ارائه نشده است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ای دولت بلاروس را از تشنج آفرینی پیرامون اتباع روس دستگیر شده در این کشور برحذر داشت.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه خود گفته است: تعبیر طرف بلاروسی از موضوع دستگیری 33 تبعه روسی در مینسک قابل انتقاد است.

در بیانیه آمده است: امروز ما اطلاع داریم که گروه شهروندان روس (دستگیر شده در حومه مینسک) قصد عبور ترانزیتی از مینسک به استانبول را داشت و آنان تمام مدارک لازم ازجمله بلیت هواپیما را در اختیار داشتند.

گفتنی است خبرگزاری دولتی بلتابای بلاروس روز چهارشنبه از دستگیری 33 شبه نظامی گروه واگنر در حومه مینسک خبر داد که 32 نفر آنها تبعه روسیه و یک نفر هم تبعه بلاروس است.

به گزارش این رسانه، در مجموع 200 شبه نظامی از گروه واگنر در بلاروس حضور دارند.

سفارت روسیه در بلاروس نیز دیروز بیان نمود که به این مرکز دیپلماتیک در مورد دستگیری شهروندان روس اطلاع نداده اند اما پس از آن بیان نمود که بخش کنسولی وزارت خارجه بلاروس، دیپلمات های روس را در جریان دستگیری 32 تبعه روس قرار داد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: حمل این افراد (اتباع روس دستگیر شده) در بلاروس برعهده یک شرکت بلاروسی بود. به دلایل نامعلوم گروه اتباع روسی به پرواز مینسک- استانبول نرسید و مجبور شدند در انتظار تهیه بلیت جدید هواپیما از سوی شرکت بلاروسی بمانند.

وزارت خارجه روسیه می گوید: تلاش برای اینکه این رویداد را به عنوان مداخله خارجی در امور بلاروس قلمداد کرد موجب حیرت شده است. همه مدارک لازم برای رفع ابهام ازجمله اسناد برای مسافرت هوایی در اختیار دولت بلاروس قرار گرفته است.

در بیانیه روسیه با بیان اینکه بدون فوت وقت باید امکان ملاقات کارکنان بخش کنسولی سفارت روسیه با اتباع روس فراهم شود، آمده است: باید از تنش افرینی غیرضروری بویژه در دوره انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس و به هیجان آوردن احساسات پرهیز کرد.

وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه برای رویکرد سنجیده طرف بلاروسی در این مساله و همکاری با طرف روسی برای رفع ابهامات ابراز امیدواری شده است.

بلاروس انتخابات ریاست جمهوری را در 9 آگوست (19 مرداد) برگزار می کند. الکساندر لوکاشنکو، 66 ساله، که از سال 1994 میلادی بر این کشور حکومت می کند، می خواهد در قدرت بماند، اما انتخابات جدید با انتخابات قبلی متفاوت است. براساس گزارش رسانه ها و منابع خبری هواداران لوکاشنکو رو به کاهش و مخالفت با ریاست جمهوری وی همچنان رو به افزایش است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران لوکاشنکو: اتباع روسی برای بی ثبات کردن اوضاع به بلاروس آمدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لوکاشنکو: اتباع روسی برای بی ثبات کردن اوضاع به بلاروس آمدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید