آن روی سکه پروبیوتیک ها

به گزارش کتاب یار مهربان، با مصرف پروبیوتیک ها می توانید به تعادل باکتری های سالم روده یاری کنید. اما مواردی برای منع مصرف آن ها نیز وجود دارد.

آن روی سکه پروبیوتیک ها

عوارض جانبی پروبیوتیک ها طیف گسترده ای دارد. اگرچه پروبیوتیک ها اغلب به عنوان نوش دارویی برای مسائل گوارشی در نظر گرفته می شوند، اما می توانند عوارض جانبی نیز ایجاد نمایند و ممکن است برای همه مناسب نباشند. با ما در مجله اینترنتی کتاب یار مهربان همراه باشید.

متداول ترین عوارض جوانبی پروبیوتیک ها

اگرچه مکمل های پروبیوتیک فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارند، اما بعضی از افراد ممکن است هنگام مصرف آن ها عوارض جانبی داشته باشند. در ادامه متداول ترین عوارض جانبی که باید به آن ها توجه کنید ذکر خواهد شد.

مسائل گوارشی

اگرچه بیشتر مردم پروبیوتیک ها را به خوبی تحمل می نمایند، بعضی از عوارض جانبی پروبیوتیک ها که در کوتاه مدت گزارش شده عبارتند از: نفخ، یبوست و تشنگی شدید. این علائم به ویژه در مورد مصرف پروبیوتیک های مخمر به چشم می خورد. دلیل این عوارض جانبی هنوز معین نیست، اما تحقیقات محدودی نشان می دهد که تغییرات در باکتری های روده ممکن است یکی از دلایل این عارضه باشند.

علائم آلرژی

کسانی که از بعضی آلرژی ها به مواد غذایی خاصی رنج می برند باید در مصرف پروبیوتیک ها مراقب باشند زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که می توانند باعث واکنش آلرژیک شوند. رایج ترین آلرژن هایی که ممکن است حاوی آن ها باشند شامل تخم مرغ، لبنیات، سویا یا گلوتن است، بنابراین قبل از مصرف مکمل، حتما برچسب آن را آنالیز کنید.

مسائل پوستی

با توجه به اینکه پروبیوتیک ها ممکن است حاوی آلرژن های خاصی باشند، در بعضی موارد نادر پروبیوتیک ها ممکن است باعث تحریک یا خارش پوست شوند که معمولاً با قطع مصرف مکمل رفع می گردد. جالب توجه است که پروبیوتیک ها به شکل موضعی برای درمان بعضی بیماری های التهابی پوست مانند آکنه، روزاسه و پسوریازیس به کار می روند اما بعضی از افراد با پوست حساس ممکن است واکنش خوبی به این درمان ها نشان ندهند.

اگر هنگام استفاده از پروبیوتیک های خوراکی یا موضعی، جوش یا بثورات پوستی را تجربه کردید، باید فورا مصرف مکمل را متوقف کنید و برای هدایت بیشتر با یک متخصص پوست مشورت کنید.

افزایش خطر عفونت

در مواردی نادر گزارش شده است که پروبیوتیک ها بعضی از افراد دارای نقص ایمنی را در معرض افزایش خطر عفونت سیستمیک قرار می دهند. به این دلیل که پروبیوتیک ها حاوی باکتری های مختلفی هستند که اگرچه برای بیشتر افراد مفید هستند، اما ممکن است در بعضی از جمعیت ها به عنوان بیماری زا ثبت شوند و به همین دلیل باعث پاسخ ایمنی می شوند. همان طور که گفته شد، این موارد بسیار نادر هستند و بیشتر افراد مکمل های پروبیوتیک را به خوبی تحمل می نمایند.

چه کسانی نباید پروبیوتیک مصرف نمایند؟

در حالی که پروبیوتیک ها به طور کلی برای بیشتر مردم بی خطر هستند، بعضی از افراد به دلایل مختلف باید از مصرف آن ها خودداری نمایند. از جمله افرادی که نوعی جراحی گوارشی انجام داده اند، افرادی که به شدت بیمار هستند یا افراد مبتلا به اختلال ایمنی. این افراد در معرض خطر بسیار بیشتری برای تجربه عوارض جانبی پروبیوتیک ها هستند.

نحوه مصرف ایمن پروبیوتیک ها

برای بیشتر افراد، پروبیوتیک ها را می توان بدون هیچ گونه عوارض جانبی به طور ایمن استفاده کرد. برترین روش ها برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی پروبیوتیک ها عبارتند از:

  1. مصرف میزان کم از آن ها
  2. مصرف یک پروبیوتیک با طیف وسیع که شامل چندین باکتری باشد
  3. خرید برندی معتبر
  4. مصرف پروبیوتیک ها کمی قبل از غذا
پیشنهاد مطالعه: بایدها و نبایدهای تناسب اندام در میانسالی را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "آن روی سکه پروبیوتیک ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آن روی سکه پروبیوتیک ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید