پایان قانون جنگل ترامپ در جنگ اقتصادی با اروپا

به گزارش کتاب یار مهربان، تهران- خبرنگاران- سایه سنگین تقابل اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا علیه کشورهایی که با آنها کسری تجاری دارد از جمله اتحادیه اروپا همچنان با حربه اعمال تعرفه های سنگین ادامه یافته به گونه ای که بتازگی دونالد ترامپ هشدار داده است بر کالاهای کشورهای عضو این اتحادیه میلیاردها دلار تعرفه اعمال می کند.

پایان قانون جنگل ترامپ در جنگ اقتصادی با اروپا

به گزارش کتاب یار مهربان، حضور یک فرد تاجرمَسلک در کاخ سفید که در دوران تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری وعده داده بود با تجارت یکسویه برخی کشورها با آمریکا مقابله می کند ابتدا دامن پیمان تجارت آزاد (نفتا) در منطقه آمریکای شاقتصادی میان آمریکا، مکزیک و کانادا را گرفت و سپس به چین، هند، ژاپن، استرالیا و اتحادیه اروپا نیز رسید.

ترامپ ثابت کرده که برای کسب منافع اقتصادی به هیچ قرارداد بین المللی پایبند نبوده و حتی برای سازمان هایی همچون تجارت دنیای (World Trade Organization) نیز اهمیتی قائل نیست؛ به همین دلیل وی برای جلوگیری از افزایش کسری تراز بازرگانی ایالات متحده، وارد یک جنگ تجاری با کشورها شده است.

بیشترین تراز تجاری منفی آمریکا با چین است؛ این مساله سبب شده تا جنگ تجاری دو کشور بعد از اعمال تعرفه های تجاری ترامپ علیه کالاهای چینی، گسترش یابد و پکن نیز اقدام متقابلی را انجام داد.

آثار منفی این اقدامات بر اقتصاد سبب شده تا این روزها دو کشور بر سر اعمال تعرفه های متقابل بر کالاهای صادراتی در حال چانه زنی و رسیدن به یک توافق مشترک باشند.

البته ترکش های تعرفه ای ترامپ به اتحادیه اروپا نیز رسیده است؛ آخرین مورد آن به توئیت هفته گذشته رئیس جمهوری آمریکا برمی شود.

رئیس جمهوری آمریکا بعد از گزارش سازمان تجارت دنیای درباره یارانه های اتحادیه اروپا به شرکت ایرباس که پیامدهای زیانباری برای آمریکا داشته است، در پیام توئیتری به اتحادیه اروپا هشدار داد، واشنگتن تعرفه های 11 میلیارد دلاری بر کالاهای این اتحادیه اعمال خواهد کرد.

اتحادیه اروپا سال های بسکمک در حوزه تجارت از آمریکا سواستفاده کرده است؛ این روند به زودی متوقف خواهد شد.

دلیل این توئیت ترامپ، گزارش رابرت لایت هایزر کننده تجاری آمریکاست که فهرستی از کالاهای مشمول تعرفه را به نشانه اقدام تلافی جویانه برای یارانه های هوایی اروپا منتشر کرد.

کننده آمریکا ضمن درخواست از کشورهای اروپایی برای توقف تخصیص یارانه به شرکت هواپیمایی ایرباس، اضافه کرد: هدف نهایی ما دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا برای توقف اختصاص یارانه های هماهنگ نشده با سازمان تجارت دنیای است؛ وقتی این یارانه های زیانبخش قطع شود، اقتصادیات های اعمال شده آمریکا نیز لغو می شود.

هرچند که مقام های اتحادیه اروپا با انتقاد از این تهدید واشنگتن گفتند که رقم 11 میلیارد دلار اعلامی، اغراق شده است. گفته شده که اتحادیه اروپا به دنبال اقدامات تلافی جویانه علیه آمریکا در زمینه یارانه های تعلق یافته به شرکت بوئینگ است.

البته کنندگان ایرباس در واکنش به این اظهارات، تهدید دولت ترامپ به وضع تعرفه را غیرموجه دانسته و وعده دادند که این شرکت برای جلب رضایت سازمان تجارت دنیای، تغییرات لازم را اعمال می کند.

آغاز این ماجرا به 15 سال پیش با شکایت آمریکا از اتحادیه اروپا به سازمان تجارت دنیای با اتهام کمک های یارانه ای به ایرباس آغاز شد. از آن زمان تاکنون دعاوی قضایی دوطرف ادامه دارد؛ زیرا بروکسل نیز همین اتهام ها را درباره کمک های واشنگتن به بوئینگ مطرح کرده است.

** چرایی جنگ تجاری ترامپ با اروپا

مناقشات تجاری و تهدید به اعمال تعرفه برای کالاهای صادراتی میان اتحادیه اروپا و آمریکا از سال 2017میلادی با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید شدت گرفت.

اوایل اسفندماه سال 1396 بود که ترامپ با استقبال از ورود به یک جنگ تجاری با اروپا و چند کشور دیگر گفت، ایالات متحده از تجارت ناعادلانه لطمه دیده است، بنابراین در نخستین گام تعرفه های واردات فلزات را برای فولاد 25 درصد و آلومینیوم 10 درصد بالا برد.

دونالد ترامپ درباره جنگ اقتصادی با اروپا به فاکس نیوز گفته بود، اتحادیه اروپا به همان بدی چین است، فقط کوچکتر، کاری که با ما می کنند وحشتناک است.

آمریکا بزرگترین واردکننده فولاد و آلومینیوم در دنیا بوده به طوری که میزان وارداتش، چهار برابر صادرات این مواد است.

همان زمان مقام های اروپایی از جمله ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا گفتند که این اتحادیه با اقدامات تلافی جویانه با افزایش عوارض واردات محصولات کشاورزی، فولاد و دیگر اجناس آمریکایی پاسخ قاطعی به آن می دهد؛ بر این اساس بر واردات 2.8 میلیارد دلار از محصولات آمریکایی، تعرفه های اقتصادیات های جدید وضع کرد.

یونکر شرح داد، خواهان جنگ تجاری با آمریکا نیستیم؛ اما واشنگتن باید بداند که اروپایی ها برده سیاست داخلی آمریکا نیستند.

** اقدامات ترامپ همسو با قانون جنگل

پیامدهای جنگ تعرفه ای رئیس جمهوری آمریکا علیه تجارت با دیگر کشورها بویژه اتحادیه اروپا که همچنان ادامه دار شده، با واکنش های مقام های اروپایی همراه بوده و رویکرد ترامپ را به قانون جنگل تشبیه کرده اند.

بعد از اقدام آمریکا سال گذشته آمریکا در اعمال یکجانبه تعرفه روی آلومنیوم و فولاد وارداتی به این کشور، ترامپ اتحادیه اروپا را تهدید به وضع تعرفه روی خودرو و قطعات آن کرد.

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه با انتقاد شدید از تصمیم های دونالد ترامپ در اعمال تعرفه ها، مبنای این جنگ تعرفه ای را قانون جنگل دانست و گفت: جنگ تعرفه ها اکنون به واقعیت تبدیل شده و پیامدهای آن رشد اقتصادی دنیا را تهدید می کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز با مقایسه شرایط کنونی با اوضاع پیش از جنگ دنیای دوم گفت: ناسیونالیسم اقتصادی به جنگ می انجامد. این دقیقا همان چیزی است که در دهه 1930 رخ داد.

سسیلا مالمستروم رئیس تجارت اتحادیه اروپا نیز به دنبال تهدید آمریکا برای وضع تعرفه های جدید برای اتحادیه اروپا به همپیمانان هشدار دارد اگر ترامپ سازمان تجارت دنیای را هم بپاشاند، یک خرابی عظیم در دنیا ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: اقدام آمریکا قانون جنگل ایجاد می کند و فقط قدرتمندترین زنده می ماند.

رئیس تجارت اتحادیه اروپا گفت: ترامپ از سازمان تجارت دنیای به بعنوان بدترین توافقی که تا به حال انجام گرفته یاد کرده است؛ از آنجایی که او نیازمند تایید کنگره برای دنبال کردن تهدید وضع تعرفه علیه اروپاست در پی اقداماتی است که می تواند توانایی سازمان تجارت دنیای را برای داوری در اختلافات از بین ببرد.

** تلاش برای حل بحران از طریق گفت وگو

پس از واکنش شدید رهبران اتحادیه اروپا، ترامپ و ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، مردادماه سال گذشته برای یافتن راهکاری به منظور پرهیز از جنگ تجاری، دیدار کرده و به توافق رسیدند؛ با این حال همچنان نتایج کاملی حاصل نشده است.

ضمن آنکه تهدیدهای سه شنبه هفته گذشته رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعمال 11میلیارد دلار تعرفه جدید علیه کالاهای وارداتی از کشورهای اروپایی، این توافق اولیه را در معرض خطر قرار داده است.

با توجه به این مساله، آسوشیتدپرس به نقل از منابع دیپلماتیک از موافقت فرانسه برای گفت و گوهای تجاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا خبر داد.

این رسانه به نقل از یک دیپلمات اروپایی اضافه کرد: کنندگان 28 کشور اتحادیه اروپا پس از مشاجره و بحث فراوان به علت هراس از جنگ تجاری جدید موافقت کردند گفت گوهای تجاری میان واشنگتن و بروکسل آغاز شود.

پاریس تا پیش از این، از گفت وگو میان اتحادیه اروپا و آمریکا مخالفت می کرد زیرا، حذف کامل تعرفه های آمریکا علیه کالاهای صادراتی فرانسه را دنبال می کرد. آن هم با توجه به شرایط کنونی این کشور که درگیر اعتراض های جلیقه زردها است.

به اعتقاد کارشناسان با این توافق، خطر جنگ تجاری با آمریکا کمتر شده اما با توجه به شعار آمریکا اول که ترامپ مطرح کرده، در عمل کشورها را به سمت دیگری برده و این نگرانی را ایجاد کرده که ترامپ به دلیل کسری تراز تجاری - که سال 2018 به بالاترین میزان در 10 سال اخیر رسیده- با هدف شکوفایی اقتصادی، قوانین سازمان تجارت دنیای را اجرا نکند.

کسری تراز بازرگانی آمریکا در سال 2018 با افزایش 12.5 درصدی به 621 میلیارد دلار رسیده در حالی که این میزان در سال 2017 میلادی 552 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است.

شکاف تجاری میان این کشور با چین، مکزیک و اتحادیه اروپا حتی پس از اعمال تعرفه های تجاری واشنگتن بر صدها میلیارد دلار واردات از این کشورها که عمده ترین شریکان تجاری آن به شمار می رود، تا سطح بی سابقه ای افزایش یافته است.

از شیوه برخورد کنونی رئیس جمهوری آمریکا در روابط سیاسی و اقتصادی بین المللی، بعنوان ایدئولوژی رهبران دست راستی دنیا یاد می شود که تمامیت خواهی از اجزای آن است.

با توجه به این مساله، اکنون باید منتظر بود تا در سوی دیگر ماجرا، جنگ اقتصادی آمریکا و چین که نزدیک به 360 میلیارد دلار است، به کدام سو ختم می شود. آیا این اصطکاک تجاری واشنگتن با شرکای تجاری افزایش خواهد یافت و ترامپ، مسیری بر ضد سازمان تجارت دنیای در پیش می گیرد یا اینکه سرانجام مناقشات، توافق و صلح تجاری خواهد بود.

از: لطیف نکوئی

اروپام** 2023**2040

منبع: ایرنا

به "پایان قانون جنگل ترامپ در جنگ اقتصادی با اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایان قانون جنگل ترامپ در جنگ اقتصادی با اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید