برای آنفولانزا چه بخوریم که به کاهش و بهبود آن یاری کند؟

به گزارش کتاب یار مهربان، با آغاز فصل سرما، یکی از بیماری های واگیرداری که بین افراد شیوع پیدا می نماید، آنفولانزا است. این بیماری واگیردار که دستگاه تنفسی را درگیر می نماید، یکی از مهم ترین بیماری های زمستانی است. اگر به دکتر مراجعه نموده اید و برای درمان تحت نظر هستید، می توانید از خوراکی هایی بهره ببرید که به شما در فرایند بهبود یاری خواهند کرد. پس اگر در پی پاسخ سوال برای آنفولانزا چه بخوریم ؟ هستید و می خواهید با خوراکی های مفید و مقوی، دوران نقاهت خود را پشت سر بگذارید، با ما همراه باشید. در این مطلب مفیدترین خوراکی ها برای رها شدن از عوارض آنفولانزا را به شما معرفی می کنیم.

برای آنفولانزا چه بخوریم که به کاهش و بهبود آن یاری کند؟

آنفولانزا چیست ؟

آنفولانزا نوعیویروس است که باعث عفونت در دستگاه تنفسی می گردد. این بیماری واگیردار، یکی از آنبیماری هایی است که انواع مختلفی دارد و تا به امروز سه نوع تیپ آ، ب و ث از آن شناختهشده است. علائم بیماری می تواند خفیف و حتی حاد باشد. از آنجایی که ویروسآنفولانزا در هوا و از انسانی به انسان دیگر منتقل می گردد، در فصل زمستان حضور درفضاهای سربسته و عمومی ممکن است خطر ابتلا به آنفولانزا را افزایش دهد. بعلاوهاحتمال ابتلای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند به آنفولانزا بیشتر است. امااز آنجایی که با آغاز فصل سرما، شیوع بیماری های سرماخوردگی و حساسیت های زمستانیهم افزایش پیدا می نماید، تشخیص آنکه بفهمیم به آنفولانزا مبتلا هستیم یاسرماخوردگی، کمی سخت خواهد بود.

علائم آنفولانزا را می شناسید؟

هر فردی متناسب باسیستم ایمنی بدن اش ممکن است، علائم شدید یا کمتری از آنفولانزا را تجربه کند. اینبیماری یک دوره کوتاه مدت سه تا چهار روزه دارد اما ممکن است افراد در این مدتعلائم شدیدی از آن را تجربه نمایند. موارد زیر از شایع ترین علائم آنفولانزا هستند:

  • تب و لرز
  • سرفه
  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • گلو درد و بدن درد
  • سردرد و خستگی
  • سوزش چشم ها

در بیشتر مواقع اینبیماری با تب و لرز، سردرد و درد بدن همراه با حالت تهوع و استفراغ همراه است. اینعلائم معمولا دو روز پس از ابتلا به بیماری خودشان را نشان می دهند و به مدت یکهفته هم باقی می مانند. از آنجایی که شناخت انواع و تیپ های آنفولانزا به وسیله خود مامشکل است و ممکن است بدنمان علائم را خفیف تر یا شدید تر از واقعیت نشان دهد، حتماباید پس از ظهور این علائم به پزشک مراجعه کنیم. تشخیص دقیق بیماری آنفولانزا فقطبه وسیله پزشک قابل انجام است. پس این علائم را با سرماخوردگی یا خستگی و حتی حساسیتاشتباه نگیرید.

تفاوت آنفولانزا باسرماخوردگی در چیست؟

تفاوت های آنفولانزا و سرماخوردگی کم نیست اما این دو بیماری علائم مشابه بسیاری دارند از آبریزش بینی تا سوزش چشم ها. اما شاید بتوان سرفه، تب و بدن درد را مهم ترین علائم تشخیص بیماری آنفولانزا از سرماخوردگی دانست. معمولا لرز و بدن درد از اولین نشانه های ابتلا به آنفولانزا شناخته می گردد.

اگر احساس کردید که علائمی شبیه به سرماخوردگی دارید اما به شدت بی حال هستید به طوریکه حتی نمی توانید از جایتان بلند شوید و بدن درد امانتان را بریده است؛ احتمال ابتلای شما به آنفولانزا وجود دارد. پس حتما در چنین شرایطی به پزشک مراجعه کنید.

آیا آنفولانزا باخوددرمانی خوب می گردد؟

تشخیص آنفولانزا از بیماری مثل سرماخوردگی سخت تر است و از آنجایی که انواع مختلفی دارد، بی توجهی به آن می تواند خظرناک باشد. این بیماری را نمی توانید با استراحت و خوددرمانی واقعا درمان کنید. شما حتما احتیاج دارید که با پزشک مشورت کنید تا درصورت لزوم از دارو مصرف کنید. خوردن بعضی مواد خوراکی مغذی و مقوی هم فقط می تواند علائم آنفولانزی شما را کاهش دهد یا سرعت بهبود شما را بیشتر کند. شاید بتوانید با رعایت نکات بهداشتی و مصرف مواد مغذی از ابتلا به آنفولانزا پیشگری کنید اما برای درمان آنفولانزا به یاری پزشک احتیاج خواهید داشت.

اگر همچنان با رعایت نکات بهداشتی مثل شستن دست ها، روبوسی نکردن با افراد، استفاده از ماسک و … احساس می کنید که به آنفولانزا مبتلا شده اید، به شما پیشنهاد می کنیم تا اول به پزشک مراجعه کنید. شما علاوه بر استفاده از واکسن ها، داروها و … که برای درمان شما لازم است، می توانید برای دوران نقاهت خود و یاری به تسریع فرایند بهبود خودتان از خوراکی هایی بهره ببرید. با شناخت این بیماری و علائم آن می توانیم به اینکه برای آنفولانزا چه بخوریم جواب دهیم.

چگونه از ابتلا بهآنفولانزا پیشگیری کنیم؟

همواره دست هایتانرا صابون و مواد ضدعفونی نماینده بشویید. از بغل کردن و رو بوسی با افراد در فصل هایسرد سال خودداری کنید. از آنجایی که آنفولانزا ویروسی است که به وسیله تنفس منتقلمی گردد، حتما در فضاهای عمومی و شلوغ از ماسک بهره ببرید. تزریق واکسن آنفولانزاهم پیش از آغاز فصل زمستان و پاییز می تواند از ابتلای شما به آنفولانزا پیشگیریکند.

بعلاوه خوردن بعضیمواد خوراکی و غذاها به علت داشتن مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذیمی تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند و از ابتلای شما به این بیماری جلوگیریکند.

برای آنفولانزا چه بخوریم که به کاهش علائم یا حتی بهبود بیماری یاری کند؟

خوردن بعضی خوراکی هاآنقدر مفید است که می تواند با بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن، مانع ابتلای شما بهویروس آنفولانزا گردد. همانطور که گفتیم این بیماری بیشتر در افرادی دیده می گردد کهسیستم ایمنی ضعیف تری دارند. پس می توانید تنها با خوردن بعضی مواد مغذی و ویتامین هابه تقویت سیستم ایمینی بدن خودتان یاری کنید.

بعلاوه اگر به آنفولانزا مبتلا شده اید و به پزشک مراجعه کرد ه اید و تحت درمان هستید. با خوردن خوراکی های موثر در کنترل آنفولانزا می توانید علائم شدید آنفولانزا را در خودتان کمتر کنید. این مواد خوراکی می تواند مقدار سرفه و بدن درد شما را کاهش بدهد تا دوران بیماری خود را با سختی کمتری پشت سر بگذارید. بعلاوه در دوران نقاهت و طی کردن مرحله بیماری، این خوراکی ها به شما یاری خواهد نمود تا فرایند درمانی شما سریع تر پیش برود و سیستم ایمنی تان دوباره تقویت گردد.

  • ماست

    شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم که 70 درصد سیستم ایمنی بدن ما به سلامت روده هایمان بستگی دارد. تمام غذاهایی که می خوریم، همگی برروی سلامت روده ما اثرگذار هستند. از برترین باکتری هایی که می تواند سیستم ایمین بدن و روده های ما را تقویت کند، پروبیوتیک ها هستند. منبع اصلی این پروبیوتیک ها لبیات و میوه ها است. ماست یکی از اصلی ترین مواد خوراکی است که سرشار این باکتری مفید است و و ماست های غنی شده با باکتری های مفید پروبیوتیک، مثل ماست لاکتیویا، تا مقدار ای می توانند به بهبود حال شما در این شرایط یاری نمایند.

    شما با خوردن ماست می توانید دریافت پروبیوتیک های لازم روده هایتان را تضمین کنید و در پاسخ به سوال برای آنفولانزا چه بخوریم این ماده را معرفی کنید.

  • ماهی سالمون

    ماهی سالمون از منابع اصلی امگا 3 است. امگا 3 به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب ها یاری بسیاری می نماید. این ماده می تواند در درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا موثر باشد چراکه در دوران بیماری بدن ما التهاب های زیادی از درون دارد.

  • توت فرنگی و پرتقال

    پرتقال از منابع اصلی ویتامین سی (C) است که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. اما توت فرنگی از پرتقال هم ویتامین سی بیشتری دارد. یک فنجان توت فرنگی می تواند 99 درصد ویتامین سی روزانه بدن را تامین کند. از آنجایی که در زمستان توت فرنگی فراوری نمی گردد، به شما پیشنهاد می کنیم که آن را فریز کنید و در فصل سرما بری تقویت سیستم ایمنی بدن خود مصرف کنید.

  • گردو

    مغز گردو سرشار از ویتامین B6، E، مس و امگا3 است. آنتی اکسیدان های موجود در گردو می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و خطر ابتلا به آنفولانزا کمتر گردد.

  • انار

    انار حتی بیشتر از چای سبز در خاصیت آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان ها باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن برای مقابله با بیماری هایی مثل آنفولانزا می شوند.

  • فلفل دلمه ای قرمز

    فلفل دلمه ای قرمز هم از دیگر منابع آنتی اکسیدان است. یک فلفل دلمه ای قرمز میانه می تواند دوبرابر احتیاج شما به ویتامین سی را در روز برآورده کند. ویتامین سی می تواند به تقویت گلبول های سفید خون و درنتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن یاری کند.

  • سوپ قلم

    سوپ قلم خواص زیادی دارد. این سوپ که حاوی مواد مغذی درون استخوان قلم است، حاوی مقادیر زیادی آمینو اسید، ویتامین های ضروری و مواد معدنی است. خوردن این سوپ می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما یاری کند. برای طعم دار کردن و مقوی کردن این سوپ می توانید علاوه بر آب قلم از کمی سیر و زنجبیل هم بهره ببرید.

  • چای داغ

    سرفه های بیش از حد در آنفولانزا می تواند گلوی شما را زخم و پر از التهاب کند. در چنین شرایطی نوشیدن یک فنجان چای داغ می تواند گلوی شما را گرم و آرام کند. طعم دار کردن این چای با هل، دارچین، میخک و زنجبیل هم می تواند گرفتگی بینی شما را باز کند و تنفس تان راحت تر گردد. در چای سبز هم آنتی اکسیدان های بسیاری یافت می گردد ککه به تقویت سیستم ایمنی شما یاری خواهد نمود.

  • سیر

    سیر خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد. این ماده مقوی می تواند به بهبود عفونت موجود در بدن شما و کم شدن التهاب ها یاری کند. اگر مزه سیر برایتان خوشایند نیست، آن را با سایر غذاها میل کنید.

  • مرکبات

    زمستان فصل مرکبات است. در این فصل تا می توانید از مرکبات مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش، گریپ فروت و … بهره ببرید. این مرکبات از منابع مهم ویتامین سی هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیر دارند.

  • عسل

    عسل هم خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که در بهبود و تقویت دستگاه ایمنی بدن شما اثرگذار است. بعلاوه خوردن عسل به نرم شدن گلوی شما و کاهش سرفه هایتان یاری خواهد نمود.

  • زنجبیل

    اگر در دوران ابتلای خود به آنفولانزا در شکم تان درد دارید، از زنجبیل بهره ببرید. این خوراکی درد شکم، حالت تهوع و استفراغ شما را کم تر می نماید.

  • بروکلی

    بروکلی منبع ویتامین سی است. خوردن یک فنجان بروکلی می تواند، روزانه 100 درصد احتیاج شما به ویتامین سی را رفع کند. برای اینکه ویتامین های بروکلی براثر پختن بیش از حد از دست نرود، به شما پیشنهاد می کنیم که آن را خام یا بخار پز (نیم پز) میل کنید.

  • روغن زیتون

    روغن زیتون خاصیت ضدالتهابی دارد. بعضی تحقیقات هم ثابت نموده که خاصیت ضدمیکروبی هم دارد. بااینحال خوردن این روغن با غذا، سالاد و … می تواند به کاهش علائم آنفولانزا شما یاری کند. مصرف روغن زیتون یکی دیگر از پاسخی های سوال برای آنفولانزا چه بخوریم است. پس آن را به سالادهایی که در طول روز می خورید اضافه کنید.

برای کاهش تب ناشی از آنفولانزا چه بخوریم؟

به طور کلی اینکهدر آنفولانزا چه بخوریم به نظر پزشک شما مرتبط خواهد بود. اگر تب دارید، چونمایعات بدن تان کاهش پیدا می نماید، نوشیدنی و آب مصرف کنید. از نشانه های کم آبی،غلیظ شدن و پر رنگ شدن ادرار است. پس اگر به آنفولانزا مبتلا هستید و تب دارید،نوشیدن مایعات را از قلم نیاندازید. مایعات گرم و بخار آن به روان شدن مخاط بینی و گرمشدن گلوی تان یاری می نماید.

برای شکم درد درآنفولانزا چه بخوریم؟

شکم درد یکی ازرایج ترین علائم آنفولانزا است. نوشیدنی های گرم مثل چای زنجبیل همانطور که گفتیم،می تواند در تسکین درد شکم شما موثر باشد. بعلاوه مصرف غذاهای بدون ادویه و کم چرببه راحتی در معده هضم می شوند و درد شکم شما را بیشتر نمی نمایند.

برای اسهال درآنفولانزا چه بخوریم؟

اگر در آنفولانزا به اسهال مبتلا شدید، غذاهایی مصرف کنید که راحت تر هضم می شوند و دارای پروبیوتیک هستند. خوردن ماست که منبع اصلی پروبیوتیک است می تواند به بهبود اسهال شما یاری کند. بعلاوه به علت از دست آب بدن، غذاهای مایع را در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

در دوران نقاهتآنفولانزا چه بخوریم؟

بعد از آنکه تب تانپایین آمد، حتما سیستم ایمین بدن تان را خوردن پروتئین ها تقویت کنید. این پروتئین هارا از شیر، گوشت و تخم مرغ می توانید بدست آورید. بعلاوه در این دوران تا می توانیدمیوه ها و سبزیجات تازه به خاطر فیبر بالا مصرف کنید و از خوردن غذاهای پرچرب وسرخ کردنی اجتناب کنید.

منبع: کتاب کاله

به "برای آنفولانزا چه بخوریم که به کاهش و بهبود آن یاری کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای آنفولانزا چه بخوریم که به کاهش و بهبود آن یاری کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید