جولان پول های سرگردان در زمین های غرب مازندران

به گزارش کتاب یار مهربان، این روزها تقاضا برای خرید زمین در غرب مازندران برای ساخت ویلا به اوج خود رسیده و جولان پول های سرگردان قیمت ها را نجومی کرده و همین مساله علاوه بر اینکه باعث نارضایتی مردم بومی منطقه شده، در میان مسئولان نیز نگرانی هایی را به وجود آورده است.

جولان پول های سرگردان در زمین های غرب مازندران

به گزارش کتاب یار مهربان آنلاین به نقل از ایرنا، مازندران و بویژه غرب استان به دلایل مختلف همیشه برای افراد غیر بومی جذاب بوده و همین شرایط باعث شده تا آنها در این دیار سرسبز و خوش آب و هوا به فکر تهیه سرپناهی برای خود و خانواده باشند تا سهمی از این سرزمین سبز داشته باشند.

خرید و فروش زمین و ساخت ویلا در مازندران قصه تازه ای نیست و بارها و بارها این موضوع مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته اما این بار داستان به گونه ای دیگر رقم خورده به طوری که تقاضای بالا و نامعقول برای خرید زمین یک هرج و مرج شدید در قیمت ها ایجاد کرده که انتها خوشی به همراه نخواهد داشت.

این روزها زمین جلگه ای یا جنگلی، داخل بافت یا خارج بافت، سنددار یا بی سند و... مشتری دارد و قیمت هم برای برخی افراد اصلا مهم نیست و آنها تنها به زمین دار شدن فکر می نمایند.

البته پیش بینی می شد که این اتفاق در نوروز 99 بیفتد اما شیوع کرونا آن را به عقب انداخت و حال که تقریبا تمامی محدودیت ها برداشته شده و پای مسافران و گردشگران به مازندران و غرب استان باز شده، دیگر نمی توان جلوی عطش زمین خریدن آنها را گرفت که این شرایط در بازارهای مسکن، ارز، طلا و سکه نیز به وجود آمده است.

  • جدول | تاثیر کرونا بر بازار ویلاهای شمال

آنان بر این باورند که دولت با اتخاذ تدابیری هوشمندانه توانست بخشی از این نقدینگی را به سوی بورس بکشاند اما کافی نیست و غفلت مسئولان درباره انباشت نقدینگی به ضرر کشور تمام خواهد شد.

خرید زمین با قیمت های وسوسه انگیز

یک شهفرایند تنکابنی با ابراز نگرانی از شرایط به وجود آمده گفت: قیمت زمین ها نسبت به بهمن سال گذشته به شدت افزایش داشته و برخی افراد با قیمت های وسوسه انگیز اقدام به خرید زمین می نمایند.

شهروز حسینی اضافه نمود: البته در دوران کرونا برخی افراد چراغ خاموش اقدام به خرید زمین با قیمت های بسیار پایین نمودند و اکنون با فروش آنها به سودهای سرشاری دست یافته اند و با این وجود همچنان به اینکار ادامه می دهند.

وی اظهار کرد: افزایش قیمت زمین باعث بالارفتن قیمت مسکن نیز در این مناطق شده است، هم اکنون قیمت یک متر مربع خانه نوساز در بهترین نقطه این شهر بین 7 الی 15 میلیون تومان در نوسان است که برای مردم بومی بسیار بالا ولی برای غیربومی ها عادی به نظر می رسد.

به گفته این شهفرایند ساکن غرب مازندران، خرید و فروش زمین در روستاها به واسطه ارزان تر بودن نسبت به شهر شدت بیشتری دارد و احتمالا این فرایند تا آخر تابستان این فرایند ادامه داشته باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: مردم بومی با فروش زمین تیشه به ریشه خود می زنند، متاسفانه بازار زمین آنقدر داغ شده که برخی شوراهای روستا و دهیاری ها به کار پیمانکاری روی آورده اند و اقدام به ساخت ویلا برای افراد غیربومی می نمایند.

وی یادآور شد: وقتی برای دو هکتار زمین واقع در یکی از روستاهای بالادست مبلغ 20 میلیارد تومان به یک فرد روستایی پیشنهاد می شود جواب نه گفتن به این پیشنهاد وسوسه انگیز به مراتب سخت تر از بله گفتن خواهد بود.

خرید زمین با پول های سرگردان

یک فعال اقتصادی حوزه املاک و مستغلات در غرب مازندران با تایید این موضوع گفت: پول های سرگردانی در دست مردم است و از آنجا که هیچ برنامه ای برای جذب آنها نداریم هر بار یک موضوعی را تحت تاثیر قرار می دهد که از نمونه شاخص آن تقاضا برای خرید زمین است.

سیروس امینیان اضافه نمود: خریداران زمین های غرب مازندران اکثرا پایتخت نشین ها و مرکزنشین ها هستند و تمایل دارند سرمایه های خود را به اینجا منتقل نمایند که دلایل خاص خود را دارد.

وی شرایط آب و هوایی، کوتاه شدن فاصله زمانی بین تهران تا مازندران، اعلام نمودن منطقه آزاد و افتتاح باند جدید فرودگاه رامسر را از عوامل گرایش مردم غیربومی برای خرید زمین بیان نمود و اظهار کرد: این ظرفیت های ایجاد شده که کمتر در مناطق دیگر کشور به چشم می خورد باعث سرازیر شدن پول های سرگردان به این منطقه و رونق خرید و فروش زمین شد.

امینیان خاطر نشان کرد: وقتی در کمتر از سه ساعت به پایتخت کشور می رسید و فرودگاه رامسر برای فرود پروازهای خارجی آماده شده و سیل گردشگران خارجی در راه است مسلما سرمایه گذاری در این شرایط منافع زیادی را به همراه خواهد داشت.

به گفته این فعال اقتصادی، با وجود چنین امتیازهایی هنوز بسیاری از زیرساخت های منطقه فراهم نشده و معلوم نیست که مسئولان چگونه می خواهند این عقب ماندگی را جبران نمایند.

وی پیش بینی کرد که فرایند خرید و فروش زمین تا اواخر تابستان ادامه داشته باشد و قیمت ها نیز فرایند افزایشی خود را ادامه خواهد داد.

هفته گذشته با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، احمد حسین زادگان، استاندار مازندران و جمعی از مسئولان استانی و محلی طرح توسعه باند جدید فرودگاه رامسر به بهره برداری رسید.

  • آشنایی با فرودگاه رامسر
  • آشنایی با جاذبه های گردشگری رامسر - مازندران

وزیر راه و شهرسازی در این آیین گفت که با افتتاح باند بتنی جدید فرودگاه رامسر، 16 ایرلاین و 70 درصد ناوگان هوایی کشور امکان برقراری پرواز را به رامسر خواهند داشت.

سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری کشور نیز با اشاره به هزینه 150 میلیارد تومانی برای توسعه فرودگاه رامسر اضافه نمود: انتظار ما این است که افزایش جذب گردشگران خارجی اولویت اصلی فرودگاه رامسر قرار گیرد.

افزایش سه برابری پروازهای هفتگی در فرودگاه نوشهر نیز از دیگر خبرهایی بود که در هفته گذشته منتشر شد.

شتاب بخشی در ساخت جاده تنکابن - الموت - قزوین، آزادراه تهران - شمال و اتوبان مرزن آباد تا دزدبن در محور کندوان از جمله خبرهایی نویدبخش برای مازندران و بویژه غرب استان بود که با کنار هم قرار دادن آنها می توان آینده ای بسیار روشن را متصور شد.

البته لازم به یادآوری است که لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی مازندران که 15 اردیبهشت 99 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود در شورای نگهبان تایید نشد و برای بررسی بیشتر برگشت داده شد.

دلالان صحنه گردان گرانی های زمین

البته فراهم شدن چنین امکاناتی حق مسلم مردم بومی منطقه است که سال ها آرزوی آن را داشتند که خوشبختانه بخش قابل توجهی از آنها در دولت تدبیر و امید ایجاد شد و باید آن را به فال نیک گرفت اما علت اصلی افزایش تقاضا برای خرید زمین را باید در سوء استفاده دلالان از امکانات فراهم آمده و تبلیغات گسترده ای که در این زمینه در فضای مجازی اجرا شده جست وجو کرد.

این افراد سودجو با برداشته شدن محدودیت ها و سرازیر شدن مسافران و گردشگران به شهرهای غرب مازندران اقدام به تبلیغات وسیع و گسترده در فضای حقیقی و مجازی نمودند تا زمین های منطقه را به فروش برسانند و سود فراوانی را نصیب خود نمایند.

آنها همچنین تلاش کردند تا با خرید و فروش های صوری قیمت زمین ها را تا چندین برابر افزایش دهند پول های سرگردان انباشت شده در جیب خریداران را از آن خود نمایند.

نگران آینده غرب مازندران هستیم

فرماندار ویژه شهرستان تنکابن در جلسه بررسی مسائل مردم روستاهای بخش نشتا با ابراز نگرانی از شرایط به وجود آمده در غرب استان گفت: متاسفانه فرایند واگذاری زمین ها در روستاها برای ساخت ویلا بسیار سریع است به طوری که چهره برخی روستاها به شهرک های مسکونی تغییر کرده است.

سید امیر حسینی جو اضافه نمود: طرح های هادی روستایی و تفصیلی شهری جوابگوی نیاز امروز و آینده نیست، اگر فرایند واگذاری ها به همین شدت ادامه داشته باشد بسیاری از مردم منطقه نگهبان ویلاها خواهند شد.

وی اظهار کرد: در غرب مازندران نباید اجازه ساخت خانه دوم بیش از 80 متر داده شود، متاسفانه در برخی از روستاها ویلاهایی با زیر بنای 400 متر ساخته شده که بسیار نگران نماینده است و باید محدودیت هایی در این زمینه ایجاد شود.

حسینی جو خاطرنشان کرد: ویلاسازی ها نه تنها چهره یک روستا را تغییر می دهند بلکه سبک زندگی و فرهنگ مردم آن روستا را نیز تحت تاثیر قرار می دهند و تبعات اجتماعی زیادی به همراه خواهد داشت.

به گفته فرماندار ویژه تنکابن، نگاه مردم این است که ساخت و سازها شوراهای روستاها را تسخیر کرده اند که باید بگویم اینگونه نیست و اگر از ظرفیت شوراهای روستا و دهیاری ها به معنی واقعی استفاده می شد این اتفاقات کمتر به وجود می آمد.

حسینی جو به برخی از مسائل روستاهای منطقه اشاره کرد و گفت: هنوز در برخی از روستاها با مشکل تامین یا توزیع آب آشامیدنی روبرو هستیم و ادامه ویلاسازی ها می تواند بر این مسائل بیافزاید.

وی بر حفظ زمین های منطقه تاکید کرد و اضافه نمود: باید برای حفظ منابع این منطقه عزم خود را جزم کنیم و برای این منظور باید نگاه به غرب مازندران حدفاصل نوشهر تا رامسر تغییر کند.

لازم به ذکر است که بر خلاف تصور افراد غیربومی، هنوز برخی از روستاهای غرب مازندران از آب آشامیدنی بهداشتی بهره مند نیستند و منابع تامین آب آنها از چشمه یا چاه است و شبکه توزیع فرسوده ای دارند.

برخی دیگر از روستاها نیز از مخازن آب فرسوده ای برخوردار هستند و کلرزنی آب توسط دستگاه یا دستی و یا اصلا انجام نمی شود.

شهرستان های نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران قرار دارند.

منبع: همشهری آنلاین

به "جولان پول های سرگردان در زمین های غرب مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان پول های سرگردان در زمین های غرب مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید