نهاوند؛ تولیدکننده عمده گشنیز کشور

به گزارش کتاب یار مهربان، مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه فراوری جهانی گشنیز 220 هزار تن در سال است، گفت: در سال 12 هزار تن گشنیز در ایران فراوری می گردد که شهرستان نهاوند 10 هزار تن فراوری این محصول را به علت شرایط مساعد به خود اختصاص می دهد.

نهاوند؛ تولیدکننده عمده گشنیز کشور

حسین خردمند در گفت وگو با کتاب یار مهربان، با اشاره به اینکه اهمیت کشت گشنیز به عنوان گیاه کم آب بر در شرایط خشکسالی و بحران آب نمایان است، اظهار کرد: از مزرعه 17 هکتاری آرش شهاب که در سالجاری بیش از 3150 کیلوگرم در هر هکتار گشنیز برداشت شده، بعد از برآورد وعملکرد محصول به عنوان مزرعه نمونه کشوری سال 98 در شهرستان نهاوند به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند زیرکشت گشنیز رفته و 2 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول کار در این حوزه هستند.

خردمند با بیان اینکه گشنیز نهاوند در خاورمیانه و حتی کشورهای اروپایی شناخته شده است و به محصولی جهانی تبدیل شده، اضافه کرد: شهرستان نهاوند با وجود دارا بودن بیشترین سطح زیرکشت، بیشترین میزان فراوری گشنیز در کشور را داراست.

وی اعلام کرد: متأسفانه نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مانع توسعه و پیشرفت در این حوزه با وجود ظرفیت های بالای شهرستان است و کوشش کشاورزان به جیب دلالان می رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نهاوند؛ تولیدکننده عمده گشنیز کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهاوند؛ تولیدکننده عمده گشنیز کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید