راهکارهایی برای کاهش وزن بدون گرسنگی

به گزارش کتاب یار مهربان، ایراد بزرگ اغلب رژیم غذائی، سخت بودن آنهاست که غیر عملی شان می نماید. با در پیش گرفتن راه های کوچک و عملی، سریعتر و بهتر به هدف نزدیک می شوید. در ادامه با بعضی از روش های کاهش وزن بدون گرسنگی آشنا می شویم.

راهکارهایی برای کاهش وزن بدون گرسنگی

لاغری سریع به چه روشی امکان پذیر است؟

تندرستی بدن خویش را حفظ کنید.

سوخت و ساز را بالا ببرید.

احساس گرسنگی نکنید.

آغاز رژیم لاغری بدون گرسنگیتغییرات شدید و یک شبه معمولاً با شکست همراه می گردد و اثرات پایداری به همراه ندارد. بدین ترتیب بهتر است اهسته در رژیم غذایی تان تغییر ایجاد کنید. اول با تغییر یک غذا آغاز کنید و آرام آرام غذاهای دیگر را هم در رژیم غذایی تان جایگزین کنید. برای رسیدن به اهداف تان باید زمینه ای آماده کنید و حتی اگر رسیدن به آن ها محال بنظر می رسد باز هم به آرامی به خودتان تلنگر بزنید که در همان جهت حرکت کنید. در واقع کلید موفقیت ایجاد اشتیاق برای رسیدن به هدف است، نه ایجاد اجبار.

بعضی از جایگزین های گیاهی در رژیم غذایی تان عبارت است از:

به جای شیر معمولی بیشتر از شیر بادام، شیر برنج، شیر سویا و شیر نارگیل شیرین نشده بهره ببرید

به جای گوشت قرمز بیشتر از لوبیا و حبوبات بهره ببرید

به جای پنیر بیشتر از حمص، روغن زیتون و بالزامیک(همراه با سبزیجات) و باباگانوش بهره ببرید

به جای تخم مرغ بیش از کره بادام و جو دوسر بهره ببرید

کدام خوراکی ها ورزش را بیحاصل می نمایند؟در رژیم درمانی علاوه بر اندازه غذا، نوع آن هم از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال چنانچه یک فرد گرسنه حدود 50 گرم چیپس سیب زمینی استفاده کند حدود 400 کیلوکالری انرژی دریافت نموده است ولی این که یک مسافت 1 کیلومتری را پیاده روی کند تنها حدود 110 کیلوکالری می سوزاند. بنابراین در مسابقه ای که بین ورزش و خوراکی پرکالری موجود است همواره خوراکی پرکالری برنده هست! ضمن این که این خوراکی ها به علت ماهیت شیمیایی شان خیلی زود سبب گرسنگی مجدد می شوند .

به بیان ساده تر 50 گرم چیپس امکان دارد در عرض یک ساعت حس سیری خفیف بدهد ولی فورا پس از آن منجر به گرسنگی شدید می گردد. در نتیجه این خوراکی ها نه تنها کالری خیلی زیادی را در حجم خفیف به بدن می رسانند بلکه فراوانی گرسنگی را هم طی روز زیاد می نمایند. این گرسنگی سبب می گردد شخص بیشتر بخورد و تجمع این کالری ها در 24 ساعت فوق العاده بیش از نیاز روزانه وی خواهد بود.

گرسنگی با اشتها فرق داردشخصی که می خواهد با رژیم وزنش را کم کند نباید حس گرسنگی پیدا کند. درواقع احساس گرسنگی و اشتها با یکدیگر متفاوت هستند. گرسنگی یک مسأله فیزیولوژیک و طبیعی است و هرکسی گرسنه می گردد، باید غذا بخورد. به عنوان مثال اگر کسی چند ساعت غذا نخورده باشد و قند خونش پائین افتاده باشد و حس سرگیجه و تمایل شدید به غذا خوردن داشته باشد، می گوییم گرسنه است. ولی اشتها یک مسأله روانی است یعنی امکان دارد شخص به عنوان مثال ناهار خورده و کاملاً سیر باشد ولی همان لحظه فرد دیگری بیاید و به وی یک کاسه بستنی یا یک لیوان آبمیوه تعارف کند.

در این شرایط گرچه شخص سیر هست ولی بدش نمی آید قدری بستنی یا آبمیوه هم بخورد. این حس، اشتها یا رغبت به خوردن غذا نام دارد. درباره اشتها هم حتی در رژیم های کاهش وزن نباید با آن جنگید بلکه باید با آن مدارا کرد. یعنی نه صد در صد اشتها را نفی می کنیم و نه کاملاً آزادش می گذاریم. به عنوان مثال در صورت سیر بودن بهتر است تنها 2 تا 3 قاشق چای خوری بستنی بخوریم یا تنها یک پنجم آب میوه را بنوشیم.

بو کردن سیبپژوهش های اجرا شده نشان میدهد که بو کردن سیب سبز میتواند اشتهای شما بین دو وعده غذایی را سرکوب کند. اصلاً لازم نیست سیب را گاز بزنید، بو کردن آن تنها کافی خواهد بود. این شیوه با موز هم کار می نماید. درصورتی که احساس گرسنگی زیادی دارید و بخاطر کاهش وزن دوست ندارید، غذای زیادی بخورید، موز یا سیب را بردارید و بو کنید.1

استفاده از پروتئین و سبزیجاتبرای کاهش وزن سریع سعی کنید پروتئین ها وسبزیجات با کربوهیدرات کم، مصرف کنید.

بعضی از پروتئین های مؤثر در کاهش وزن شامل:

تخم مرغ

غذا های دریایی مانند ماهی، میگو و…

گوشت گاو، گوشت بره، مرغ و…

استفاده از پروتئین باعث افزایش سوخت و ساز بدن می گردد و بعلاوه باعث می گردد شما در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید و کالری کمتری مصرف کنید.

بعضی از سبزیجات کم کربوهیدرات شامل:

کاهو

خیار

کلم بروکلی

گوجه

اسفناج

بدون اینکه کالری زیادی داشته باشند به علت وجود فیبر و مواد معدنی باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و باعث سلامتی بدن نیز می شوند.

به طور کلی یک رژیم غذایی حاوی پروتئین ها و سبزیجات، به فرایند کاهش وزن یاری بسیاری می نمایند و باعث سلامت کلی بدن می شوند.

قطع مصرف قند و شیرینی جاتیکی دیگر از نکات مهم در این روش، کاهش و یا توقف مصرف قند و خوراکی ها با اندازه زیاد شیرینی است.

با کاهش مصرف قند، شما کمتر گرسنه می شوید و در نهایت کالری کمتر مصرف می کنید.

یکی دیگر از مزایای این کار این است که بدن شما به جای سوزاندن کربوهیدرات برای تامین انرژی، از چربی های ذخیره شده استفاده می نماید و همین کار باعث کاهش وزن سریع شما می گردد.2

استفاده از یک روبانزنان فرانسوی یک ترفند ساده برای کنترل غذای مصرفی خود دارند. آنها یک روبان پارچه ای را دور شکم خود و زیر لباس می پوشند. زمانی که روبان تنگ تر می گردد متوجه می شوند که باید دست از غذا خوردن بکشند و سیر شده اند. اینکار به آنها یاری می نماید به طور مطلعانه جلوی مصرف زیاد غذا را بگیرند.

عکس گرفتنقبل از این که خوردن وعده غذایی خود را آغاز کنید، از آن عکس بگیرید و به آن نگاه کنید. همان طور که عکس را آنالیز می کنید، متوجه مواردی خواهید شد که قبلا آن را ندیده اید. ممکن است سس زیادی به سیب زمینی آماده شده اضافه نموده باشید. این یک ترفند ساده است که به شما یاری می نماید به صورت مطلعانه جلوی ورود کالری اضافی به بدن را بگیرید.

نشستن جلوی آینهخوردن غذا جلوی آینه می تواند به شما یاری کند حجم غذای مصرفی خود را کاهش دهید. در این صورت در خصوص چیزی که می خورید، مطلع تر خواهید بود. مطالعه اجرا شده نشان می دهد افرادی که وعده های غذایی خود را در جلوی آینه مصرف می نمایند 33 درصد کمتر غذا خواهند خورد.

تزیین با رنگ آبیآیا تا به حال به این نکته توجه نموده اید که چرا در رستوران ها از رنگ آبی استفاده نمی گردد؟ زیرا رنگ آبی می تواند باعث سرکوب اشتهای فرد گردد. اگر در اتاقی که با رنگ آبی تزیین شده است غذا بخورید 33 درصد کمتر میل خواهید کرد. مثلا در بشقاب آبی غذا بخورید. از دستمال کاغذی و سفره آبی بهره ببرید. از به کار بردن رنگ هایی همانند قرمز، نارنجی و زرد که باعث تحریک اشتها می گردد، خودداری کنید.

استفاده از وانیلشمع هایی که بوی وانیل دارند می توانند اشتهای شما را کمتر کند. افرادی که عاشق خوردن شیرینی و مواد شیرین هستند باید از این شمع ها بعد از مصرف وعده غذایی خود استفاده نمایند تا اشتهای خوردن این مواد را نداشته باشند.3

پی نوشت:

1.www.beytoote.com

2.www.farspedia.com

3.www.yjc.ir

منبع: راسخون

به "راهکارهایی برای کاهش وزن بدون گرسنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای کاهش وزن بدون گرسنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید