کتاب خود شجاع تو؛ برای تمام بچه هایی که به علت متفاوت بودن طرد شدند

به گزارش کتاب یار مهربان، مواقعی پیش می آید که وارد اتاقی می شوید و هیچ کس در آنجا شبیه شما نیست. دلایل زیادی برای احساس متفاوت بودن وجود دارد. شاید به این علت است که طور خاصی به نظر می رسید یا حرف می زنید، یا حتی اینکه از جای خاصی آمده اید. شاید این مسأله به رنگ موی شما ربط داشته باشد یا چیزی به همان مقدار تصادفی. در هر حال برداشتن اولین قدم ها برای ورود به جایی که هنوز هیچ کس شما را در آن جا نمی شناسد، آسان نیست، اما گاهی اوقات چاره ای ندارید جز اینکه این کار را انجام دهید.

کتاب خود شجاع تو؛ برای تمام بچه هایی که به علت متفاوت بودن طرد شدند

در حقیقت با این جمله قدرتمند است که ژاکلین وودسون کتاب زیبای خود شجاع تو را شروع می نماید. این کتاب یکی از پرفروش ترین کتابهای نیویورک تایمز است و نویسنده آن که برنده جایزه ملی کتاب، سه بار برنده جایزه نیوبری، و سفیر ملی ادبیات جوانان در سال های 2018-2019 بوده است، بدون شک یکی از بزرگترین نویسندگان عصر ماست. او برای خلق چنین نثر شعرگونه و خیره نماینده ای که برای بچه ها قابل فهم باشد، توانایی شگفت انگیزی دارد. نوشته های وودسون بسیار منحصر به فرد است زیرا او هنگام نوشتن کتاب برای خوانندگان کم سن و سال، سبک نوشتن خاص خود را دارد که برای این گروه سنی به راحتی قابل مطالعه و فهم است.

این کتاب مناسب بچه ها چهار تا هشت ساله است که قرار است به عنوان خوانندگان تازه کار عاشق توانایی داستان سرایی وودسون شوند. زبانی شیوا و در عین حال قابل دسترس، همراه با تصاویر رنگارنگ و دوست داشتنی که به وسیله رافائل لوپز، نقاش و گرافیست مشهور جهانی، تصویرسازی شده اند، مطمئناً برای بچه ها مجذوب نماینده خواهد بود.

درباره نویسنده

ژاکلین وودسون سفیر ملی ادبیات جوانان در سالهای 2018-2019 است و جایزه یادبود آسترید لیندگرن 2018 و جایزه میراث ادبیات بچه ها در سال 2018 را دریافت نموده است. او برنده جایزه ملی کتاب سال 2014 برای کتاب پرفروش دختر قهوه ای در خواب است شد، که بعلاوه جایزه کورتا اسکات کینگ، افتخار نیوبری، جایزه تصویر NAACP و افتخار سیبرت را هم بخاطر آن دریافت کرد.

او جایزه کتاب کودک جین آدامز را دریافت نموده و چهار بار برنده افتخار نیوبری، سه بار فینالیست جایزه ملی کتاب و دو بار برنده جایزه کورتا اسکات کینگ شد. کتاب های او عبارتند از: طرف دیگر، مهربانی، به زودی به خانه می آیند، پرها، نمایش راه، پس از توپاک و دی فاستر، و پسران معجزه.

نقد و آنالیز کتاب خود شجاع تو

کتاب تازه ژاکلین وودسون یعنی خود شجاع تو، داستانی است درباره طرد شدن و احساس متفاوت بودن. کتاب راوی غیرمعمولی دارد که به صورت دوم شخص نوشته شده است. اما با وجود اینکه کتاب در خطاب به شما است. در واقع خوانندگان می دانند که این کتاب درباره دختری به نام آنجلینا است که تابستان را به مراقبت از خواهر کوچکترش می گذراند و پسری به نام ریگوبرتو که به تازگی از ونزوئلا به اینجا نقل مکان نموده است. اما در مجموع این کتاب در خصوص همه کسانی است که در موقعیتی تازه خود را مانند یک بیگانه احساس نموده اند.

برای مثال، وقتی همه در خصوص مسافرت هایشان در تعطیلات تابستانی صحبت می نمایند و شما جایی نرفته اید، ممکن است احساس بدی داشته باشید. در عوض از خواهر کوچکت مراقبت می کردی و کتاب های فوق العاده می خواندی. وودسون می گوید می توانید شرح دهید که کتاب می خوانید و اگرچه بیشتر اوقات در خانه خودتان حضور داشتید، اما انگار به همه جا سفر نموده اید.

بچه ها متوجه این موضوع می شوند. از آن ها می پرسم: چجوری آنجلینا به همه جا سفر نموده؟ بچه هایی که کتابخوان هستند می پرند وسط صحبت و شرح می دهند که وقتی کتاب می خوانی، می توانی به هر جایی بروی.

خود شجاع تو داستانی تکان دهنده است که برای بچه ها خردسال در خصوص تجربه احساس کمتر از دیگری بودن بر اساس تفاوت های نژادی و فرهنگی نوشته شده است. ژاکلین وودسون این داستان را در قالب نثر شاعرانه توصیفی نوشته که با تصاویر زیبا و رنگارنگ رافائل لوپز زنده شده است. زبان این اثر خیلی موعظه آمیز یا آموزشی نیست، و بعلاوه از احساسات کلیشه ای یا بیش از حد ایدئالیستی نیز در آن دوری ورزیده شده است، زیرا نشان می دهد که تفاوت ها همواره مورد تجلیل قرار نمی گیرند و زندگی تماماً آفتاب و رنگین کمان نیست. با این حال، علی رغم موضوع سنگین و بالقوه احساسی، لحن کلی کتاب امیدوارنماینده و اطمینان بخش است و با تشویق خوانندگان به در نظر گرفتن دیدگاه های مختلف و تجربیات دیگران، همدلی ایجاد می نماید. تفاوت هایی مانند رنگ پوست، بافت مو، صحبت کردن با لهجه، نام ها، شرایط اجتماعی-اقتصادی، غذا و توانایی های فردی به شیوه ای ملایم و مناسب سن بچه ها مورد آنالیز قرار می گیرد. همه بچه ها می توانند با مفهوم نادیده گرفته شدن یا حذف شدن از یک گروه ارتباط برقرار نمایند. این کتاب بعلاوه حاوی پیامی قدرتمند در خصوص صادق بودن با خود و اعتباری است که از احساس دیده شدن به وسیله دیگران به واسطه به اشتراک گذاشتن بخشی از خود و داستان شما ناشی می گردد.

این داستان غیرخطی بر آنجلینا متمرکز است، با موهای مجعد بزرگ و پوستی قهوه ای. متن و تصویرها به طور مؤثری با هم همکاری می نمایند تا احساس متفاوت بودن او را در حین انعکاس تابستانی که در خانه گذرانده است، منتقل نمایند. او در حالی که به بیرون از پنجره خیره شده است و پرندگان را دیدن می نماید که از کنارشان به مکان های به ظاهر دور می روند، با خود فکر می نماید. ترکیب لوپز با یک خط کش بزرگ روی میزش و درخت در تصاویر پس زمینه پنجره، استعاره میزان گیری را به طور خلاقانه ای به روند روایی داستان توسعه می دهد. در مدرسه علاوه بر آنجلینا سه کودک دیگر یعنی ریگوبرتو، یک مهاجر اهل ونزوئلا. یک دختر احتمالاً کره ای با غذاهای خیلی عجیب مثل گوشت و برنج و یک پسر سفیدپوست که به نظر می رسد در حومه شهر سکونت دارد، برای شرایط خارجی بودنشان، تمسخر مستقیم تری را از سوی سایر بچه ها تجربه می نمایند.

این کتاب تصویری قدرتمند و تغزل آمیز مستقیماً با بچه های که خوانندگان مورد نظرش هستند ارتباط برقرار می نماید و آن لحظات آشنا را توصیف می نماید که ممکن است کودک به علت زبان مادری یا رنگ پوست یا غذای متفاوت که برای ناهار می آورد، به عنوان یک بیگانه در میان همسالان خود در نظر گرفته شوند. تصاویر دلنشین و خاطره انگیز ما را با شخصیت هایی آشنا می نماید که در چنین موقعیتهایی به تنهایی زندگی می نمایند، البته قبل از اینکه بفهمند می توانند به علت هویت ها و تجربیاتی که آن ها را منحصر به فرد می نماید، با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

با مطالعه این کتاب، خواننده به سفری دور و دراز می رود، از دریچه چشم بچه های که در میان سایر همکلاسیانشان احساس می نمایند غریبه اند. در این کتاب بچه ها متوجه می شوند لحظه ای که شجاعانه به سراغ یک دیگر از بچه های مدرسه می روند هر دوست تازه چیزی شبیه او دارد و چیز دیگری که به طور شگفت انگیزی اصلاً شبیه او نیست. این کتاب تصویری که در قالب متنی زیبا و شاعرانه نوشته شده و به خوبی از تصاویر بهره برده است، از امید و پیوند انسانی در مواجهه با ترس صحبت می نماید، مفهومی که همه به راحتی با آن ارتباط برقرار می نمایند.

رافائل لوپز برای الهام بخشیدن به تخیل ما و تجسم غنای گرانبهای تفاوت های ما، تصاویر زیبایی خلق نموده است. صفحات پر از تصاویر پر جنب و جوشی از گل ها و طبیعت است که برای نمایش ویژگیهای منحصر به فرد کودکی که در متن کتاب درباره اش صحبت می گردد، استفاده می گردد. در مقابل، رنگ های کسل نماینده و تصاویر مینیمال بیانگر احساس تفاوت هستند. تجربه بسیار مرتبطِ کوشش برای میزان گیری در بعضی از صفحات به وسیله حضور یک خط کش نشان داده شده است. بزرگسالان و بچه ها در هر سنی می توانند به نوعی با شخصیت های این کتاب ارتباط برقرار نمایند.

این کتاب انتخاب شگفت انگیزی برای صحبت کردن در خصوص پذیرش تنوع با بچه ها است. مناسب برای سنین 4-8 سال

جوایز و افتخارات کتاب خود شجاع تو

  • برنده جایزه کتاب کودک جین آدامز در سال 2019
  • نامزد جایزه کتاب های تصویری گودریدرز در سال 2018
  • نامزد جایزه شارلوت زولوتو در سال 2019
  • نامزد جایزه مونارک در سال 2020
  • از پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز

قسمت هایی از کتاب خود شجاع تو

گاهی پیش می آید که هیچکس متوجه کلمه هایی که در دهانت پیچ و تاب می خورند، نمی گردد و این همان زبان زیبای سرزمینی است که پشت سرت جا گذاشته ای. نام من ریگوبرتو است. ما تازه از ونزوئلا به اینجا آمده ایم.

و چون نمی فهمند، صدای خنده شان در کلاس می پیچد. تا این که معلم همه را ساکت می نماید.

گاهی پیش می آید که وارد کلاس می شوی و می بینی هیچکس شبیه تو نیست. شاید به خاطر رنگ پوستت باشد، شاید لباس هایت، یا شاید هم موهای فرفری ات.

منبع: دیجیکالا مگ

به "کتاب خود شجاع تو؛ برای تمام بچه هایی که به علت متفاوت بودن طرد شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب خود شجاع تو؛ برای تمام بچه هایی که به علت متفاوت بودن طرد شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید