مهر در ایران 6000 سال قدمت دارد

به گزارش کتاب یار مهربان، محمد جواد جدی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: بنده 15 سال است که با فرهنگستان هنر همکاری دارم که کارهای مشترکم با فرهنگستان کتاب های اولین مهر حکاکی در ایران، مهرهای موزه ملی ایران، دانشنامه مهر و حکاکی، نخستین سربرگ ها و برچسب های ایران و شیرازنامه است.

مهر در ایران 6000 سال قدمت دارد

وی با اشاره به اینکه آخرین همکاری مشترک با فرهنگستان هنر مهرهای موزه ملی ایران است که جدیدا به وسیله فرهنگستان منتشر شده است، گفت: عکاسی این کتاب به وسیله سحر جدی صورت گرفته است و در این کتاب 900 مهر موزه ملی ایران معرفی شده است.

پژوهشگر، جواهرساز، خوشنویس و نویسنده گفت: مهرهای خط کوفی و مهرهای تیموری و مهرهای صفویه و قاجار نیز از جمله مهرهایی است که به صورت رنگی در این کتاب معرفی شده است.

جدی اضافه کرد: سرآغاز علاقه و فعالیت جدی بنده در حوزه انتشار مهرشناسی، به دوران کودکی بنده برمی شود، چون مرحوم پدرم استاد محمد حسین جدی در حوزه انگشترسازی فعالیت داشتند، از همان زمان با دنیای مهرها آشنا شدم.

او ادامه داد: در زمان کودکی بنده برترین نگین ها برای تبدیل به انگشتر به نزد پدرم آورده می شد و با توجه به اینکه این نگین ها نوشته های ریزی داشتند، همواره برایم جالب بود که بدانم نوشته آنها چیست، پس برای اینکه به رمز و رموز آنها پی ببرم، آنها را روی استامپ زده و یک آلبوم جامع از آنها درمی آوردم. نتیجه فعالیتم از آن موقع تا به امروز تبدیل به 70 تا 80 مقاله و چندین جلد کتاب شده است، در حالی که قبلا شاید تعداد کتاب های تالیفی در این حوزه صفر بوده است.

پژوهشگر، جواهرساز، خوشنویس و نویسنده با اشاره به بعضی از کتاب های نفیس چاپ شده در حوزه مهر گفت: برای مثال کتاب مهرها و نگین ها در آستان حضرت معصومه (س)، مهرهای کتابخانه ملی که دیگر این کتاب ها در بازار نیست و تجدید چاپ نشده است.

وی در ارتباط با تعدد آثار ترجمه شده در مقابل آثار تالیفی در حوزه هنر اضافه کرد: از گذشته در حوزه تالیف کمتر کار شده است به دلیل اینکه حتی خطوط میخی و باستانی ایران به وسیله غرب بازخوانی شده است به همین دلیل کتاب ها به زبان دیگری نوشته شده است و ما ناچار به ترجمه آن هستیم.

استاد جدی در ارتباط با قدمت مهر نیز اینطور شرح داد: قدمت مهر به قدمت مفهوم مالکیت آدمی و تثبیت آن است و در طول تاریخ ایران مهر به عنوان اولین ابزار تثبیت فردیت و مهم ترین رکن در اعتبار بخشی و شناخت اسناد رواج داشته و از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است، در واقع تاریخ و سابقه مهر در جغرافیای ایران بزرگ به حدود 6 هزار سال می رسد.

وی درباره تاثیر طرح جلد بر روی فروش و جذابیت بصری کتاب نیز گفت: با توجه به حساسیتی که برای طرح جلد کتاب داشتم، همه مراحل بر طراحی جلد کتاب را نظارت داشتم و به همین دلیل از جلد کتاب هایم رضایت دارم.

پژوهشگر، جواهرساز، خوشنویس و نویسنده درباره ساخت مستند و یا فیلم از کتاب های تالیفی نیز گفت: چندین نفر پیشنهاد ساخت مستند را داده اند، ولی به دلیل حجم کاری پیروز به این موضوع نشده ام، هرچند در مجموع در حوزه فیلم و سریال به موضوع مهر کمتر پرداخته شده است.

لازم به ذکر است، محمدجواد جدی پژوهشگر، جواهرساز، خوشنویس و نویسنده حوزه های هنری خوشنویسی و مهرشناسی دارای مدرک ارزشیابی درجه یک هنری (دکتری) است. او استادی مشهور در زمینه مهرشناسی می باشد و کتب و مقالات بسیاری در زمینه شناسایی مهرها و تاریخ آنها را به رشته نگارش در آورده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "مهر در ایران 6000 سال قدمت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهر در ایران 6000 سال قدمت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید