فارس من، درهای باز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقیقات دانشجویان

به گزارش کتاب یار مهربان، تعدادی از مخاطبان درباره عدم امکان فعالیت های تحقیقاتی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان گله داشتند که این موضوع توسط خبرنگاران پیگیری شد.

فارس من، درهای باز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقیقات دانشجویان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی کتاب یار مهربان، یکی از موضوعات همیشگی که دغدغه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه است، امکان استفاده از تحصیلات آکادمیک و همکاری در تحقیقات است.

به همین منظور تعدادی از مخاطبان در سامانه فارس من اعلام کردند:متاسفانه الان در کشور عده زیادی تحصیلات تکمیلی دارند یا در حال گذراندن هستند اما کارهای غیر مرتبط و غیر علمی می نمایند. شاید بیش از 50 درصد! یکی از راه چاره های این مسأله الزام دستگاههای دولتی برای بکار گیری دانشجویان یا فارغ التحصیلان است. فراموش نکنیم که همین نیروهای جوان و تحصیلنموده و تازه نفس هستند که می توانند حتی با حقوقی پایینتر از استخدام های رسمی و با کیفیتی بالاتر کارهای پژوهشی و نوآورانه را انجام دهند.

ارتباط دریافت دانشجویان با پژوهشگاه ها سخت است

یکی از مخاطبان در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی کتاب یار مهربان، اظهار کرد: این مسأله فقط به دانشجویان دکتری مربوط نمی گردد، بلکه همه دانشجویان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی نمی توانند به سادگی با پژوهشگاه های مرتبط با رشته تحصیلی شان ارتباط داشته باشند.

وی اضافه نمود: همین موضوع باعث می گرددتا دانشجویان ناامید شوند و اصلا به دنبال فعالیت های تحقیقاتی نباشند.البته بعضی از این افراد با یاری اساتیدشان می توانند در پروژه مشارکت نمایند اما این مشکل در پژوهشگاههای تخصصی وجود دارد و هنوز حل نشده است.

این مخاطب در سرانجام گفت: کاش در کنار فعالیت های تحقیقاتی به فعالیت هایی نظیر ایده پردازی دانشجویان نیز توجه گردد چرا که در عصر حاضر بیشتر از هرچیز باید به کسب و کار نوپا توجه کرد.

به همین منظور با رئیس یکی از پژوهشگاه های فعال در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت وگو کردیم و گله دانشجویان را با وی درمیان گذاشتیم.

اساتید می توانند در بدنه اجرای پروژه ها همکاری و مشاوره داشته باشندو دیگر همکاری در پروژه بر اساس رابطه و آشنایی و حتی فراخوان انجام نمی گردد چرا که اینکارها در بدنه اجرایی پروژه نظم و ترتیب را از بین می برد.

استفاده از ظرفیت حداکثری اساتید و دانشجویان

وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی کتاب یار مهربان، درباره ارتباط این پژوهشگاه با دانشجویان شرح داد: پیش از این هم ارتباط دانشجویان با پژوهشگاه وجود داشت اما شکایت هایی که بعضی از دانشجویان از عدم ارتباط با پژوهشگاه داشتند تا حد زیادی مرتفع شده است و این پژوهشگاه یکی از مراکز و محلهایی است که بیشترین ارتباط را با اساتید و دانشجویان دارد.

وی اضافه نمود: به منظور ارتباط بیشتر با دانشگاه ها ما به مجریان پروژه های تعریف شده در پژوهشگاه گفتیم که به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت اساتید باشند.

یزدانیان اضافه نمود: به همین منظور خواسته ایم تا اساتید به عنوان مشاورین پروژه های مطرح شده در پژوهشگاه فعالیت نمایند و اگر پروژه ای قابل واگذاری به اساتید است آن پروژه را به اساتید واگذار نمایند چرا که این کار منجر به دستاوردهای خوبی می گردد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه مطرح کرد: اساتید می توانند در بدنه اجرای پروژه ها همکاری و مشاوره داشته باشندو دیگر همکاری در پروژه بر اساس رابطه و آشنایی و حتی فراخوان انجام نمی گردد چرا که اینکارها در بدنه اجرایی پروژه نظم و ترتیب را از بین می برد.

یاری اساتید برای حضور فعال دانشجویان در پژوهشگاه

وی تاکید نمود: همچنین اساتید دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا را برای پروژه ها دعوت می نمایند که این کار هم برای پروژه های پژوهشگاه مفید است و هم برای دانشگاه.

یزدانیان اضافه نمود: بسیاری از پروژه های دانشگاهی برای کاربردی و عملیاتی شدن احتیاج به زیرساخت دارد که این زیرساخت آزمایشگاهی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران وجود دارد.

وی در سرانجام گفت: به این ترتیب ما می توانیم پروژه های خود را تسهیل کنیم و هم دانشجویان و اساتید وارد مرکز ما می شوند.

بسیاری از پروژه های دانشگاهی برای کاربردی و عملیاتی شدن احتیاج به زیرساخت دارد که این زیرساخت آزمایشگاهی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران وجود دارد.

در کنار تمهیداتی که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای همکاری دانشجویان در پروژه های تحقیقاتی دیده شده است، دانشجویان فعال و ایده پرداز هم می توانند با استفاده از خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایده های خود را دنبال نمایند.

ابتدای تیرماه بود که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایجاد سامانه ای برای حمایت از کسب وکارهای نوپا خبرداد.این طرح نوآفرین نام دارد و در یک مراسم مفصل و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از آن رونمایی شد.

نوآفرین برای حمایت از ایده پردازان

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی کتاب یار مهربان، با اشاره به طرح نوآفرین گفت: متاسفانه، تیم های استارت آپی در کشور مسائل زیادی دارند. وزارت ارتباطات برای حل مسائل آنها و شکل گیری استارت آپ های بیشتر،این طرح را اجرایی نموده است.

وی اضافه نمود: فراخوان این طرح به صورت سراسری اعلام می گردد و تمامی ایده پردازان و استارت آپ ها می توانند در سامانه ثبت نام نمایند.

معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: در این وزارتخانه به دنبال این هستیم که با افزایش تسهیلات برای ایده پردازان شاهد کاهش فرار استارت آپی باشیم. چرا که این پدیده همانند فرار مغزها نیز مهم است و باید علاوه بر آنکه برای دانشجویان و فارغ التحصیلان داشنگاهی زمینه تحقیقات را فراهم می کنیم برای ایده پردازان هم حمایت هایی داشته باشیم.

این انتظار وجود دارد که پژوهشگاه ها برای ارتباط بیشتر با دانشگاهیان و به ویژه دانشجویان راه های سهل الوصول تری را پیش پای آنان قرار دهند.در کنار حمایت از فعالیت های تحقیقاتی نباید دانشجویانی را فراموش کرد سر پرشور و پر از ایده ای دارند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "فارس من، درهای باز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقیقات دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، درهای باز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقیقات دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید