معرفی زرآوند گِرد یا نخود الوندی و خواص درمانی آن

به گزارش کتاب یار مهربان، بازکننده گرفتگی ها و انسداد مجاری عروقی و از بین برنده کرم کدو و کرم معده، پاک کننده رحم و خارج کننده جنین، تقویت کننده احشاء داخلی بدن و مسهل بلغم، صفرابر و پاک کننده سینه و شش ها، پاک کننده معده و دماغ و مسکن

معرفی زرآوند گِرد یا نخود الوندی و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Aristolochia rotunda L.، نام فرانسه Aristoloche و نام انگلیسی آن Birthwort می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، نخود الوندی، زراوند گِرد و زراوند مد حرج نامیده شده است.

تیره گیاه:

زرآوند Aristolochiaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی با ساقه زیرزمینی چند ساله، ساقه هوایی آن به ارتفاع حدود 30 سانتی متر گاهی موارد بیشتر و برگ های آن متناوب، قلبی شکل، نوک تیز و زبر می باشند. بین برگ ها و ساقه ها، گل دهنده، رنگ گل ها ارغوانی گاهی موارد صورتی و گل ها دارای بویی نامطبوع هستند. ساقه زیرزمینی یا بیخ گیاه، مدور به مقدار فندق کمی کوچکتر، پهن، زرد رنگ و داخل آن مایل به سرخی و طعم آن کمی تلخ است. بازکننده گرفتگی ها و انسداد مجاری عروقی و از بین برنده کرم کدو و کرم معده، پاک کننده رحم و خارج کننده جنین، تقویت کننده احشاء داخلی بدن و مسهل بلغم، صفرابر و پاک کننده سینه و شش ها، پاک کننده معده و دماغ و مسکن سردردهای شقیقه می باشد.

طبیعت زردآوند گرد:

طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در بخش جنوبی اروپا و الجزیره انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ساقه زیرزمینی (بیخ گیاه):

تانن، مواد رزینی، اسید آریستینیک، اسید آریستیدینیک و آریستولین در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ساقه زیرزمینی (بیخ گیاه)

نحوه مصرف:

طبق دستور پزشک

خواص درمانی:

بازکننده گرفتگی ها و انسداد مجاری عروقی و از بین برنده کرم کدو و کرم معده، پاک کننده رحم و خارج کننده جنین، تقویت کننده احشاء داخلی بدن و مسهل بلغم، صفرابر و پاک کننده سینه و شش ها، پاک کننده معده و دماغ و مسکن سردردهای شقیقه می باشد. ضمناً برای صرع، جنون، وسواس، آسم، نفس تنگی، سرفه های مقاوم، یرقان، سستی عضلات، تورم طحال و درد پهلو هم مفید است. در استعمال خارجی ضماد آن مفید برای رویانیدن گوشت در برخی از زخم ها می باشد.

تذکر:

زیاده روی در مصرف آن برای کبد و طحال مضر است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی زرآوند گِرد یا نخود الوندی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی زرآوند گِرد یا نخود الوندی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید