کتاب سایه های سرگردان در شیراز رونمایی شد، بی مهری بزرگان ادبیات به سنت روایت گری

به گزارش کتاب یار مهربان، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، چهارشنبه شب در مراسمی که با حضور دوستداران یار مهربان در کتاب شیرازه برگزار گردید، فتاح رنجبر، مؤلف کتاب به میزبانی راد قنبری، منتقد و همراهی ابوتراب خسروی به معرفی این اثر پرداختند.

کتاب سایه های سرگردان در شیراز رونمایی شد، بی مهری بزرگان ادبیات به سنت روایت گری

در این مراسم که با سخنرانی مجازی پویا رفویی همراه شد، ابتدا راد قنبری با بیان اینکه شیراز همیشه در رویدادهای ادبی نقش مؤثری داشته است بهانه گرد هم آمدن امروز را رونمایی کتاب فتاح رنجبر با نام سایه های سرگردان اعلام نمود.

وی در معرفی کتاب یادشده، عنوان نمود: کتاب سایه های سرگردان خوانشی بر اثر بزرگ صادق راهنمایی بوف کور است که در نشر اگه به ثمر نشست.

ابوتراب خسروی، نویسنده اهل استان فارس نیز در این مراسم راجع به این کتاب گفت: این اتفاق باید سال ها پیش می افتاد و فتاح رنجبر این اثر را می نوشت، اما اینک پس از سال ها خوشبختانه رنجبر کتابی درباره راهنمایی نوشته که اثری تحقیقی است.

راهنمایی جای خاصی در نویسندگان ما دارد

به گفته نویسنده رود راوی، راهنمایی جای خاصی در نویسندگان ما دارد و راجع به بوف کور کتاب های بسیاری نوشته است اما این کتاب، خاص خود مولف است.

وی با بیان اینکه کتاب یادشده می تواند خواندن بوف کور را آسان کند، گفت: در این اثر با آن سمت و سویی که نویسنده معین نموده و به خواننده مسیر می د هد تا محتوای کار راهنمایی و عرصه های این اتر را بشناسد.

نویسنده اسفار کاتبان ضمن اشاره به اینکه کتاب یادشده به ویژه درباره بوف کور ساختار و عرصه های این اثر را روشن نموده و به این اثر نور تابانده است، ادامه داد: کتابی که رنجبر نوشته است یک رسانه تحقیقی درباره راهنمایی به شمار می رود که به نوع خوانش راهنمایی منجر می گردد.

خسروی به ماهیت هنر و ادبیات و ادبیات داستانی ایران اشاره نمود و گفت: من برخلاف مولف معتقدم بیشتر نویسندگان ایرانی تحت تاثیر راهنمایی هستند زیرا ما در ایران کمتر نویسنده ای داریم که راهنمایی را درک ننموده باشد و تحت تاتیر او نبوده باشد.

وی افزود: ادبیات داستانی ما ادامه منطقی راهنمایی است. آن اندوه، یاس و رنجی که در کار راهنمایی است انگار در تمام آثار ادامه دهندگان راه او وجود دارد. ما هنوز تحت تاثیر راهنمایی هستیم.

به گفته این نویسنده، ده ها عنوان کتابی که درباره راهنمایی نوشته شده بوف کور را تبدیل به اثری ماندگار در ادبیات داستانی ما نموده است.

سنت روایت گری مورد بی مهری بزرگان ادبیات قرار گرفته است

وی با تصریح اینکه در تاریخ ادبیات ایران سنت داستان نویسی نداشتیم اما سنت روایت را داشتیم، اعلام کرد: گنجینه درخشانی که در سنت روایت گری ایرانی وجود دارد مورد بی مهری بزرگان ادبیات قرار گرفته است.

خسروی با اشاره به کتاب فوق، گفت: مولف در مقام منتقد ادبی در این اثر قطعات کتاب راهنمایی را بررسی نموده بدون اینکه بخواهد نگاه خویش را حقنه کند.

در ادامه پویا رفویی در ارتباطی مجازی پیرامون کتاب سایه های سرگردان، گفت: کتاب ابراهیم گلستان و کتاب سایه های سرگردان دو جلوه از اثر راهنمایی است.

رفویی با بیان اینکه سیر روایت بوف کور فقط ثبت نبوده است، افزود: افزوده ای که این کتاب دارد تجربه های زمانی را متمایز نموده است.

در آستانه تغییر سیاست خواندن هستیم

وی با توجه به این دو کتاب، توضیح داد: در آستانه تغییر سیاست خواندن هستیم و راهنمایی فرویدی به تدریج جای خود را به راهنمایی نیچه ای می دهد. رگه هایی از این رسوبات هم در کتاب سایه های سرگردان هم دیده می گردد.

این نویسنده و منتقد ادبی، ادامه داد: آماج تحلیل راهنمایی تغییر نموده است. از حوالی یک دهه پیش صداهایی در نقدها و مطبوعات شنیده می گردد که معتقدند راهنمایی داستان نویسی ایرانی را شاعرانه کرد.

وی اما تاکید نمود که کتاب فوق از نمونه های آشکار و سابقه دار منتقدان تفسیرگر فاصله گرفته است.

در ادامه، این مراسم با پرسش و پاسخ فتاح رنجبر با مخاطبان کتاب همراه شد.

در معرفی کتاب سایه های سرگردان اثر فتاح رنجبر آمده است: این کتاب خوانشی بر بوف کور یکی از شاهکارهای ادبیات معاصر فارسی است که مانند هر اثر شاخصی تن به تفسیرهای گوناگون می دهد. از این روست که بارها و بارها از دیدگاه های مختلف و شده و هر منتقدی به فراخور نگرش خود تصویری از دنیای خیالین آن به دست داده از کتاب سایه های سرگردان می کوشند تا با رهیافتی که این اثر بپردازد و بر پایه تحلیل کوچک ترین عناصر متنی و روابط درون متنی دریچه ای به اثر بگشاید و خواننده را از منظری تو به دنیای معنای آن ببرد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب سایه های سرگردان در بهار امسال در 116 صفحه به وسیله نشر آگه به بهای 58 هزار تومان به بازار نشر آمده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب سایه های سرگردان در شیراز رونمایی شد، بی مهری بزرگان ادبیات به سنت روایت گری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب سایه های سرگردان در شیراز رونمایی شد، بی مهری بزرگان ادبیات به سنت روایت گری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید