چراغ سبز محیط زیست به اصلاح قانون منع استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران

به گزارش کتاب یار مهربان، معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه برای افزایش فراوری و اشتغال زایی در کشور، درصد مخالفت محیط زیست استان تهران با استعلامات محیط زیستی از عدد 41 به 21 درصد کاهش پیدا نموده است، گفت که گام بعدی، اصلاح بعضی قوانین از جمله قانون منع استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران است.

چراغ سبز محیط زیست به اصلاح قانون منع استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران

به گزارش کتاب یار مهربان، هفته گذشته محمد امامی - معاون هماهنگی امور مالی استانداری استان تهران- اظهار نموده بود که با توجه به لزوم گسترش صنایع در جهت رونق فراوری و اشتغال در سطح استان تهران، ضروری است که قانون منع استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران اصلاح گردد.

در این باره مهرداد کتال محسنی -معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران- با اشاره به اینکه از ابتدا قانون منع استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران در سال 1346 با نگاه آمایش سرزمینی و برای ایجاد تعادل و توازن در سطح کشور تصویب شد، اظهار کرد: متأسفانه از آن موقع تاکنون نگاه آمایشی به مفهوم واقعی اجرایی نشده است. برای مثال بخش بزرگی از مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی، درمانی و مالی و خدماتی در تهران مستقر شده اند.

وی ادامه داد: دفاتر 60 درصد از شرکت های بزرگ و وزارتخانه ها در تهران قرار دارند همچنین 20 درصد از جمعیت کشور و 25 درصد از فعالیت های مالی در مساحت یک درصدی از کل کشور (تهران و اطراف آن) شکل گرفته است. از این رو سیاست هایی که لازم بود برای بارگذاری جمعیت در تهران اتخاذ گردد، اجرایی نشد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در سال 1346 با هدف تمرکززدایی از تهران و توازن در توسعه قانون منع استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران تصویب شد، گفت: این قانون به تدریج رنگ باخت و استثناهایی برای آن در نظر گرفته شد. برای مثال به تدریج صنایع غذایی، صنوف و صنایع پیشرفته و استان هایی مانند سمنان، قم و البرز و شهرک های صنعتی اجازه داشتند که از این قانون پیروی نکنند.

کتال محسنی ادامه داد: شرایط امروز کشور با شرایط پیش از انقلاب اسلامی تفاوت دارد. در حال حاضر احتیاج داریم تا با وجود تمام تحریم ها، اشتغال و فراوری را در کشور افزایش دهیم. در مجموع این عوامل سبب شد تا بعضی مسؤولان به فکر بازنگری در بعضی قوانینی بیفتند که مانع پیشرفت و توسعه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست و نگاه آمایشی به سرزمین همیشه مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهار کرد: سال گذشته روی صدور مجوز برای استقرار صنایع در استان تهران بازنگری انجام شد و سعی کردیم تا در چارچوب قوانین و مقررات برای تسهیل در امور افزایش فراوری و ایجاد اشتغال بعضی اقدامات را در دستور کار خود قرار دهیم.

به گفته معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران تا سال 95 با 41 درصد استعلامات محیط زیستی مخالفت می شد اما این رقم در انتهای سال 97 به 27 درصد رسید و در حال حاضر تا تیر ماه 98 درصد مخالف محیط زیست استان تهران با استعلامات محیط زیستی به 21 درصد رسیده است.

کتال محسنی با اشاره به اینکه این اقدامات برای تسریع و تسهیل در روند صدور مجوزها صورت گرفته است، توضیح داد: محیط زیست استان تهران بیش از این نمی تواند روی موضوع صدور مجوزها مانور دهد. به همین دلیل به فکر اصلاح قوانین و مقررات افتادیم.

وی در انتها با بیان اینکه قانون منع استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران از جمله قوانین است که باید اصلاحاتی روی آن صورت گیرد، گفت: در حال حاضر تعدادی از شهرک های صنعتی استان تهران در شعاع 120 کیلومتری قرار دارند و ظرفیت آن ها هنوز تکمیل نشده است بنابراین بعضی از واحدهای صنعتی در چارچوب قوانین و مقررات می توانند داخل این شهرک های صنعتی مستقر شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چراغ سبز محیط زیست به اصلاح قانون منع استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ سبز محیط زیست به اصلاح قانون منع استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید