ونزوئلا 4 برابر ایران تحریم است و نفت صادر می کند

به گزارش کتاب یار مهربان، ونزوئلا در شرایط تحریم 800 هزار بشکه نفت صادر می کند و به اذعان کارشناسان، ایران نیز می تواند با اصلاح قیمت گذاری نفت در بورس، صادرات نفت را به مقدار قابل قبولی برساند.

ونزوئلا 4 برابر ایران تحریم است و نفت صادر می کند

به گزارش گروه اقتصادی کتاب یار مهربان، ونزوئلا از چند ماه گذشته به دلیل کشمکش های سیاسی علیه نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور، از سوی آمریکا با تحریم های نفتی شبیه ایران روبرو شده است. اما طبق گزارش رویترز در دو ماه (سپتامبر و اکتبر) این کشور باوجود تحریم های سنگین آمریکا و اوضاع نابسامان داخلی توانست بیش از 800 هزار بشکه نفت به فروش برساند.

حال جای سوال است که ونزوئلا چگونه توانسته در شرایط تحریم این میزان نفت بفروشد؟ ونزوئلا قبل از تحریم وام های میلیاردی از روسیه برای اصلاح شرایط اقتصادی خود دریافت کرده بود و پس از تحریم، به جای تسویه نقدی، به روسیه و دیگر کشورها نفت صادر می کند. در واقع ونزوئلا کاملاً هوشمندانه نفت خود را پیش فروش کرده است تا در شرایط تحریم مسئله ای برای فروش نفت نداشته باشد. ونزوئلا روزانه 503 هزار بشکه از نفت خود را به روسیه، 292 هزار بشکه به چین و 114 هزار بشکه به کوبا صادر می کند. این موضوع در حالی است که کشور ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی برای صادرات نفت به روسیه و چین شرایط بهتری را نسبت به ونزوئلا دارد.

به گفته کارشناسان به نظر می رسد ونزوئلا با پیش فروش کردن نفت خود، در شرایط فعلی جای ایران را در بازار این کشورها گرفته است. ایران در شرایط تحریمی سال های 90 و 91 با توجه معافیت های نفتی آمریکا، به صورت میانگین یک میلیون بشکه نفت می فروخت. با تغییر دولت و پس از توافق برجام، به جای اصلاح زیرساخت ها، کشور در باد توافق فرو رفت. هر چند ایران توانست در ماه هایی حتی دو میلیون تا 2 میلیون 500 هزار بشکه در روز نفت بفروشد. اما این فرایند ادامه دار نبود و تحریم های نفتی دوباره میزان فروش نفت را به هم ریخت؛ تا جایی که طبق آمارهای رسمی اوپک فروش نفت ایران تقریباً به 200 هزار بشکه در روز رسیده است.

بورس نفت، شاه راه برون رفت ایران از تحریم نفتی

به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه مسئولان ایران دیرهنگام و همزمان با تحریم های نفتی در آبان ماه 97 برای مقابله با این تحریم ها، بورس نفت را راه اندازی کردند و در سال 98 طرح عرضه نفت در بورس با تصویب مجلس شورای اسلامی شکل منظمی را به خود گرفت. اما طرح عرضه نفت در بورس یک حرکت رو به جلو برای مقابله با تحریم ها بود. زیرا فروش نفت ایران را از بخش دولتی شرکت ملی نفت خارج، و پای بخش خصوصی را به این تجارت باز کرده است. باید به این نکته توجه کرد که رونق یافتن تجارت نفت در بورس نیازمند اجرای اصلاحاتی در جهت بورس نفت است؛ به هر حال در شرایط تحریم خرید نفت برای خریداران هزینه بسیار زیادی دارد.

بخش خصوصی به راحتی حاضر به ورود به تجارت پرریسکی مثل نفت ایران نخواهد بود. این ریسک ها تجارت با نفت ایران را به قدری خطرناک کرده است که بخش های خصوصی خرده پا شاید کل سرمایه خود را در خطر ببیند. ریسک هایی که از آن به عنوان هزینه های تحریم یاد می شود.

اسدالله قره خانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نبود تخفیف های مناسب را معضل بورس نفت دانسته و گفته است: دولت باید با اعطای تخفیفات مناسب شرایط را برای سرمایه گذاران در بورس مهیا کند. اگر قیمت نفت از شرایط فعلی ارزان تر شود بخش خصوصی رغبت بیشتری برای خرید نفت از بورس نشان می دهد و می توان به موفقیت بورس نفت امیدوار بود.

اگر قرار باشد نفت ایران توسط بخش خصوصی معامله شود دولت ایران باید سعی در کاهش ریسک پذیری خریداران و تقبل هزینه های تحریم کند. کاهش قیمت پایه نفت عرضه شده در بورس باید به مقداری باشد که ریسک تجارت با نفت ایران را برای بخش خصوصی به حداقل برساند. بخش خصوصی برای ورود به هر تجارتی به میزان سود حاصل از آن تجارت اهمیت می دهد.

قیمت های نفت عرضه شده در بورس قیمت های بسیار بالایی است و تخفیف هایی که برای خریداران در نظر گرفته می شود بسیار جزئی است.

هدایت الله خادمی، از دیگر اعضای کمیسیون مجلس نیز نظری مشابه قره خانی دارد؛ وی در این رابطه گفته است: باید با توجه به شرایط تحریم قیمت منطقی برای نفت در بورس لحاظ شود. این تخفیف ها می تواند به 10 دلار هم برسد. البته این مقدار با توجه به شرایط بازار منطقه و نوع مشتریان می تواند کمتر یا بیشتر هم شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ونزوئلا 4 برابر ایران تحریم است و نفت صادر می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ونزوئلا 4 برابر ایران تحریم است و نفت صادر می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید