نگرانی پوتین از نبود مذاکرات جدی با آمریکا درباره پیمان استارت-3

به گزارش کتاب یار مهربان، رئیس جمهوری روسیه در نشست شورای امنیت این کشور گفت: هنوز مذاکره جدی درباره سرنوشت پیمان مهم استارت-3 با آمریکا شروع نشده و مواضع مسکو در قبال خروج واشنگتن از پیمان آسمان باز هم باید مشخص گردد.

نگرانی پوتین از نبود مذاکرات جدی با آمریکا درباره پیمان استارت-3

به گزارش گروه بین الملل کتاب یار مهربان به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز شنبه با اعضای دائم شورای امنیت این کشور درباره موضع گیری نهایی مسکو در رابطه با خروج آمریکا از پیمان آسمان باز و همچنین فرایند اوضاع پیرامون پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-3) گفت وگو کرد.

پوتین در شروع این نشست که به صورت کنفرانس ویدئویی برگزار گردید، یادآور شد: متاسفانه، هیچ مذاکرات جدی با ایالات متحده درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-3) که مهلت اعتبار آن در فوریه سال 2021 به سرانجام خواهد رسید، شروع نشده است. این موضوع نه تنها برای ما، بلکه برای کل دنیا اهمیت دارد. به همین دلیل، ما باید در باره این مسئله صحبت کنیم.

رئیس جمهور همچنین پیشنهاد کرد که با آنالیز دقیق اوضاع، ضروری است تا درباره موضع گیری نهایی روسیه در رابطه با خروج آمریکا از پیمان آسمان باز تصمیم گیری گردد.

همانطور که مرسوم است، جزییات مباحثات اجرا شده در نشست شورای امنیت روسیه، فاش نشده است.

هشدار درباره عواقب بسیار جدی برخورد آمریکا با توافقات مهم بین المللی

البته دمیتری مدویدیف معاون رئیس شورای امنیت روسیه بعد از سرانجام این نشست، گفت که خروج ایالات متحده از پیمان آسمان باز و همچنین نگرش کاخ سفید نسبت به پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-3)، پیامدهای بسیار جدی خواهد داشت.

وی گفت: موضع گیری کاخ سفید درباره این توافقات بسیار مهم، منجر به تخریب معماری امنیت بین المللی می گردد و بدون تردید، پیامدهای بسیار جدی به همراه خواهد داشت و ما باید برای هر فرایند اوضاعی خود را آماده کنیم.

لازم به یادآوری است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته گفت که واشنگتن قصد خروج از پیمان آسمان باز را دارد . سپس مایکل پامپئو وزیر امور خارجه این کشور در بیانیه کتبی، شرح داد که خروج از این توافقنامه بین المللی از تاریخ 22 ماه مه (دوم خرداد ماه) به اجرا در آمده است. طرف آمریکایی دلیل این اقدام خود را نقض ادعا شده از سوی روسیه نامیده است.

پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی، معروف به استارت -3 هم در سال 2010 بین روسیه و ایالات متحده امضا شد که اعتبار آن 10 سال (یعنی تا تاریخ 5 فوریه 2021) مشخص شد، مگر اینکه طرفین برای جایگزین شدن توافقات جدیدی در این رابطه به توافق برسند. ضمن اینکه این سند می تواند برای مدت پنج سال دیگر، یعنی تا سال 2026، با توافق متقابل طرفین تمدید گردد. ولی تا به امروز طرف آمریکایی علاقه مندی زیادی برای انجام مذاکرات جدی درباره سرنوشت این پیمان مهم در عرصه امنیت راهبردی نشان نمی دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "نگرانی پوتین از نبود مذاکرات جدی با آمریکا درباره پیمان استارت-3" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی پوتین از نبود مذاکرات جدی با آمریکا درباره پیمان استارت-3"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید