عجیب اما واقعی؛ نقاشی های مش اسماعیل یا کودک 5ساله؟

به گزارش کتاب یار مهربان، خبرنگاران - مریم محمدی: یکی از کتاب های فرهنگستان هنر که در نمایشگاه کتاب رونمایی شد کتاب نقاشی های توکل اسماعیلی (مش اسماعیل) نوشته زهراشیخ الحکمایی است. این کتاب که در قطع خشتی به چاپ رسیده ، مجموعه نقاشی های مش اسماعیل، هنرمند خودآموخته است.

عجیب اما واقعی؛ نقاشی های مش اسماعیل یا کودک 5ساله؟

کتاب در یک نگاه پنج الی ده دقیقه ای قابل خوانش است. زهرا شیخ الحکمایی که نوه مش اسماعیل است دلیل چاپ این کتاب را این گونه مطرح می نماید: جامعه هنری، مش اسماعیل را با مجسمه هایش می شناسد و تا به امروز نمونه ای از طراحی یا نقاشی از او ارائه نشده است.

در وهله اول چیزی که به چشم می آید این است که کاش نویسنده زحمت تحقیق بیشتری به خودش می داد. لااقل عکس مجسمه های مش اسماعیل را جمع آوری می کرد و کنار نقاشی ها کار می کرد. نه اینکه با دلیلی ساده انگارانه، پیش پاافتاده ترین چیزی که داشته یعنی همان نقاشی های یک پدربزرگ برای نوه اش را در کتابی با این کیفیت چاپ کند و به دست مخاطب دهد.

سؤال این است بار معنایی و برداشت هنری ای که مخاطب از این کتاب دریافت می نماید چقدر است؟

ای کاش حداقل انتشارات کتاب را در قطعی کوچک تر و با کیفیت پایین تری چاپ می کرد. سؤال بعدی این است که چه لزومی به چاپ چنین کتابی با این کیفیت بوده است؟ آیا نمی شد کتابی با کیفیتی میانه و قطعی کوچک تر چاپ کرد؟ آیا اگر کتاب با کیفیتی پایین تر چاپ می شد لطمه ای به اصل نقاشی ها و انتقال مفهوم هنری آن ها زده می شد؟ و اصولاً لزوم چاپ چنین کتابی چیست؟

امروز و با توجه به گرانی بیش ازحد کاغذ، کتاب های هنری دیگری نیستند که مدت ها در نوبت چاپ مانده باشند و بار هنری بیشتری داشته باشند؟ اولویت انتخاب برای چاپ چیست؟ چرا باید کتابی که می گردد در قطعی کوچک تر چاپ گردد و لطمه ای به اصل اثر نزند با این اندازه و کیفیت چاپ گردد؟

موضوع دیگر قیمت غیرقابل باور این کتاب است. این کتاب حدوداً 100صفحه ای با قیمت 4میلیون ریال به بازار نشر آمده است.

اشتباه نگردد؛ مخالفتی با چاپ این قبیل کتاب ها وجود ندارد. بلکه صحبت از عدم هم خوانی کیفیت اثر با کیفیت چاپ و مدیریت تخصیص بودجه است.

وقتی نویسندگان بسیاری در انتظار چاپ کتاب هایشان هستند که سال ها برای نوشتن آن ها تحقیق نموده اند، چرا باید کتابی با این بار معنایی و با این کیفیت چاپ گردد؟

اگر فراوری این اثر از بودجه دولتی باشد چه کسی جواب گو است؟ اگر از بودجه غیردولتی است اندازه فروش این چنین کتاب هایی چقدر است؟ و چه اندازه سرمایه خرج شده را باز می گرداند؟

شاید بتوان از کنار چاپ این کتاب مثل لباس پادشاه گذشت؛ نفهمیم چه چیزی چاپ شده و خودمان را به نفهمیدن بزنیم؛ اما خلاصه اش این است که جدیدترین کتاب فرهنگستان هنر عجیب ترین کتاب هنری است که در این سال ها در بازار کتاب دیده ایم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "عجیب اما واقعی؛ نقاشی های مش اسماعیل یا کودک 5ساله؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب اما واقعی؛ نقاشی های مش اسماعیل یا کودک 5ساله؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید