به هنگام ابتلاء به گاستریت یا ورم معده چه باید خورد

به گزارش کتاب یار مهربان، چنانچه در شما ابتلاء به گاستریت تشخیص داده شده باشد، پیروی از یک رژیم غذایی صحیح از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. این مقاله به شما یاری نموده بیابید که در صورت ابتلاء به گاستریت چه مواد غذایی را بایستی مصرف نمایید.

به هنگام ابتلاء به گاستریت یا ورم معده چه باید خورد

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

چنانچه در شما ابتلاء به گاستریت تشخیص داده شده باشد، پیروی از یک رژیم غذایی صحیح از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. این مقاله به شما یاری نموده بیابید که در صورت ابتلاء به گاستریت چه مواد غذایی را بایستی مصرف نمایید. نگاهی به آن بیاندازید.

گاستریت، التهاب و یا به عبارت ساده، ورم معده را گویند. و عمدتاً به علت مصرف بیش از حد الکل، مصرف طولانی مدت داروهای ضد التهابی و گاهی اوقات ممکن است پس از یک عمل جراحی بزرگ، و یا به علت بعضی عفونت های شدید نیز اتفاق می افتد. هنگامی که در شما اختلال خاصی تشخیص داده شد و به منظور یاری به فروکش نمودن آن، مصرف بعضی داروها تجویز شد، رژیم غذایی شما نکته بزرگ بعدی است که پزشک تان خواهان در میان گذاشتنش با شما است. از آنجا که هر چیزی که خورده می گردد بایستی به وسیله معده عبور کند، بسیار اهمیت دارد که آنچه را که می خورید را مورد آنالیز قرار داده به این علت که غذایی که مصرف می کنید، می تواند گاهی شرایط کلی گاستریت را تشدید سازد. مصرف مواد غذایی که به معده فشار زیادی وارد نسازند، بایستی در دستور کار قرار گیرد. بعلاوه تأکید بر روی مواد غذایی است که بایستی در صورت ابتلاء به گاستریت از مصرف آنها خودداری گردد. بنابراین در صورت ابتلاء به ورم معده چه باید خورد؟ خوب بایستی گفت که مصرف مواد غذایی که به راحتی قابل هضم باشند و بعلاوه مواد غذایی تسکین دهنده ورم معده بسیار توصیه می گردد. در ادامه اطلاعات دقیقی در خصوص این موضوع آورده شده است.

عادات خوب غذایی برای گاستریت

نخستین و مهمترین نکته ای که بایستی مد نظر قرار دهید این است که معده شما اکنون حساس شده و نمی توانید هرچیزی را که دوست دارید، مصرف کنید. اهمیت دارد که غذاهایی را بخورید که به معده شما فشار وارد ننمایند. همراه با مصرف مواد غذایی مناسب، عادتهای غذایی مختلفی وجود دارند که بایستی خود را به آنها وفق دهید، این عادات عبارتند از:

وعده های غذایی کوچکتری را در طول روز مصرف کنید. در صورتی که امکان پذیر نیست، رژیم غذایی خود را حدود 3 وعده در روز نمایید.

آهسته غذا بخورید، و اطمینان حاصل کنید که پیش از بلع غذا آن را به خوبی جویده باشید، به این علت که به هضم آسان آن یاری خواهد نمود.

هرگز پرخوری نکنید، حتی اگر غذای مورد علاقه تان باشد، چرا که پرخوری می تواند موجب ترشح بیش از حد اسید شده که این امر تنها شرایط ورم معده را تشدید خواهد ساخت.

الکل، تنباکو، و کافئین را بایستی به طور کامل ترک کنید، به این علت که به احتمال زیاد موجب تحریک معده شده و به التهاب بیشتر انجامیده و شرایط را بیش از پیش وخیم می سازد.

اندازه زیادی آب بنوشید، به این علت که عمل هضم را تسهیل می سازد. اکنون مطمئن شوید که در طول صرف وعده های غذایی و یا درست پس از آن، شکم خود را انباشته از آب نسازید، به این علت که اسیدهای گوارشی را رقیق ساخته و عمل هضم را با مشکل روبرو می سازد.

مواد غذایی مناسب گاستریت

میوه تازه

میوه هایی مانند گلابی، سیب، موز، انواع توت، و آنهایی که دارای اسید کمی می باشند را بایستی در رژیم غذایی خود وارد سازید. میوه ماده غذایی تسکین دهنده ای برای ورم معده بوده و بعلاوه سرشار از فیبر می باشد، در نتیجه، به بسیار آسان تر ساختن عمل هضم یاری می نمایند.

سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ دار را پیش از پخت بایستی به خوبی بشویید. سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج، شنبلیله، کلم بروکلی، و غیره، حاوی فیبرهای خوراکی بالا بوده و سرشار از ویتامین Kمی باشند که به هضم و تسکین التهاب معده یاری می نماید.

مواد غذایی مایع

مصرف آب نارگیل و آب هویج برای عارضه گاستریت شگفتی می نماید. این مایعات به آرام ساختن التهاب معده یاری می نمایند.

حبوبات و غلات

برنج سفید با شلتوک نه تنها انرژی فرد را تأمین می سازد، بلکه جداره معده را با بافتی ژلاتینی پوشانده بطویکه از آن محافظت به عمل می آورد. غلات کامل، سبوس گندم، جو دوسر، و غیره، نیز جهت مصرف بی ضرر می باشند.

گوشت و محصولات لبنی

گوشت و محصولات لبنی حقیقتاً جهت وارد نمودن به رژیم غذایی مخصوص ورم معده، توصیه نمی گردد، اما به این علت که مواد غذایی سرشار از پروتئینی بوده که مورد احتیاج بدنتان است. از اینرو، توصیه به مصرف گوشت بدون چربی، توفو، ماست و ماهی های آب سرد، اما در مقادیر کم می گردد. در خوردن آنها زیاده روی نکنید.

آب

لازم به گفتن نیست که اندازه زیادی آب در روز مصرف نمایید. حداقل 12-10 لیوان آب در روز مصرف کنید. آب نه تنها به عمل هضم یاری می نماید، بلکه به بدن جهت دفع انواع سموم نیز یاری نموده که به نوبه خود خطر هرگونه عفونتی که ممکن است به مسائل بیشتر در شرایط گاستریت بیانجامد را کاهش می دهد.

حتماً از پروتکل و قواعد این رژیم غذایی به شدت پیروی نموده و به منظور سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی داروهای خود را مصرف نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

مراقب خود باشید.

منبع: راسخون

به "به هنگام ابتلاء به گاستریت یا ورم معده چه باید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به هنگام ابتلاء به گاستریت یا ورم معده چه باید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید