کشف راه حلی برای انتقال مستقیم دارو به مغز

به گزارش کتاب یار مهربان، مغز دارای یکی از بهترین سیستم های حفاظتی در بدن است به طوری که از بیرون با جمجمه و از داخل به وسیله سد خونی- مغزی(BBB) محافظت می شود. وظیفه BBB بقای هموستاز مغز و ایجاد محیطی منحصر به فرد برای مایع خارج سلولی سیستم اعصاب مرکزی (SNC ) و کنترل ترکیبات آن است.

کشف راه حلی برای انتقال مستقیم دارو به مغز

داروها و آلودگی های خونی به طور طبیعی قادر به انتشار غیر فعال از طریق BBB نیستند. اگرچه تعدادی از داروهایی که دارای وزن مولکولی و خاصیت چربی دوستی مناسبی هستند به طور طبیعی و آسان از BBB عبور می کنند، اما به سرعت به جریان خون بازگردانده می شوند تا مبادا خطری متوجه مغز شود.

در نتیجه، BBB مانع بزرگی برای رساندن مقادیر موثر دارو به مغز و درمان محسوب می شود. محققان سال ها در تلاش بودند تا بتوانند بر این سد غلبه کرده و پیروز به انتقال دارو شوند. محققان کانادایی راه حلی را برای انتقال مستقیم دارو به مغز کشف کرده اند.

اکنون گروهی از محققان شورای ملی تحقیقات کانادا (NRC) معتقدند، راه حلی را برای غلبه بر این سد و انتقال مستقیم دارو به مغز یافته اند که می تواند آغازی برای درمان بیماری های سختی باشد که به بن بست رسیده اند. محققان این انتقال را با کمک آنتی بادی های تک دامنه ای با نام SDA انجام می دهند.

در این روش، مولکول ها به یکدیگر متصل شده و این تصور را به BBB منتقل می کنند که بایستی از سد محافظتی عبور کرده و جزو مواد خطرناک به حساب نمی آیند. در نتیجه انتقال می تواند به شکلی کامل و دقیق انجام شود. محققان امیدوارند تا با استفاده از این روش بتوانند داروهای شیمیایی را با پیروزیت از این سد عبور داده و مستقیم به مغز منتقل کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کشف راه حلی برای انتقال مستقیم دارو به مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف راه حلی برای انتقال مستقیم دارو به مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید