ازدواج بچه ها در تهران

به گزارش کتاب یار مهربان، ازدواج یکی از پیوندهای مشترک در بین تمام جوامع انسانی است و به معنای تشکیل زندگی مشترک، جفت شدن، جفت گرفتن و... می باشد.

ازدواج بچه ها در تهران

ازدواج مهم ترین تصمیمی است که یک انسان می تواند در طول زندگی و حیات خود بگیرد و البته که شرایط خاصی را نیز باید داشته باشد. یکی از شرایط و عواملی که نقش مهمی را در موفقیت ازدواج ایفا می نماید، سن و سال است. به طور کلی کسی می تواند ازدواج کند که به حداقل سن مناسب برای ازدواج رسیده باشد و اگر به این نکته توجه کافی نگردد، می تواند عواقب سنگین، تلخ و جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. یکی از معضلاتی که بعضا در گوشه و کنار کشور ما وجود دارد، ازدواج بچه ها یا کودک همسری است که در بعضی از نقاط کشور، نه تنها هنوز هم وجود دارد، و در نقاطی حتی رو به افزایش است. تهران نیز یکی از مناطقی است که در آن ازدواج بچه ها وجود دارد و آمار نسبتا بالایی را نیز به خود اختصاص داده است.

ما در ادامه قصد داریم به آنالیز ازدواج بچه ها در تهران، آمار و ارقام آن و نتایج ازدواج در سنین کودکی بپردازیم. پس تا سرانجام با ما همراه باشید.

ازدواج بچه ها (کودک همسری) چیست؟

ازدواج بچه ها یا کودک همسری، به ازدواج و تشکیل زندگی مشترکی گفته می گردد که در سنین کودکی به وقوع می پیوندد. طبق کنوانسیون های بین المللی حمایت از حقوق بچه ها، افرادی که سن آن ها کمتر از 18 سال است، کودک محسوب می شوند. متاسفانه قانونگذار حد نصاب سن ازدواج برای دختران را 13 سال و برای پسران 15 سال مشخص نموده است. در واقع از این حد نصاب چیزی جز قانونی بودن و قانونی شدن ازدواج بچه ها برداشت نمی گردد. از نظر کارشناسان امر، ازدواج حتی در حد نصاب مشخص شده کنوانسیون های بین المللی نیز، نمی تواند ملاک مناسبی برای تشکیل زندگی مشترک و قبول مسئولیت خطیر زندگی زناشویی باشد؛ چه رسد به این که از این حد نصاب مشخص شده نیز، پایین تر باشد. این حد نصاب سنی که قانونگذار برای ازدواج در نظر گرفته، از نظر منطقی و از نظر اجتماعی و روانشناسی قابل توجیه نیست.

حال تصور کنید اگر ازدواجی به وقوع بپیوندد که یکی از طرفین یا هر دو، کمتر از این حداقل قانونی، سن و سال داشته باشند، چه فاجعه های بزرگ تری را می تواند به وجود آورد.

ازدواج بچه ها در تهران

تهران مرکز ایران است و به همین علت دارای تراکم جمعیت بسیار بالایی است. بسیاری از افراد از سراسر ایران برای اشتغال، تحصیل، زندگی و… به تهران مهاجرت نموده اند و طبیعی است که با تنوع فرهنگی بسیار زیادی روبرو باشیم. یکی از معضلات عمده ای که در تهران وجود دارد، ازدواج بچه ها است و شوربختانه در بعضی مواقع روند افزایشی نیز، به خود گرفته است. این روند افزایشی منجر به نگرانی کارشناسان و فعالان حقوق بچه ها شده و زنگ خطر را نیز به صدا در آورده است. شوربختانه این فرهنگ غلطی است که در بعضی خانواده ها، هنوز هم ازدواج را راهکار مسئله می دانند. این خانواده ها باید بدانند که ازدواج راهکار مسئله نیست و عواقب سنگینی نیز با خود در پی دارد.

ازدواج بچه ها اصلا زیبنده کشوری مثل ایران نیست. ازدواج بچه ها در تهران که مرکز ایران است و باید از هر نظر سرآمد و الگو باشد. چرایی به وجود آمدن چنین معضلی در تهران بزرگ، آن هم با جمعیت بیش از 12 ملیون نفر، دلایل خاص خود را دارد. به طور کلی ازدواج بچه ها در تهران به هر علتی که باشد، اصلا قابل قبول و قابل توجیه نیست.

آمار ازدواج بچه ها در تهران

ازدواج بچه ها در تهران آمار بالایی دارد. آماری که حاکی از بروز فاجعه ای در تهران است. طبق آمار منتشر شده در سال 1399، تعداد 68 هزار و 291 ازدواج ثبت شده است که آمار ازدواج بچه ها در بین آن ها، به توضیح زیر است:

  • آمار ازدواج بچه ها زیر 13 سال

از تعداد 68291 ازدواج ثبت شده در تهران، 7 مورد ازدواج بچه ها زیر 13 سال بوده است؛ یعنی به ازای هر 9755 ازدواج، 1 مورد ازدواج زیر 13 سال بوده است.

  • آمار ازدواج بچه ها زیر 15 سال (13 تا 15 سال)

از مجموع 68291 ازدواج ثبت شده در تهران، 913 مورد ازدواج بچه ها زیر 15 سال بوده است؛ یعنی به ازای هر 747 ازدواج، 1 مورد ازدواج بچه ها زیر 15 سال بوده است.

  • آمار ازدواج بچه ها زیر 18 سال (15 تا 18 سال)

از مجموع 68291 ازدواج ثبت شده در تهران، 5432 مورد ازدواج بچه ها زیر 18 سال (بین 15 تا 18 سال) بوده است. یعنی به ازای هر 125 ازدواج، 1 مورد ازدواج بچه ها زیر 18 سال بوده است.

دلایل ازدواج بچه ها در تهران

فقر مالی، فقر فرهنگی، تورم و مسائل مالی، تراکم جمعیت، تنوع فرهنگی، تصورات غلط بعضی از خانواده ها، تنش ها و درگیری های درون خانوادگی، اعتیاد و طلاق والدین و… از جمله مهم ترین دلایل کودک همسری و افزایش تعداد این ازدواج هاست.

پیامدهای ازدواج بچه ها

ازدواج در سنین کودکی ممکن است پیامدهای زیاد و حتی فاجعه باری را در پی داشته باشد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به افزایش آمار طلاق، کودک بیوگی، افزایش مسائل و ناسازگاری های زناشویی، بروز هر چه بیشتر بیماری های روحی و روانی، محرومیت از تحصیل، محرومیت از اشتغال و یا اشتغال نامناسب، عدم تجربه دوران شیرین کودکی و از بین رفتن این دوران، بلاتکلیفی بچه ها ناشی از این ازدواج در صورت طلاق والدین، افزایش رفتارهای خشونت آمیز، گرایش به سمت اعتیاد و خلافکاری و… اشاره نمود.

منبع: پیام دلتا

به "ازدواج بچه ها در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازدواج بچه ها در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید