کمپ متین آباد، تجربه ای خاطره انگیز و رویایی در کویر

به گزارش کتاب یار مهربان، کمپ متین آباد کاشان یکی از منطقه ها نمونه گردشگری در کشور و یکی از مکان های پرطرفدار و گردشگاه های کویری ایران است که علاقمندان به طبیعت گردی را به سمت خود جذب می نماید.

کمپ متین آباد، تجربه ای خاطره انگیز و رویایی در کویر

کویر با گستره وسیع و آسمان پرستاره خود و رمل های نرم و لغزنده اش سالهاست چشم هر جهانگردی را به سمت خود خیره می نماید. در سال های اخیر تعداد جهانگردانی که در جستجوی هیجان و لحظات فراموش نشدنی کویر هستند افزایش یافته است. همین علایق سبب شده است که ایجاد منطقه ها جهانگردی در کویر به فکر بسیاری از افراد خطور نموده و در این زمینه برای برآوردن احتیاجهای جهانگردان اقدام نمایند. منطقه نمونه جهانگردی متین آباد اولین اکوکمپ ایران در حاشیه مرکزی ایران و در 60کیلومتری جنوب شرق کاشان با هدف توسعه جهانگردی پایدار و هدفمند و حفاظت از اکوسیستم منطقه احداث گردد. کمپ متین آباد در راستای دستیابی به هدف خود بسیار پیروز بود و در سال 2014 از سوی سازمان ملل به عنوان یکی از 14 منطقه جهانگردی برتر دنیا شناخته شد.

کمپ متین آباد

یکی از راه های اصولی محافظت از کویر ایجاد کمپ های تخصصی در حاشیه کویرها برای اقامت افراد و طبیعت گردان است. کمپ یا اکو کمپ(کمپ طبیعی) هم یک اقامتگاه و هم یک مقصد جهانگردی است که در ساخت آن، نگهداری و اداره تمامی اصول محیط زیستی و اصول توسعه پایدار رعایت شده است. کمپ متین آباد در 25کیلومتری جنوب نطنز و 60 کیلومتری جنوب شرق کاشان واقع شده است. این اقامتگاه در ابتدای رمل های شنی بزرگ کویر پشت ریگ در جنوب دریاچه نمک مسیله ساخته شده است. منطقه جهانگردی متین آباد نخستین کمپ ساخته شده در ایران است که با هدف جهانگردی و حفظ محیط زیست ساخته شده است. سازندگان کمپ متین آباد به نام برادران اشرفی معروفیت دارند که در سال 1385 به فکر ساخت کمپ متین آباد افتادند و از اهالی نطنز هستند. امروزه این کمپ جهانگردی در راستای حفاظت محیط زیست در منطقه کویری کاشان توفیق داشته و توانسته رضایت جهانگردان را فراهم کند.کمپ متین آباد در ابتدا به صورت خیلی ساده و اقامت در چادر طراحی شد اما با افزایش شمار جهانگردان و استقبال کم سابقه از آن، کاروانسرایی به سبک معماری قدیم و چند کومله گلی در آن ساخته و به مجموعه اضافه شد. به علت قرار گرفتن کمپ در همسایگی کویر مرکزی ایران، موقعیت بهتری برای جذب جهانگرد نصیب آن می شد تا جهانگردان بهتر بتوانند به گشت و گذار در کویر پرداخته و تماشای طلوع و غروب خورشید و شب های کویر و آسمان پرستاره آن را بهتر تجربه نمایند.

سرگرمی در کمپ متین آباد

شاید اولین چیزی که از تماشا یک کمپ کویری به فکر خطور کند تماشای طبیعت زیبای کویر و شب های پرستاره و آرامش بخش آن و تماشای آسمان شب با تلسکوپ و امکانات نجومی برای رصد باشد. اما این فقط گوشه ای کوچک از امکانات سرگرمیی کمپ متین آباد است. حیات وحش این منطقه و تماشا روباه، گربه، گرگ و انواع پرندگانی مثل زاغ، تیهو و... و مشاهده پوشش گیاهی منطقه و طبیعت آن بسیار تماشای، چشم نواز و خاطره انگیز است. شترسواری، دوچرخه سواری و موتورسواری در تپه های شنی بیابان از دیگر فعالیت های کمپ متین آباد است.

بازدید از مزارع پرورش شتر، شترمرغ و اسب از تجربه های کمیابی است که در متین آباد به دست می آید. عکاسی از منظره ها بی نظیر این منطقه از دیگر مجذوب کنندهیت ها و امکانات سرگرمیی محسوب می گردد. طبیعت مزرعه کمپ و انواع سیفی جات و میوه هایی که در آن پرورش داده می گردد و عنوان ارگانیک و پرورش طبیعی را دارند از دیگر ویژگی های مجذوب کننده کمپ متین آباد هستند. اطراف کمپ متین آباد هم جاهای تماشای مثل کوه های یخاب و منطقه کویری بند ریگ و دریاچه نمک مسیله نیز وجود دارند که جهانگردان می توانند از آنها تماشا نمایند. بعد از تماشا منطقه جهانگردی کمپ متین آباد و تماشای های اطراف آن می توانید به کاشان رفته و از آثار تاریخی بسیار زیاد و فوق العاده تماشای آن بازدید کنید.

اقامت در کمپ متین آباد

کمپ جهانگردی متین آباد امکاناتی از قبیل پارکینگ و محوطه سنتی ایرانی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، اینترنت پرسرعت رایگان، تلوزیون و انواع غذاهای محلی که مواد ارگانیک دارند را دارا است. برای اقامت در کمپ متین آباد باید بدانید که این مجموعه شامل 14اتاق دوتخته و سه تخته با سرویس بهداشتی و مجهز به سیستم های گرمایشی، سرمایشی و امکانات مورد احتیاج در ساختمان اصلی است. بخش اصلی کاروانسرای سنتی این مجموعه بخش شاه نشین آن است که ظرفیت آن 8نفر بوده و به شکل سنتی تزیین شده است. اتاق های سنتی و زیبای مجموعه متین آباد پنج تخت دارند که اقامت در آنها خاطره روستاهای کویری را برای جهانگردان زنده می نماید.

طراحی و ساخت 13 کومه کاهگلی سنتی از دیگر امکانات موجود در کمپ متین آباد است که به سبک خانه های کویر مرکزی ایران ساخته شده اند و هواداران خاص خود را دارند. علاوه بر آنچه گفته شد این کمپ 35 چادر 12 متری و 7چادر 24 متری ضد آب و ضد رطوبت دارد که جهانگردان در صورت تمایل می توانند در آنها اقامت نمایند. چایخانه کمپ متین آباد در طبقه دوم ساختمان اصلی است که علاوه بر رشته ارتفاعات کرکس و دشت زیبای کویر دسترسی بر دو ایوان وسیع برای اجرای برنامه های مختلف از جمله پذیرایی ها را امکان پذیر نموده است. رستوران کمپ در شمال شرق مجموعه کمپ است که در آن صرف صبحانه، نهار و شام انجام می گردد.

موقعیت جغرافیایی کمپ متین آباد و قرار گرفتن آن در نزدیکی دو شهر بزرگ کاشان و اصفهان از یک طرف و نزدیکی به طبیعت کویر از طرف دیگر تنوع سفرهای جهانگردی کوتاه مدت را فراهم نموده است. تضادهای موجود در طبیعت منطقه و پوشش گیاهی و دشت و سرسبزی و خشکی و کویری بودن منطقه مجذوب کننده ترین صحنه های طبیعی است که جهانگردان را جذب این منطقه جهانگردی می نماید. برای رسیدن به کمپ متین آباد به اصفهان رفته و در 60 کیلومتری جاده کاشان-اصفهان وارد خروجی کاشان شوید و در این جاده به سمت بادرود حرکت کنید، پس از عبور از شهر خالدآباد و روستای ده آباد به روستای متین آباد خواهید رسید. بدون شک بازدید از کمپ متین آباد و اقامت در آن شبی به یاد ماندنی و خاطره ای شیرین را برای علاقمندان به طبیعت خواهد داشت. بعلاوه امکانات موجود برای رصد آسمان شب و طبیعت گردان عاشق کویر سبب جذب علاقمندان آسمان شب خواهد شد.

منبع: کجارو / matinabad.com / ایوار / سیری در ایران / irandeserts.com

به "کمپ متین آباد، تجربه ای خاطره انگیز و رویایی در کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمپ متین آباد، تجربه ای خاطره انگیز و رویایی در کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید