مذاکرات اقلیمی سازمال ملل به وقت اضافه کشیده شد ، توافق کوپ 26 چیست؟

به گزارش کتاب یار مهربان، پس از گذشت دو هفته از مذاکرات اقلیمی کوپ26 با دعوت نماینده این کنفرانس از رهبران کشورها برای آخرین کوشش جهت نهایی کردن تعهداتی که ازافزایش خطرناک دمای زمین جلوگیری میکنند؛ از موعد مقرر خود در روز آدینه فراتر رفت. انتظار می رود روز یکشنبه در خصوص مسائلی پیچیده ای همانند برداشتن سوبسید سوخت های فسیلی، بازارهای کربن و یاری های اقتصادی به کشورهای فقیر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی توافق حاصل گردد.

مذاکرات اقلیمی سازمال ملل به وقت اضافه کشیده شد ، توافق کوپ 26 چیست؟

پیش نویسی از قرارداد نهایی در روز آدینه منتشر شد که به منظور جلوگیری از تغییرات فاجعه بار آب هوایی؛ کشورها را ملزم می دارد تعهدات محکم تری نسبت به تغییرات اقلیمی داشته باشند و تعهداتشان را هر پنچ سال یک بار بازبینی نمایند. هدف کلی این کنفرانس این بوده که هدف آرمانی توافق پاریس در سال 2015را در مهار گرمایش دنیای بر روی یک و نیم درجه سلسیوس دنبال کند. عددی که به گفته دانشمندان بدترین تاثیرات گرمایش دنیای را خنثی می نماید.

محققان بر اساس تعهدات کنونی کشورها برای کاهش انتشار گازهای آلاینده دراین دهه، معتقدند: دمای زمین بسیار بیشتر از این حد خواهد شد و سطح دریاها را به طرز فاجعه باری بالا خواهد برد و باعث خشکسالی، طوفان وآتش سوزی های بزرگ خواهد شد. این پیش نویس تازه شامل یک اقدام متعادل برای درک نیازهای کشورهای آسیب پذیر در مقابل تغییرات آب وهوایی همانند جزایر کم ارتفاع، آلاینده های بزرگ دنیا و کشورهایی وابسته به استخراج سوخت های فسیلی است.

شایان ذکر است که طرح پیشنهادی اخیر به نسبت طرح قبلی در درخواست خود از کشورها در حذف کردن یارانه سوخت های فسیلی، ذغال سنگ، نفت و گاز که اصلی ترین عامل ساخته دست انسان در گرمایش دنیای هستند؛ کمتراز ادبیات سخت گیرانه استفاده نموده است. این مساله عده ای را ترساند و عده ای نیز از این موضوع خشنود شدند. در انتها روز آدینه آلوک شارما، نماینده کوپ26 در بریتانیا، گفت که مذاکرات تا روز یکشنبه هم ادامه خواهند داشت و انتظار می رود در انتها روز به توافقی دست پیدا کنیم. نسخه بازنگری شده این توافق صبح روز یکشنبه منتشر خواهد شد تا به آخرین دور این مذاکرات انتها دهد.

منبع: رویترز

منبع: تجارت نیوز

به "مذاکرات اقلیمی سازمال ملل به وقت اضافه کشیده شد ، توافق کوپ 26 چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات اقلیمی سازمال ملل به وقت اضافه کشیده شد ، توافق کوپ 26 چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید