جلوگیری از آلودگی هوا

به گزارش کتاب یار مهربان، مجموعه ای از گام های ساده برای جلوگیری از آلودگی هوا، به شما کمک خواهند کرد تا کمی محیط زیست خود را نجات دهید. امروزه، وقتی که میلیونها نفر از مردم به دلیل آلودگی هوا در حال مرگ می باشند، هر یک از ما با ادای اندکی از

جلوگیری از آلودگی هوا

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع: راسخون

مجموعه ای از گام های ساده برای جلوگیری از آلودگی هوا، به شما کمک خواهند کرد تا کمی محیط زیست خود را نجات دهید. امروزه، وقتی که میلیونها نفر از مردم به علت آلودگی هوا در حال مرگ می باشند، هر یک از ما با ادای اندکی از سهم خود قطعاً به نجات جان انسانها کمک خواهیم کرد.

بر طبق داده های آماری جمع آوری شده از طریق سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در جهان حدود 7 میلیون نفر به علت آلودگی هوای محیط زیست در سال 2012 درگذشتند.

منبع: گزارش WHO، سال 2014

آلودگی هوا پدیده ای است که در آن انتشار مواد شیمیایی مضر در جو زمین منجر به آلودگی هوا شده، در نتیجه این هوا برای موجودات مختلف نامناسب می شود. این پدیده به نام یکی از جدی ترین مسائل زیست محیطی در جهان محسوب می شود که تعجبی هم ندارد، به این علت که تنها منجر به اختلالات مختلف سلامتی در انسانها نمی شود، بلکه با تخریب لایه اوزون، به نوبه خود اثرات مضری در پی خواهد داشت. با مد نظر قرار دادن این موضوع، بیش از پیش واضح و مبرهن است که جلوگیری از آلودگی هوا بایستی در اولویت قرار گیرد و این کار باید در سطح توده مردم یعنی از جانب خود ما آغاز شود.

جلوگیری یا پیشگیری از آلودگی هوا به چه علت دارای اهمیت می باشد؟

آلودگی هوا زمانی رخ می دهد که مواد مختلف شیمیایی در نتیجه وقایع طبیعی و یا فعالیتهای انسانی در جو زمین منتشر شوند. علل طبیعی شامل فوران های آتشفشانی، انتشار گاز متان، آتش سوزی، و غیره می شود، در حالی که علل انسانی (به عبارت دیگر، فعالیت های انسانی) تولید برق، رسوب ضایعات، استفاده از اتومبیل، حلال ها، و غیره، موارد خیلی بیشتری را شامل می شود.

فهرستی از مواد شیمیایی که زمینه آلوده ساختن هوا را دارند شامل دی اکسید کربن، مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید گوگرد، کلروفلوئوروکربن ها (CFCs)، آمونیاک، و غیره می باشند. غلظت بالای این مواد در جو باعث می شود انسان و حیوانات نسبت به اثرات خطرناک آنها آسیب پذیر شوند. در واقع، اثرات آلودگی هوا از آنچه فکر می کنیم هم شدیدتر است. مطالعات نشان می دهند که هر ساله نزدیک به 500.000 آمریکایی از بیماری های قلبی ناشی از استنشاق ذرات ریز موجود در جو جان خود را از دست می دهند.

رویدادهای طبیعی مانند گرم شدن کره زمین و باران اسیدی هم به میزان قابل توجهی با آلودگی هوا در ارتباط است. این اثرات مضر آلودگی هوا، بکار بستن فوری اقدامات مختلف پیشگیرانه را می طلبد، و هرچه زودتر اقدام به انجام این کار کنیم، برای خود ما بهتر خواهد بود.

چگونه از آلودگی هوا جلوگیری کنیم

به این علت که علل انسانی آلودگی فراتر از علل طبیعی است، این مسئولیت بر دوش ما خواهد بود که گام های لازم را از این جهت با اطمینان برداریم که دیگر چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم، موجب رخ دادن این رویداد و خطر نشویم. مواردی که در ذیل آمده، اقداماتی است ساده که می توانید با انجام آنها به سهم خود این سیاره را نجات دهید.

* استفاده از وسایل نقلیه شخصی را از طریق تردد با حمل و نقل عمومی، و یا تعویض وسایل نقلیه با وسیله های دیگر مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی کاهش دهید. استفاده مشترک از یک خودرو یکی دیگر از گزینه های کارآمد است که می تواند در نظر گرفته شود. در واقع، به گفته وزارت حمل و نقل ایالات متحده، استفاده مشترک از یک خودرو می تواند به شما کمک کند سالیانه 1000 دلار آمریکا پس انداز نمایید.

* چنانچه استفاده از خودرو اجتناب ناپذیر باشد، مطمئن شوید که از آن به بهترین نحو استفاده می کنید؛ با حد مجاز سرعت توصیه شده از طریق تولید کننده رانندگی کنید، موتور را در هنگام چراغ قرمز خاموش نمایید، و به تعمیر و نگهداری کلی وسیله نقلیه خود توجه داشته باشید. به گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، تعمیر و نگهداری منظم اتومبیل می تواند بهره وری سوخت خودرو را تا 19 درصد بهبود بخشد.

* خرید یک وسیله نقلیه کم مصرف هم گزینه ای است که می توانید به آن فکر کنید. امروزه، تولید کنندگان اتومبیل به فن آوری های پیشرفته متوسل شده تا وسایل نقلیه ای تولید کنند که تولید گازهای گلخانه ای مضر را کاهش دهند. با انتخاب یک وسیله نقلیه کم مصرف، می توانید به محیط زیست کمک کنید و همچنین در هزینه سوخت به میزان 1700 دلار آمریکا صرفه جویی نمایید.

* به منابع انرژی جایگزین، مانند انرژی خورشیدی و نیروی باد، هر زمان که امکان دارد، متوسل شوید. به علت انتشار کم کربن از این منابع، بخوبی می توان گفت که این منابع دوستدار محیط زیست هستند. این منابع، که مدت طولانی تحت بررسی قرار داشته اند، از جنبه کارآمدی به آرامی در حال ترقی می باشند. مجبور نیستید از همه چیز دست بکشید؛ همین قدر که از انرژی خورشیدی و انرژی باد به نام منبع ثانویه استفاده نمایید هم کمک خواهد کرد.

* اگر چه به طور غیر مستقیم، اما صرفه جویی در انرژی با توسل به لوازم کم مصرف در انرژی و هدر ندادن برق هم به مهار آلودگی هوا کمک خواهد کرد. چنانچه نیازهای انرژی ما کاهش یابند، تولید انرژی به طور ثابت پایین خواهد آمد که به نوبه خود، میزان آلودگی هوای ناشی از نیروگاه ها را کاهش خواهد داد.

* زباله هایی که در خانه تولید می شوند را نسوزانید؛ به جای آن، به روش های دیگر دفع زباله روی آورید. همین قاعده در مورد دفع زباله باغ هم صدق می کند. راه بهتر، برگزیدن روش های سنتی مانند تهیه کود آلی از آنهاست. در واقع، تهیه کود آلی تنها کیفیت خاک را بهبود نمی بخشد، بلکه به شما در حفظ منابع و صرفه جویی مالی هم کمک خواهد کرد.

* همچنین می توانید به فن آوری های پیشرفته تجهیزات کنترل آلودگی هوا مانند دستگاه های فیلتر پارچه ای و دستگاه های غبارگیر یا سیستم های شستشوی مرطوب wet scrubbers روی آورد. در حالی که فیلترهای پارچه ای به زدودن ذرات گرد و غبار در طی فرایندی به نام فیلتراسیون کیسه ای کمک می کنند، غبارگیرها به برطرف نمودن گازهای اسیدی مانند دی اکسید گوگرد موجود در جو کمک خواهند کرد.

* در خانه های خود از ترموستات (دستگاه تنظیم حرارت) قابل برنامه ریزی استفاده نمایید تا اطمینان حاصل شود بخاری و یا کولر گازی هنگامی که به آنها احتیاجی نیست، به طور اتوماتیک خاموش می شوند. با پایین آوردن تنظیم ترموستات تنها از 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتیگراد) به 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) 10 درصد از هزینه های کلی گرمایشی را صرفه جویی خواهید کرد.

* باید لامپ های استاندارد (لامپ های رشته ای) را با لامپهای فلورسنت فشرده (لامپ های کم مصرف) جایگزین نمایید. اولاً، این لامپ ها 75 درصد کمتر انرژی مصرف می کنند. ثانیاً، 75 درصد کمتر هم گرما تولید می کنند. اگر این دو علت به میزان کافی قانع کننده نباشند، پس نظری به مورد سوم بیاندازید: ثالثاً با استفاده از هر یک از این لامپ ها سالیانه 6 دلار در قبوض برق صرفه جویی می شود.

* در نهایت، از تمام قوانین و مقررات به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست پیروی کنید و سعی نمایید در مورد خطرات زیست محیطی موجود آگاهی بدست آورید. اعداد هنگامی که به صورت تک تک درنظر گرفته شوند، ممکن است خیلی تأثیرگذار به نظر نرسند. با این حال، در دراز مدت، اثر یکجای آنها به سود هم محیط زیست و هم خود شما خواهد بود.

متوقف ساختن تمام کارها به منظور توقف آلودگی هوا گزینه عملی و شدنی نیست. آنچه ما می توانیم انجام دهیم کاهش شدت آن به تدریج با توسل به اقدامات ساده برای جلوگیری از آلودگی است. این اقدامات ممکن است برای مقابله با مسئله ای با چنین شدتی بیش از حد ساده به نظر رسند، اما زمانی که میلیونها نفر از مردم به آن بپردازند، نتیجه نهایی قطعاً شگفت انگیز خواهد بود.

منبع: راسخون

به "جلوگیری از آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید