آغازجابه جایی در سبدهای بورسی

به گزارش کتاب یار مهربان، بورس تهران در ادامه فرایند پرفراز و نشیب شروع هفته، دیروز با رشد 8/ 1 درصدی شاخص کل همراه شد. بازگشت سهام به مدار صعودی در حالی رقم خورد که شاهد تحرکات جزیره ای معامله گران و توزیع نامتوازن نقدینگی در صنایع مختلف بودیم. جایی که سهام گروه های عظیم کالایی با رجحان تقاضا همراه شده است و همزمان نشانه هایی از کمرنگ شدن موج های توده وار در کلیت بازار دیده می گردد. ضمن آنکه جذب منابع از سوی شرکت های سودمحور با رصد نقدینگی و حرکت نماگر اصلی بازار به وضوح مشاهده می گردد.

آغازجابه جایی در سبدهای بورسی

به گزارش جهانی اقتصاد، سومین روز از معاملات این هفته بورس تهران درحالی به انتها رسید که شاخص اصلی این بازار با رشد 17 هزار و 700 واحدی همراه شد. این مهم درحالی رقم خورد که پس از رشد پرشتاب قیمت سهام در ابتدای این هفته، روز یکشنبه شاهد اصلاح جزئی قیمت ها بودیم. دیروز اما سهم های عظیم کالایی با رجحان تقاضا اهرم رشد نماگر اصلی بازار سهام شدند تا در برابر رشد 8/ 1 درصدی شاخص کل، شاخص هم وزن به رشد 85/ 0 درصدی بسنده کند و در مقابل نماگر 30 شرکت عظیم با رشد 5/ 2 درصدی همراه شد. از این رو به نظر می رسد در بحبوحه برگزاری مجامع شرکت های سهامی و تقسیم سودهای سالانه، نشانه هایی از کمرنگ شدن موج های دسته جمعی و توده وار دیده می گردد. از این رو این روزها شاهد حرکت نقدینگی و جذب منابع بیشتر از سوی سهام شرکت های سودمحور هستیم. جایی که نماگر های اصلی بورس تهران نیز بازدهی متفاوتی را به نمایش گذاشته اند. به عبارتی دیگر به نظر می رسد پس از رشد های پرشتاب گذشته، بورس بازان درحال بازبینی پرتفوی خود و انتخاب سهام ارزنده هستند.

توفان اطلاعاتی در بازار سهام

نگاه فعال بورس تهران طی روزها و هفته های اخیر به سامانه کدال خیره شده است. روزهایی که بازار سهام تحت تاثیر جریان سنگین اطلاعات شرکت ها و فصل مجامع واقع شده است و هر روز حجم بالایی از خبرهای مربوط به بنگاه های مالی به بازار مخابره می گردد. این مهم درحالی واقع شده است که بازار سهام درحال عبور از یک دوره خاص تاریخی است که در آن عواملی از جمله تحریم های مالی و البته روبروه با تعطیلی های ناشی از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان گریبان گیر شرکت ها شده و بسته به نوع فعالیت فرصت ها و تهدیدهایی را برای شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار رقم زده است. گرچه گزارش های دوره ای و شفاف سازی ناشران اثر قابل ملاحظه ای در برطرف ابهامات داشته، ولی اصلی ترین مکمل این اطلاعات را باید در مجامع شرکت ها جست وجو کرد. به طور کلی در مجامع بسیاری از خبرهای خوب و بد درباره شرکت ها شنیده می گردد که سبب می گردد فصل مجامع، دوره ای پربار برای تحلیلگران باشد. به این ترتیب، انتظار می رود اخبار منتشرشده در مجامع، فرایند منطقی تری را در صعود شاخص در ماه های آینده رقم زند. در این میان بعضی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که با توجه به شرایط جهان و دست و پنجه نرم کردن تمام کشورها با ویروس کووید-19 و در نتیجه تعطیلی سراسری بسیاری از فعالیت های مالی تا همین یکی، دو هفته گذشته، می توان انتظار داشت مجامعی که در سال 1399 برگزار می شوند، نسبت به سال های قبل با چالش ها و مسائل جدیدی روبه رو باشند. در این شرایط اما به نظر می رسد موضوع برگزاری مجامع بنگاه های بورسی و تقسیم سود به کانون اصلی توجه بورس بازان تبدیل شده است. شرایطی که از ابتدای سال 99 تا به امروز به اختلاف جدید شاخص های اصلی بازار انجامیده است. به این ترتیب درحالی شاخص هم وزن که نشانی یکسان از اثرگذاری تمام نمادها بورسی دارد، در 46 روز معاملاتی سپری شده از سال جدید با افزایش 23/ 81 درصدی همراه شده که در همین بازه زمانی شاهد رشد حدود 119 درصدی شاخص 30 شرکت عظیم هستیم. از این رو به نظر می رسد درحال حاضر و پس از ثبت رکوردهای متوالی در کارنامه تاریخی بازار سهام، معامله گران درحال غربال اطلاعات و انتخاب سهامی هستند که از سودآوری بالاتر و نسبت قیمت به درآمد پایین تری برخوردارند.

فصل داغ مجامع بورسی

همان طور که اشاره شد، با ورود به فصل داغ برگزاری مجامع شرکت های سهامی که اغلب تا انتها تیرماه ادامه دارد، با سیلی از اطلاعات و اخبار جدید روبه رو خواهیم بود که می تواند در تغییر چینش پرتفوی بورس بازان اثرگذار باشد. اما از تمام این موارد که بگذریم، مجامع جذابیت دیگری نیز برای فعالان بازار دارد. جایی که محرکی تحت عنوان تقسیم سود و به دنبال آن رقیق شدن قیمت سهم ها، می تواند موج بعدی تقاضا را به همراه داشته باشد. تقسیم سود نقدی بالا موجب رقیق شدن قیمت سهام و به تبع آن تعدیل نسبت قیمت بر درآمد بازار می گردد. موضوعی که می تواند انگیزه ای تازه برای رشد قیمت عمومی سهام باشد. خاصه آنکه شرایط بعضی از شرکت های عظیم و مهم بورسی در شرایط کنونی از منظر بنیادی مناسب به نظر می رسد. با این حال باید توجه داشت درخصوص بعضی از شرکت ها، رشد قیمت سهم قبل از برگزاری مجمع با سرعت زیادی کلید خورده و به نوعی پیش خور شده است.

تحرکات جزیره ای در بازار سهام

روز گذشته درحالی شاخص سهام به مدار صعودی بازگشت که شاهد تحرکات جزیره ای معامله گران و توزیع نامتوازن نقدینگی میان صنایع مختلف بودیم. در این میان با بازگشایی سهام پالایشی پس از انجام تغییراتی در سود سال گذشته، تمام نمادهای زیرمجموعه این گروه در سقف مجاز قیمت و صف طولانی خرید همراه شدند. همزمان اما در سهام اغلب شرکت های گروه خودرو شاهد تشکیل صف های سنگین فروش بودیم.

کانون های داغ بورسی بازی

درحالی تا پیش از سال 99، گروه های کوچک به ویژه تک سهم ها محلی برای جولان بورس بازان حقیقی و کسب سودهای عجیب بودند، از ابتدای امسال این شرایط دستخوش تغییرات جدی شده است. به طوری که بازیگران خرد در روزهای سپری شده از سال جدید سهام گروه های عظیم و عمدتا کامودیتی محور را در صدر لیست خرید خود قرار داده اند. این مهم اما در روزهای قرمز بازار شکل متفاوتی به خود می گیرد که می تواند حکایت از هیجانات کاذب بورس اولی ها داشته باشد.

در ادامه این فرایند روز دوشنبه همزمان با رشد 8/ 1 درصدی شاخص کل، شاهد جابه جایی 262 میلیون سهم به ارزش تقریبی 190 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی ها به سبد سهام معامله گران خرد بازار بودیم. در این راستا در میان 39 صنعت فعال بورسی، بیشترین خالص خرید حقیقی در گروه مخابرات و با موضوع اخابر رقم خورد. به این ترتیب دیروز در این گروه شاهد جابه جایی 83 میلیارد و 300 میلیون تومان نقدینگی در راستا حقوقی به حقیقی بودیم. خودرویی ها دیگر گروهی بودند که روز گذشته مورد توجه معامله گران خرد نهاده شدند و شاهد انتقال حدود 74 میلیارد تومانی به پرتفوی سهامداران حقیقی بودند.

در میان دیگر شرکت های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت باما در اولویت خرید معامله گران خرد نهاده شد. دیروز حدود 9 میلیون و 720 هزار سهم کاما به ارزش 82 میلیارد و 120 میلیون تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه جا شد. سهام شرکت مخابرات ایران نیز دیروز مورد توجه بازیگران حقیقی بازار نهاده شد. در این نماد معاملاتی روز گذشته بیش از 52 میلیون و 100 هزار سهم به ارزش 75 میلیارد و 900 میلیون تومان از پرتفوی حقوقی ها به سبد سهام معامله گران خرد افزوده شد. سهام شرکت ایران خودرو نیز در این روز با خالص خرید حدود 37 میلیارد و 200 هزار تومانی حقیقی ها همراه شد.

در آن سوی بازار اما این نمادهای زیرمجموعه گروه چندرشته ای صنعتی با بیشترین فشار فروش از جانب سهامداران خرد روبرو شدند. در این گروه دیروز شاهد جابه جایی حدود 119 میلیارد تومان نقدینگی در راستا حقیقی به حقوقی بودند. بیشترین خالص فروش حقیقی ها اما متوجه سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بود که با جابه جایی 70 میلیون سهم به ارزش 108 میلیارد و 560 میلیون تومان در راستا حقیقی به حقوقی روبرو شد. همچنین دیروز در گروه رایانه، 26 میلیارد و 400 میلیون تومان به پرتفوی حقوقی ها افزوده شد. دارویی ها نیز دیروز، با خالص خرید حدود 20 میلیارد و 400 میلیون تومانی از سوی معامله گران عمده بازار روبرو شدند.

منبع: فرارو

به "آغازجابه جایی در سبدهای بورسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغازجابه جایی در سبدهای بورسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید