هواپیمایی امارات، مالک بزرگ ترین ناوگان ایرباس ای 380 در جهان!

به گزارش کتاب یار مهربان، بزرگ ترین ناوگان ایرباس ای 380

در طول سه دهه گذشته هواپیمایی امارات به یکی از قطب های صنعت هواپیمایی تبدیل شده است. این ایرلاین که در شهر دبی امارات قرار گرفته است در حال حاضر بزرگ ترین ناوگان ایرباس ای 380 و بوئینگ 777 جهان را در اختیار دارد! به نظرتان این تعداد بالای هواپیما در کجا نگهداری و تعمیر می شوند؟ اگر هواپیمایی دچار مشکل فنی یا نقص فنی شده باشد یا احتیاج به تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی داشته باشد به کجا برده می گردد؟ هواپیمایی امارات برای تعمیر و نگهداری از ناوگان بزرگ هواپیماهای ایرباس و بوئینگ خود، مجموعه ساختمانی بزرگی در فرودگاه دبی ساخته است که کلیه تعمیرات و امور مربوطه در این مجموعه ساختمان انجام می گردد. این مجموعه ارزشی بالغ بر 350 دلار دارد و یکی از بزرگ ترین ساختمان های جهان به شمار می رود. در این مطلب قصد داریم سری به این مجموعه ساختمانی بزرگ و وسیع بزنیم و از مراحل تعمیر و تغییرات هواپیماهای امارات بازدید کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

هواپیمایی امارات، مالک بزرگ ترین ناوگان ایرباس ای 380 در جهان!

شرکت هواپیمایی امارات

هواپیمایی امارات بزرگ ترین شرکت هواپیمایی در خاورمیانه و یکی از برترین ایرلاین های دنیا محسوب می گردد و در کلیه پروازهایش از هواپیماهای ایرباس و بوئینگ استفاده می نماید. هواپیمایی امارات سالها با انجام پرواز از دبی به آوکلند، عنوان طولانی ترین پرواز تجاری دنیا را از آن خود نموده بود؛ تا اینکه هواپیمایی قطر راستا پروازی دوحه به اوکلند را راه اندازی کرد. هواپیمایی امارات یکی از معدود ایرلاین هایی است که تماماً از هواپیماهای پهن پیکر استفاده می نماید. این ایرلاین با بیش از 100 فروند هواپیمای ایرباس ای 380، بیشترین تعداد هواپیمای ایرباس را در دنیا در اختیار دارد. بعلاوه این ایرلاین بیشتری تعداد هواپیمای بوئینگ 777 را در ناوگان هوایی خود دارد.

هواپیمای ایرباس ای 380 | Airbus A380

همان طور که گفتیم در حال حاضر امارات بزرگ ترین ناوگان ایرباس ای 380 را در دنیا دارد. ایرباس ای 380 بزرگ ترین هواپیمای مسافربری دنیا محسوب می گردد و به وسیله شرکت هواپیماسازی فرانسوی ایرباس فراوری می گردد. این نوع هواپیما چهارموتوره، دو طبقه و پهن پیکر (wide-body) هستند و خط فراوری آن ها از سال 1996 شروع شده است. ایرباس ای 380 به علت فضای بسیار بزرگ کابین، گنجایش جابجایی تعداد زیادی مسافر را دارد؛ به همین علت در پروازهای طولانی و بین قاره ای استفاده می گردد. هواپیمای ایرباس ای 380 در صورتی که دارای سه کلاس پروازی (اکونومی، بیزنس، فرست کلاس) باشد بالغ بر 525 مسافر را می تواند جابجا کند. اما در هواپیماهایی که تنها کلاس اکونومی دارند تا 853 جایگاه نیز در این هواپیما جا می گردد.

بزرگ ترین ناوگان ایرباس ای 380 و بوئینگ 777

هواپیمایی امارات 102 ایرباس A380 دارد و قرار است 77 فروند ایرباس دیگر را نیز به ناوگان خود اضافه کند. علاوه بر ایرباس، هواپیمایی امارات بزرگ ترین دارنده هواپیماهای بوئینگ 77 نیز به شمار می رود و 160 فروند بوئینگ 777 در ناوگان هوایی خود دارد. این رقم به این معناست که 12% از کل هواپیماهای بوئینگ 777 که در طول 25 سال گذشته فراوری شده متعلق به شرکت هواپیمایی امارات بوده است.

هواپیمایی امارات تیمی مجرب متشکل از مهندس های زبده در اختیار دارد که وظیفه تعمیر و نگهداری این ناوگان بزرگ را بر عهده دارند. تعمیرات جزئی تا تعمیرات و آنالیز کلی هواپیما از جمله وظایف این تیم است. گاهی ضروری است طراحی داخل کابین تغییر پیدا کند یا قطعاتی جابجا شوند. به همین علت امارات مجموعه ساختمانی بزرگی از آشیانه هواپیماها ساخته است که کلیه تعمیرات و امور مربوط به نگهداری هواپیما در این مجموعه انجام می گردد. این مجموعه در شمالی ترین نقطه فرودگاه بین المللی دبی قرار گرفته است و ارزشی بالغ بر 350 میلیون دلار دارد. در تصاویر می توانید مراحل مختلف تعمیر و نگهداری هواپیماها را مشاهده کنید.

کلیه تعمیرات شرکت هواپیمایی امارات در مجموعه ای به مساحت 55 هکتار انجام می گردد که در محوطه فرودگاه بین المللی دبی قرار گرفته است. 8 آشیانه هواپیما در این مجموعه وجود دارد که آن را به یکی از بزرگ ترین زیرساخت های دنیا تبدیل نموده است. هواپیما در ابتدا وارد مرکز بازبینی هواپیما می گردد. در این قسمت ظواهر بیرونی هواپیما مثل رنگ بدنه، تمیزی و احتیاج به شستشو و رنگ آمیزی و اضافه کردن لوگو یا نوشته مورد آنالیز قرار می گیرد. در تصویر می توانیم هواپیمای ایرباس ای 380 را ببینیم که منتظر رنگ آمیزی است. در قسمت تعمیر و نگهداری نیز هواپیماها از لحاظ فنی و طراحی داخلی آنالیز می شوند. در تصویر می بینیم که کلیه جایگاه ها و امکانات داخلی کابین هواپیما خارج شده تا مجددا مورد طراحی تازه قرار بگیرد.

گاهی جایگاه ها تعمیر می شوند و دوباره استفاده می شوند و گاهی هم جایگاه های کاملا نو با طراحی تازه و متفاوت جایگزین می شوند. البته برخی اوقات نیز جایگاه ها سرجایشان باقی می مانند و صرفا روکش جایگاه ها یا کفپوش هواپیما تعویض می گردد.

این مجموعه بسیار بزرگ است و کارگران و مهندس ها برای جابجایی و رفتن به قسمت های مختلف از سه چرخه استفاده می نمایند. هواپیمایی امارات سابق بر این در هواپیماهای ایرباس ای 380 خود از موتور الیانس جی پی 7200 (Engine Alliance GP7200) استفاده می کرد، اما چند سال پیش تصمیم گرفت این نوع موتور را با موتورهای رولز-رویس (Rolls-Royce Trent 900) تعویض کند. بنابراین در این مجموعه بزرگ مهندس ها کار سخت و طولانی را پیش رو دارند و باید موتور هواپیماها را با موتور تازه رولز رویس جایگزین نمایند. در تصویر زیر یک موتور توربوفن متعلق به بوئینگ 777 را می بینیم که در وسط آشیانه قرار گرفته است.

فرودگاه بین المللی دبی قطب اصلی فعالیت های امارات به شمار می رود. هواپیمایی امارات بزرگ ترین ناوگان ایرباس ای 380 دنیا را در اختیار دارد و میلیون ها دلار صرف تعمیر و نگهداری این گنجینه باارزش می نماید. مجموعه ساختمانی بزرگ امارات برای تعمیر و نگهداری ناوگان هوایی امارات نیز در فضای این فرودگاه قرار گرفته است و کلیه تعمیرات و نوسازی های هواپیماهای ایرباس و بوئینگ در این مجموعه ساختمانی انجام می گردد. هواپیمایی امارات در ناوگان هوایی خود تنها از هواپیماهای ایرباس و بوئینگ استفاده می نماید و در هفته بیش از 3600 پرواز به 140 فرودگاه در 81 کشور دنیا انجام می دهد.

منبع: businessinsider.com

منبع: الی گشت

به "هواپیمایی امارات، مالک بزرگ ترین ناوگان ایرباس ای 380 در جهان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمایی امارات، مالک بزرگ ترین ناوگان ایرباس ای 380 در جهان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید