ویزای ترانزیت چیست؟

به گزارش کتاب یار مهربان، ویزای ترانزیت یکی از ویزاهای غیر مهاجرتی است که برای توقف های کوتاه در کشورها صادر می گردد.

ویزای ترانزیت چیست؟

ویزا یا ویزا مجوز ورودی است که برای شهروندان سایر کشورها به منظور اقامت، گردش، تحصیل و... به وسیله مراجع قانونی مانند اداره مهاجرت، سفارت یا کنسولگری صادر می گردد. اما نوع خاصی از ویزا وجود دارد که صرفا برای تردد صادر می گردد و دارنده آن به هیچ عنوان مجاز به اقامت حتی برای مدتی کوتاه در خاک کشور مقصد نیست. این نوع خاص از ویزا، ویزای ترانزیت نام دارد.

در ادامه همراه کتاب یار مهربان باشید تا بیشتر درباره ویزای ترانزیت آشنا شوید.

هرآنچه باید درباره ویزای ترانزیت بدانید:

  • ویزای ترانزیت چیست؟
  • علت اعمال قانون ویزای ترانزیت چیست؟
  • ویزای ترانزیت چند نوع است؟
  • چه کسانی مشمول دریافت ویزای ترانزیت هستند؟
  • اعتبار ویزای ترانزیت چقدر است؟
  • ویزای ترانزیت برای کدام کشورها لازم است؟
  • مدارک مورد احتیاج برای ویزای ترانزیت چیست؟
  • هزینه ویزای ترانزیت چقدر است؟

ویزای ترانزیت چیست؟

ویزای ترانزیت نوعی ویزای کوتاه مدت و غیرمهاجرتی است که به مسافران اجازه می دهد تا در فرودگاه ها یا شهرهای میانی برای مدت زمانی محدود برای تعویض هواپیما و... توقف نموده و از آنجا به مقصد اصلی خود پرواز نمایند.

در واقع، دارندگان این ویزا می توانند از کشور ثالث (میانجی) به منظور رسیدن به مقصد اصلی عبور نمایند. برای مثال، مسافری که قصد سفر از تهران به تورنتو را دارد، ممکن است پرواز وی دارای یک یا دو توقف به مدت تقریبا 24 ساعت در شهرهای پکن و گوانجو باشد.

علت اعمال قانون ویزای ترانزیت چیست؟

ویزای ترانزیت یکی از سخت گیرانه ترین انواع ویزا محسوب می گردد که هدف اصلی آن مقابله با پناهندگی است؛ به عبارت دیگر، این نوع ویزا از طرف کشورهای پیشرفته به جهت جلوگیری از تقاضای پناهندگی شهروندان کشورهایی که بالاترین ریسک پناهندگی را دارند، در فرودگاه های کشورشان به هنگام تعویض هواپیما، تنظیم شده است.

ویزای ترانزیت چند نوع است؟

سالن ترانزیت منطقه ای بین المللی محسوب می گردد و تا زمانی که مسافر سالن را ترک ننموده، در واقع وارد خاک آن کشور نشده است (زیرا مهر ورود به کشور در پاسپورت درج نشده است)؛ ولی در این میان کشورهایی هستند که حتی برای ورود و توقف کوتاه بعضی مسافران به سالن ترانزیت هم ویزا درخواست می نمایند؛ این ویزا دارای دو نوع است:

  • در نوع اول مسافر فقط داخل فرودگاه پس از انتظار چند ساعته در سالن ترانزیت، هواپیما را تعویض نموده و به راستا خود ادامه می دهد. در این حالت مسافر مجاز به خروج از فرودگاه و عبور از مرز هوایی نیست. این نوع ویزا، ویزای صفربار ورود یا ترانزیت فرودگاهی (Airport Transit Visa) نام دارد و در رده بندی ویزاهای شینگن به ویزای A موسوم است.
  • در نوع دوم مسافر مجاز به ترک فرودگاه و رساندن خود به فرودگاهی دیگر (در همان شهر یا شهر دیگری در آن کشور) است. این نوع ویزای ترانزیت در ویزاهای شینگن ویزای نوع B نامیده می گردد.

ویزای ترانزیت بر اساس دفعات ورود و خروج ممکن است به صورت یکبار، دوبار یا چند بار ورود صادر گردد.

چه کسانی مشمول دریافت ویزای ترانزیت هستند؟

این ویزا اغلب به وسیله خدمه ناوگان حمل و نقل (هواپیما، کشتی و...)، رانندگان، خدمه قایق های ماهی گیری، مسافرانی که پرواز های آن ها دارای توقف است و... استفاده می گردد.

اعتبار ویزای ترانزیت چقدر است؟

ویزای ترانزیت دارای اعتباری محدود (از چند ساعت تا 10 روز) بسته به طول راستا است.

ویزای ترانزیت برای کدام کشورها لازم است؟

اتباع بعضی از کشورها از جمله شهروندان ایرانی برای حضور در منطقه ترانزیت بین المللی فرودگاه های خارجی به ویزا احتیاج دارند.

مدارک مورد احتیاج برای ویزای ترانزیت چیست؟

مدارک معمول برای صدور ویزای ترانزیت شامل موارد زیر است؛

  • فرم درخواست ویزای ترانزیت
  • عکس
  • گذرنامه معتبر
  • مدارک مربوط به سفر نهائی شامل رزرو بلیط هواپیما، ویزای صادر شده کشور سوم (در صورتی که کشور سوم احتیاج به ویزا داشته باشد)
  • بیمه مسافرتی

هزینه ویزای ترانزیت چقدر است؟

هزینه ویزای ترانزیت هر کشور به وسیله وزارت امور خارجه آن کشور معین می گردد. برای مثال، هزینه صدور ویزای ترانزیت شینگن برای هر فرد بزرگسال 80 یورو (معادل 90 دلار)، برای بچه ها 6 تا 12 سال 40 یورو (معادل 45 دلار) و برای بچه ها زیر 6 سال رایگان است.

منبع: کجارو / schengenvisainfo.com / immihelp.com / visaland.org

به "ویزای ترانزیت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویزای ترانزیت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید