هنرمندی که نمی خواست کسی شبیهش باشد

به گزارش کتاب یار مهربان، محسن وزیری مقدم تا آخرین لحظات زندگی به فکر فعالیت در عرصه هنر بود؛ او یک هنرمند زنده بود.

هنرمندی که نمی خواست کسی شبیهش باشد

آقای وزیری مقدم همیشه می گفت که نمی خواهم کسی شبیه من باشد، تنها می خواهم راه پرواز کردن در هنر را به شاگردانم آموزش دهم.

اینها سخنان مرتضی احمدوند، درباره محسن وزیری مقدم، نقاش و حجم ساز فقید ایرانی است که صبح امروز در شهر رم درگذشت.

این هنرمند نقاش در ادامه گفت وگو با کتاب یار مهربان درباره محسن وزیری مقدم، یادآور شد: او از فارغ التحصیلان دوره های اول دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. بعد از کارشناسی برای ادامه تحصیل به رم رفت و در آموزشگاه هنرهای زیبای رم درس خواند. بعد از مدتی به ایران بازگشت و در یک دوره نماینده ایران در بنیال ونیز بود.

وی ادامه داد: استاد وزیری مقدم پس از مدتی به ایران بازگشت و به عنوان استاد دانشکده هنرهای زیبا فعالیت کرد. بعد از چند سال دوباره برای ادامه فعالیت های هنری خود به رم رفت و طی 30، 40 سال اخیر بین ایران و ایتالیا در حال رفت و آمد بود. آقای وزیری مقدم نمایشگاه های زیادی در رم و تهران برگزار کرد و یک نمایشگاه اختصاصی نیز در موزه هنرهای معاصر داشت.

او در ادامه اشاره نمود که محسن وزیری مقدم نخستین هنرمند ایرانی بود که در سال 1960 میلادی اثرش به موزه هنرهای مدرن نیویورک راه پیدا کرد.

احمدوند با بیان اینکه وزیری مقدم علاوه بر فعالیت در حوزه نقاشی در حوزه های مجسمه سازی و گرافیک نیز فعالیت داشت، گفت: آقای وزیری مقدم در درجه اول معلم خوبی بود و همچنین کتاب شیوه طراحی سال ها یکی از بهترین کتاب های حوزه طراحی در مقطع هنرستان بود و خیلی از هنرمندان نیز با این کتاب به حوزه تجسمی جذب شدند.

او همچنین اشاره نمود که وزیری مقدم همیشه مخاطبان خود را داشته ولی قدر او را نیز نه بیشتر و نه کمتر همانند دیگر هنرمندان نمی دانستند.

احمدوند توضیح داد: وزیری مقدم شاگردان زیادی از نسل های مختلف از جمله قباد شیوا، نیک ساز نجومی، ابراهیم جعفری، حسین نامی و ... داشت. اکثر شاگردان او بعدها طلایه داران هنر شدند.

این هنرمند نقاش درباره نمایشگاه تیر ماه وزیری مقدم که در گالری اعتماد برگزار گردید، گفت: در این نمایشگاه آثار قدیمی وزیری مقدم که در دهه 60 میلادی ساخته گردیده بودند به نمایش گذاشته شدند؛ البته بخشی از آن آثار به علت گذر زمان از بین رفته بودند که آقای وزیری مقدم آن ها را بازآفرینی کرد.

احمدوند همچنین اعلام کرد که بر اساس یکی از فعالیت های هنری اخیر وزیری مقدم در رم یک فیلم کوتاه ساخته شد.

این نقاش درباره ویژگی شخصیتی مرحوم وزیری مقدم هم گفت: او عزت نفس فراوانی داشت و به خویشتن انسانی خود اهمیت بسیار می داد. هرگز به دنبال حاشیه نبود و تا آخرین لحظه عمر از کار هنری جدا نشد. او یک هنرمند زنده بود.

به گزارش کتاب یار مهربان، محسن وزیری مقدم ـ طراح، نقاش و مجسمه ساز ایرانی صبح امروز ـ جمعه ـ در سن 94 سالگی در شهر رم ایتالیا درگذشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "هنرمندی که نمی خواست کسی شبیهش باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرمندی که نمی خواست کسی شبیهش باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید