جاسوسی جهانی آنگلوساکسونی

به گزارش کتاب یار مهربان، خبرنگاران: بر اساس اسناد افشاشده توسط اسنودن، آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزلند و کانادا در حال جاسوسی بزرگ جهانی از تمامی کشورهای جهان هستند.

جاسوسی جهانی آنگلوساکسونی

به گزارش گروه بین الملل کتاب یار مهربان؛ ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، در ماه می سال میلادی جاری به بهانه درمان از محل کارش مرخصی گرفت و آمریکا را ترک کرد. خروج ادوارد از کشورش به ورود آمریکا به یک رسوایی بزرگ تاریخی منجر شد که با گسترش دامنه افشاگری های ادوارد هم اکنون به یک رسوایی آنگلوساکسونی بدل شده و دولت های آمریکا و انگلیس را با انتقادهای شدید داخلی و خارجی روبرو کرده است.

بر اساس یک توافق، سازمان امنیت ملی آمریکا و سازمان اطلاعات انگلیس چندین دهه است که به عنوان شرکای نزدیک همکاری داشته و به تبادل اطلاعات می پردازند. با انتشار اطلاعات مربوط به برنامه جاسوسی PRISM در بیستم می [30 اردیبهشت ماه] توسط واشنگتن پست و سپس به طور مفصل تر در روزنامه گاردین، توجه جهانی به افشاگری تاریخی اسنودن جلب شد. پیش از این کتاب یار مهربان طی گزارش ویژه ای به بررسی ابعاد پروژه پریسم پرداخته است و اکنون به افشاگری های جدید اسنودن و نیز گسترش دامنه سیاسی این بی آبرویی آنگلوساکسونی خواهد پرداخت.

خروج ادوارد اسنودن از آمریکا به ورود این کشور به یک رسوایی بزرگ تاریخی منجر شد.

انگلیس و جاسوسی از اجلاس سال 2009

افشاگری اسنودن درباره جاسوسی های دولت انگلیس نام این کشور را کنار آمریکا قرار داد تا پروژه پریسم ابعاد تازه تری پیدا کند. بر اساس اطلاعات اسنودن سرویس های جاسوسی انگلیس در نشست 20 اقتصاد بزرگ جهان در سال 2009، ارتباطات مخابراتی دولت های شرکت کننده را شنود کرده اند. افشای این اطلاعات که طی روزهای نشست اخیر سران جی8 در ایرلند شمالی (17 ژوئن، 27 خرداد) صورت گرفت؛ موجب سرافکندگی دولت انگلیس و بی آبرویی بین المللی آن شد. بنا به مقاله روزنامه گاردین، سرویس های امنیتی مرکز کنترل ارتباطات مخابراتی در لندن، برای کنترل ای میل ها و شنود تلفن های همراه هیئت های سیاسی حاضر در نشست 2009، آنها را به کافی نت های ساختگی که در واقع شعبه ای از سازمان جاسوسی انگلیس بوده اند؛ هدایت می کرده اند. در کامپیوترهای این کافی نت های قلابی برنامه های ثبت عملکرد نصب شده بودند تا اطلاعات رد و بدل شده و پس ورد های افراد ذخیره شوند.

انگلیسی ها از نشست 20 اقتصاد بزرگ جهان در سال 2009 جاسوسی کرده اند.

این جاسوسی با نظارت کامل دولت انگلیس انجام می شده و حتی نخست وزیر وقت، گوردون براون، در جریان این کار بوده است. اطلاعات به دست آمده از شنودها و ردگیری ها برای داشتن دست بالا در مذاکرات نشست در اختیار کابینه قرار می گرفته است. بر اساس گزارش گاردین، ده ها کارشناس امنیتی گفت وگوهای تلفنی افراد شرکت کننده را شنود و اطلاعات را لحظه به لحظه به وزرا و یا مشاوران آنها می رسانده اند. بدین ترتیب دولت انگلیس تأثیرگذاری فراوانی بر نشست 2009 داشته و توانسته است سیاست های خود را پیش ببرد.

مرکز کنترل ارتباطات مخابراتی انگلیس از سازمان های اصلی جاسوسی و سرقت اطلاعات است.

مکالمات تلفنی سران شرکت کننده از جمله مقامات ترکیه، آفریقای جنوبی و به خصوص دیمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه پس از شنود توسط کارشناسان امنیتی در اختیار مقام های انگلیس، اتریش، کانادا و نیوزیلند قرار می گرفته است. این برنامه جاسوسی به طور مشترک میان واشنگتن و لندن انجام گرفته است و تیمی از کارشناسان سازمان امنیت ملی آمریکا با استقرار در لندن به رمزگشایی تماس های مدودف پرداخته اند.

مکالمات مدودف مورد توجه خاص جاسوسان انگلیسی آمریکایی بوده است.

علاوه بر جاسوسی های سیاسی مذکور، دولت انگلیس با همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا از شبکه های اجتماعی و ای میل های افراد در سطح اینترنت جهانی نیز جاسوسی می کند. سازمان جاسوسی انگلیس حجم عظیمی از پیام های ای میل، حساب های کاربری فیس بوک و تماس های اینترنتی را در سطح جهان مورد بازرسی قرار داده اطلاعات حاصل را به آژانس امنیت ملی آمریکا انتقال می دهد.

اجلاس جی8 با سرافکندگی دولت انگلیس و بی آبرویی بین المللی آن برگزار گشت.

جاسوسی بزرگ آنگلوساکسونی: پروژه تمپورا

پروژه تمپورا (Tempora) برنامه ای است که با همکاری آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزلند و کانادا آغاز شده است. این بار کابل های فیبر نوری که راستا انتقال اطلاعات تلفنی و اینترنتی بین المللی هستند هدف جاسوسی سازمان های اطلاعاتی کشورهای آنگلوساکسون بوده و با نفوذ به این کابل ها حجم زیادی از اطلاعات خصوصی به دست آمده به سازمان امنیت ملی آمریکا منتقل شده است. دولت انگلیس به مرکز کنترل ارتباطات مخابراتی اجازه داده است که به کابل های فیبر نوری نفوذ و اطلاعات به دست آمده را مدت 30 روز ذخیره کند. بنا به افشای گاردین ابزارهای کاوش اطلاعات و نفوذ به کابل های فیبر نوری بین المللی در مکان هایی که این کابل ها از آمریکای شمالی به سواحل انگلیس می رسند؛ نصب شده است.

آمریکا و انگلیس از اجلاس های جهانی نیز جاسوسی می کنند.

از آغاز عملیات تِمپورا حدود 18 ماه سپری می شود. برای نخستین بار در سال 2008 این برنامه از نظر تکنیکی آزمایش شده دو سال بعد، در 2010، مرکز ارتباطات دولتی انگلیس بزرگترین برنامه دسترسی به اینترنت و کنترل آن در مقیاس جهانی را با همکاری آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند کلید زد. این کشورها ائتلاف جاسوسی و شنود پنج چشم را تشکیل می دهند که صدها هزار کارمند و کارشناس از آژانس های امنیتی خود را به طور مشترک وارد پروژه تمپورا کرده اند. بدین ترتیب هیچ فرد و دولتی در هیچ کجای جهان از اقدامات جاسوسی آنگلوساکسون ها ایمن نیست.

مرکز ارتباطات دولتی انگلیس بزرگترین برنامه دسترسی به اینترنت و کنترل آن در مقیاس جهانی را راه اندازی کرده است.

اروپایی ها از پریسم به خشم آمده اند

پس از افشای برنامه پریسم و جاسوسی از شهروندان غیرآمریکایی توسط سرویس های اطلاعاتی آمریکا کمیسیون اروپا با ابراز نگرانی از آمریکا دراین باره توضیح خواست و این برنامه را ناقض حقوق شهروندان اروپایی دانست. بلافاصله کمیسر حقوقی اروپا، ویویان ردینگ، با دادستان کل آمریکا در دوبلین دیدار کرد و مراتب نگرانی دول اروپایی را به او گوشزد نمود. در همین حین برخی از مقامات سیاسی کشورهای اروپایی نیز به این افشائات واکنش نشان دادند. تداوم واکنش ها و ابراز خشم ها نسبت به دولت آمریکا در اروپا به حدی است که تأثیرگذاری فضای موجود بر روابط تجاری اروپا و آمریکا نیز مطرح شده است.

آلمان شدیدترین اعتراض ها را علیه جاسوسی از مردم این کشور بروز داده است.

رییس مجلس اروپا از دولت آمریکا خواستار توضیحاتی در این زمینه شد. او گفت: اگر این شواهد تأیید شوند ضربه بسیار جدی به اعتماد و اطمینان موجود وارد خواهد شد. من هم اعتراض خود را در برابر این موضوع جدی تر دنبال می کنم. من ضرورت هر اقدام پیشگیرانه ای علیه تروریست ها را درک می کنم. این امر ضروری است و مستلزم اقدامات امنیتی و سرویس های مخفی است. اما فکر نمی کنم که نهادهای اتحادیه اروپا برنامه ای برای حملات تروریستی داشته باشند.

رئیس مجلس اروپا: اگر این شواهد تأیید شوند ضربه بسیار جدی به اعتماد و اطمینان موجود وارد خواهد شد.

سوفیا اینتولد، کننده لیبرال هلند در مجلس اروپا، پریسم را شرم آور توصیف کرده است. برخی از انجمن های حقوقی اروپا نیز مجلس و دولت های اروپایی را به کم کاری در دفاع از حریم شهروندان خود محکوم می کنند. آلمان از جمله کشورهایی است که نهادهای امنیتی آمریکا بیشترین اطلاعات را از آنجا جمع آوری کرده و شبکه های اجتماعی این کشور را زیر نظر داشته اند.

مردم کشورهای مختلف اروپا خواستار حمایت از اسنودن هستند.

وزیر دادگستری آلمان، زابینه لویتهویسر شنارنبرگر، از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواست که درباره جمع آوری اطلاعات از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در اینترنت شفاف سازی به عمل آورد. از نظر او موضوع کنترل مراودات تلفنی و اینترنتی آن چنان نگران کننده است که نمی توان بی تفاوت از کنار آن رد شد. او از دولت آمریکا خواست که پنهان کاری را در این زمینه کنار بگذارد و همه اطلاعات خود را علنی کند. فولکر بک، مسئول فراکسیون حزب سبزها در مجلس آلمان گفت: کنترل کامل شهروندان آلمان توسط آژانس امنیت ملی آمریکا با هیچ معکمک همخوانی ندارد.

اسنودن در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می برد.

چین یکی از بزرگ ترین اهداف جاسوسی آمریکا

بر اساس گفته ها و اسناد اسنودن آژانس امنیت ملی آمریکا بارها شرکت های تلفن همراه چینی را هک کرده است تا بتواند اطلاعات موجود در پیامک ها را به دست آورده تجزیه و تحلیل کند. رایانه های مراکز علمی استراتژیک چین از جمله دیگر اهداف برنامه جاسوسی آمریکا بوده است. دانشگاه تسینگ هوآ که یکی از مهمترین سازمان های علمی و تحقیقاتی چین محسوب می شود بارها مورد حمله آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفته و اطلاعات رایانه های آن سرقت شده است. این دانشگاه مدیریت یکی از شبکه های اصلی اینترنتی در چین را به عهده دارد و با نفوذ به رایانه های این دانشگاه اطلاعات اینترنتی میلیون ها چینی برای ان اس ای قابل دسترسی بوده است. رایانه های شرکت پاکنت هنگ کنگ که مالک یکی از بزرگترین شبکه های کابلی زیردریایی است نیز در سال 2009 توسط آژانس امنیت ملی آمریکا هک شد تا نقل و انتقال داده ها کنترل شود.

اسنودن اطلاعاتی از جاسوسی آمریکا از سازمان های تحقیقاتی چین برملا کرده است.

سیا دربه در به دنبال اسنودن

افشاگری اسنودن با انتقاد شدید دولت اوباما روبه رو شد و همانند توجیهات تکراری یک دهه اخیر دولت اعلام نمود کارهایی که توسط اسنودن افشا شده برای محافظت از شهروندان آمریکایی در برابر تروریسم حیاتی بوده است! باراک اوباما و دیگر مقامات دولتی از برنامه های جاسوسی افشاشده توسط اسنودن دفاع کردند و گفتند: این برنامه ها طبق قانون و با اطلاع کنگره در حال اجراست. اما این دفاعیات نتوانست اسنودن را از ادامه افشاسازی هایش بازبدارد.

در حالی که آمریکایی ها اسنودن را قهرمان می دانند؛ واشنگتن تلاش فراوانی برای دستگیری و مجازات او به کار بسته است.

بلافاصله پس از معرفی شدن اسنودن، سیا تجسس وسیعی برای ردگیری او و فعالیت هایش آغاز کرد تا به اعتراف جیمز کلپر رئیس سازمان امنیت ملی از تبعات این ضربه ای جدی که ممکن است تا سال ها قابل جبران نباشد بکاهد. جالب توجه است دولتی که خود بدون هیچ دلیل و اجازه ای اقدام به دزدی اطلاعات مردم سراسر جهان کرده است اسنودن را به جاسوسی و دزدی از اموال دولتی و انتقال بدون مجوز اطلاعات متهم کرد تا توجیه قانونی برای اعمال فشار بر او و کشورهای کمک کننده به او را فراهم کند. این حربه برای استرداد اسنودن از هنگ کنگ مؤثر واقع نشد و مقامات چین با دستگیری اسنودن مخالفت کردند و در نهایت او به موقع هنگ کنگ را ترک کرد. هنگ کنگ اعلام نمود آمریکا پیروز به انجام مراحل قانونی بازداشت و استرداد اسنودن نشده است.

هنگ کنگ اعلام نمود آمریکا پیروز به انجام مراحل قانونی بازداشت و استرداد اسنودن نشده است.

مقصد بعدی اسنودن روسیه بود. پلیس فرودگاه شرمتیوو مسکو گفت هیچ حکمی برای بازداشت وی دریافت نکرده و پس از ورود او به خاک روسیه، رئیس جمهور این کشور نیز اعلام نمود که افشاگر برنامه های جاسوسی آمریکا در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می برد و مسکو قصدی برای استرداد وی به آمریکا ندارد. بدین ترتیب هشدار صریح مقامات آمریکایی به پکن و مسکو درباره پیامدهای اجتناب از استرداد اسنودن به واشنگتن از سوی این دولت ها جدی گرفته نشد.

اسنودن در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می برد.

در حالی که اسنودن از بولیوی و اکوادور تقاضای پناهندگی کرده است؛ این کشورها تحت شدیدترین فشارهای سیاسی آمریکا و متحدان نزدیکش قرار گرفته اند. رفتار برخی کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه با هواپیمای حامل رئیس جمهوری بولیوی و بستن فضای پروازی این کشور به روی او یکی از نمونه های فشارهای فزاینده ای بود که واشنگتن علیه کشورهایی که احتمالاً به اسنودن کمک خواهند کرد؛ اعمال می کند.

اروپایی ها تحت فشار آمریکا آسمان خود را به روی هواپیمای رئیس جمهوری بولیوی بستند.

در روزهای اخیر واشنگتن وارد مذاکره با مقامات اکوادور برای منصرف کردن آنها از اعطای پناهندگی به اسنودن شده است. مذاکرات در سطح معاون رئیس جمهور آمریکا پیگیری شده و جو بایدن با رافائل کورئا رئیس جمهور اکوادور در این مورد گفت وگو کرده است. به نظر می رسد اسنودن برای واشنگتن بسیار باارزش تر از آن است که تاکنون فرض می شده است. اسنودن هنوز در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می برد و برای جلوگیری از اعمال فشارهای سیاسی دیگر نام کشورهایی را که از آنها درخواست پناهندگی کرده است، اعلام نمی کند.

بسکمک از مردم در آمریکا و سراسر جهان خواستار حمایت از اسنودن هستند.

منبع: تسنیم

به "جاسوسی جهانی آنگلوساکسونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاسوسی جهانی آنگلوساکسونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید