12 کاربرد خانگی لاک پاک کن که باید بلد باشید

به گزارش کتاب یار مهربان، همه ما می دانیم که لاک پاک کن (استون) قطعا رایحه مطبوعی ندارد؛ اما همین ماده شیمیایی با رایحه نامطبوع همان چیزی است که برای تمیز کردن کثیفی و بسیاری از لکه های سطوح خانه کاربردی بی نظیر دارد. این مایع بی رنگ و قابل اشتعال، به صورت یک حلال عمل می نماید و موادی مانند رنگ، لاک یا گریس را در خود حل می نماید. اما برای کار با آن توصیه می گردد که از دستکش بهره ببرید و از قرار دادن استون در نزدیکی شعله یا گرما نیز خودداری کنید.

12 کاربرد خانگی لاک پاک کن که باید بلد باشید

در ادامه این مقاله از کتاب یار مهربان مگ با تعدادی از کاربردهای لاک پاک کن و نحوه استفاده از آن آشنا می شویم.

1. لکه های کف زمین را با لاک پاک کن از بین ببرید

برای همه ما پیش آمده است که کف خانه مان به علت رفت وآمدهای زیاد، پاشیده شدن لکه های رنگ، کشیده شدن چرخ های جایگاه چرخ دار بر روی سطح زمین و… کثیف شده باشد. در این شرایط می توانیم یک دستمال پارچه ای را به لاک پاک کن آغشته نموده و خاک و لکه های به جا مانده بر روی زمین را از بین ببریم. بعلاوه بهتر است از استون بر روی چوب استفاده نگردد، زیرا ممکن است به پوشش محافظ آن آسیب برساند.

2. چینی های لکه دار را با استون شست وشو دهید

به طور طبیعی با توجه به هزینه ای که برای خرید چینی صرف می کنیم، نگهداری از آن ها هم برای ما اهمیت دارد. بنابراین اگه تمایل دارید که آن ها دوباره از طراوات اولیه برخوردار شوند، با استفاده از روش زیر می توانید این کار را انجام دهید.

در ابتدا یک دستمال پارچه ای را در لاک پاک کن خیس کنید و به آرامی بر روی لکه های قهوه ای روی چینی بکشید. سپس آن ها را به همان شکل همیشگی با آب و شوینده شست وشو دهید تا به تمیزی اولیه خود بازگردند. (از تمیز کردن نقوش طلایی یا تزیینی چینی ها با استفاده از استون پرهیز کنید).

3. تخته پاک کن را با لاک پاک کن تمیز کنید

در سال های مدرسه همواره با تخته ای روبه رو بودیم که جای قبلی نوشته هایمان به شکلی کم رنگ بر روی آن ماندگار شده بود و هربار سعی می کردیم که با فشار بیش ازحد تخته پاک کن بر روی تخته بتوانیم آن لکه ها از بین ببریم که باز هم تلاشی بی فایده بود. حال برترین روش برای رسیدن به تخته ای تمیز استفاده از لاک پاک کن است. به این صورت که استون را بر روی یک پنبه بمالید و تخته را به آرامی با آن تمیز کنید.

4. چسب قطره ای را با استفاده از استون رفع کنید

در حالی که جدا کردن چسب از روی دست های خود در کودکی سرگرم کننده بود، اما این موضوع در بزرگسالی کاملا فرق دارد. اگر در موقعیتی قرار گرفته اید که انگشتانتان از طریق چسب، هم چسبیده اند و نمی توانید آن ها از هم جدا کنید، نگران نباشید. با استفاده از پاک کننده لاک ناخن و چکاندن چند قطره استون بر روی آن، فضا برای تکاندن دادن انگشتانتان باز می گردد و می توانید آن ها را از هم جدا کنید. در واقع استون به علت خاصیت حلال بودنش به سرعت چسب را در خود حل می نماید. بعلاوه اگر درِ چسب نیز به سختی باز می گردد با همین ترفند می توانید به آرامی آن را باز کنید.

5. لوازم آرایشی خود را با لاک پاک کن ضدعفونی کنید

اگر الکل بهداشتی مورد استفاده شما تمام شده است و احتیاج دارید که لوازم آرایشی خود را ضدعفونی کنید، می توانید از یک لاک پاک کن بهره ببرید. یک پنبه آغشته به استون را بر روی اقلام آرایشی (موچین، ناخن گیر، تیغ، سنجاق و…) خود بمالید یا آن ها را به مدت 5 دقیقه در محلول استون قرار دهید. با این کار علاوه بر ضدعفونی کردن وسایل، باعث می شوید تا لکه هایی هم که بر روی آن ها چسبیده شده است، از بین بفرایند. بعلاوه می توانید از این روش برای رفع کردن لکه های روی سشوار و اتو موی خود نیز بهره ببرید.

6. ساعت خود را با لاک پاک کن شفاف کنید

اگر ساعت شما دارای صفحه ای پلاستیکی است که خراش های جزئی روی آن به چشم می خورد، می توانید با استفاده از پاک کننده لاک ناخن، کمی از آن خط و خطوط را از بین ببرید. تنها کافی است یک تکه پنبه را به استون آغشته کنید و روی صفحه ساعت خود به آرامی بکشید. به یاد داشته باشید که از شست وشوی شدید ساعت خودداری کنید.

7. کفش های چرمی را با لاک پاک کن براق کنید

وقتی که لکه های روی کفش چرمتان با آب و صابون از بین نمی فرایند، زمان آن رسیده است که از اندازه کمی لاک پاک کن یاری بگیرید. یک پارچه آغشته به استون را بردارید و به صورت حرکات ملایم دایره ای شکل بر روی کفشتان بکشید تا لکه های آن تمیز گردد. سپس با یک پارچه مرطوب آثار استون را از روی چرم پاک کنید. هرچند قبل از انجام این کار، بهتر است یک ناحیه کوچک و نامحسوس را آزمایش کنید تا مطمین شوید که پاک کننده آسیبی به آن وارد نمی نماید.

8. برای پاک کردن آدامس از روی لباس، از استون یاری بگیرید

اگر شما هم به این دردسر دچار شده اید که به لباس هایتان آدامس چسبیده باشد و راه حلی برای آن پیدا ننموده باشید، با استفاده از لاک پاک کن، می توانید از شر آن خلاص شوید. برای این کار ابتدا اندازهی از استون را بر روی لباس اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد؛ سپس با آرامی و با استفاده از یک اسنفج یا مسواک آن را از روی لباس بلند کنید. (همواره پاک کننده را ابتدا روی یک ناحیه پنهان تست کنید تا به پارچه آسیبی وارد نگردد).

9. رنگ را با پاک کننده لاک ناخن از پنجره ها پاک کنید

تقریبا همه ما با این موضوع روبرو شده ایم که بعد از اتمام کار رنگ آمیزیمان، ممکن است چند قطره رنگ اشتباهی بر روی پنجره های اطراف پاشیده شده باشد و در پی رفع کردن آن باشیم. در این مواقع نیز موثرترین و مقرون به صرفه ترین راه برای پاک کردن این لکه های رنگ، استفاده از محلول استون است.

10. صفحه کلید خود را با لاک پاک کن تمیز کنید

هنگامی که صفحه کلید شما پر از گرد و غبار می گردد، استفاده از اندازه کمی لاک پاک کن، روشی موثر برای برداشتن سریع لکه ها و گرد و غبار موجود از لابه لای صفحه کلید شما است. در ابتدا آن را کمی با آب رقیق کنید تا بوی استون کاهش یابد.

11. لکه های جوهر را از طریق استون از بین ببرید

هنگامی که بر روی یکی از لباس هایمان جوهر اتوماتیک پس می دهد، باعث ایجاد آشفتگی زیادی در ما می گردد. در حالی که تمیز کردن آن کار چندانی ندارد و به سادگی می توان با استفاده از یک پارچه و لاک پاک کن، آن را رفع کرد.

برای این کار فقط باید به این نکته توجه کنیم که پاک کردن لکه از روی لباس به ظرافت بیشتری احتیاج دارد و از آن جایی که استون می تواند اثر سفیدکننده ای بر لباس برجای بگذارد، بهتر است در ابتدا پاک کننده را روی قسمت کوچکی از پارچه تست کنید یا آن را با اندازه کمی آب مخلوط کنید که رقیق گردد و سپس به آرامی بر روی لباس بکشید.

12. لاک ناخن خود را با استون احیا کنید

هنگامی که شیشه لاک مورد علاقه شما خشک می گردد، می توانید مانند متخصصان ناخن عمل کنید و از یک قطره لاک پاک کن برای رقیق کردن آن بهره ببرید. از آن جایی که ممکن است پاک کننده لاک ناخن سنتی با ماده اولیه لاک ناخن، واکنش نشان دهد، بهتر است برای رقیق کردن و امکان استفاده مجدد از لاک از استون خالص بهره ببرید. در صورتی که بعد از اضافه کردن استون، لاک شما همچنان غلیظ بود یک قطره دیگر به آن اضافه کنید و به خوبی شیشه را تکان دهید.

نکته پایانی

لاک پاک کن یکی از وسایلی است که احتمالا در همه خانه ها پیدا می گردد و اگر در اطراف شما وجود ندارد، می توانید با کمترین هزینه آن را بخرید. این وسیله مقرون به صرفه قیمت بسیار کاربردی است و خیلی از مشکلاتی را که ایده ای برای رفع کردن آن نداشته اید، با استفاده از آن حل خواهید کرد.

در آخر نیز مجدد توصیه می گردد که نکات مطرح شده برای استفاده از استون را جدی بگیرید تا به لباس و وسایل شما آسیبی وارد نکند.

منبع: Lifehacker

منبع: دیجیکالا مگ

به "12 کاربرد خانگی لاک پاک کن که باید بلد باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 کاربرد خانگی لاک پاک کن که باید بلد باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید