غذا، انگیزه ای برای سفر

به گزارش کتاب یار مهربان، پیمان حسینی، کارشناس گردشگری در یادداشتی با عنوان غذا، انگیزه ای برای سفر در ایسنا نوشته است:

غذا، انگیزه ای برای سفر
  • مجله دستور العمل های آشپزی ویژه کتاب یار مهربان

امروزه گردشگران بیش از بازدیدهای یکنواخت به دنبال کسب تجربه، آموزش و تعامل با جامعه محلی هستند. از این رو گردشگری خلاق به عنوان رویکردی نو در صنعت گردشگری مطرح است و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته روبه رشد است. هدف اصلی گردشگری خلاق، افزایش مهارت گردشگران و شناخت فرهنگ مردم محلی است. این سبک از گردشگری با موضوعات مختلفی همراه می گردد از جمله صنعت سینما، موسیقی، صنایع دستی، غذا و…

در حال حاضر بین تمام شاخه های گردشگری خلاق، غذا از پرطرفدارترین آنها است، به طوری که در سال 2018 بین 25 فعالیت برتر تجربه محور، از دیدگاه سایت تریپ ادوایزر، تور کلاس آشپزی در ایتالیا عنوان اول را کسب نموده است. همچنین طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، دومین سفر پر مخاطب برای گردشگران آمریکایی سفر غذا (Gastronomy tourism) بوده است.

غذا می تواند باعث افزایش رضایت گردشگر از سفر گردد و تجربه منحصر به فردی از مقصد در ذهن به جای بگذارد. بر همین اساس گردشگری غذا اهمیتی روز افزون در جهان دارد. تعریف های متعددی از آن ارائه شده است و شاید کامل ترین آن، تعریف ارائه شده توسط سازمان جهانی گردشگری باشد: گردشگری غذا سفری تجربه محور به مقصدی با رویکرد غذا به منظور تفریح یا سرگرمی است که شامل شرکت در رویدادهای غذایی، کلاس های آشپزی، تورهای غذایی و هر فعالیت مرتبط دیگری است که به منظور شناخت فرهنگ مقصد و یادگیری به وسیله غذا باشد.

در ایران اما با توجه به تغییر احتیاج گردشگران در بخش های مختلف صنعت گردشگری، تنوع بخشی لازم و متناسب از سوی عرضه کنندگان خدمات گردشگری دیده نشده و این باعث پدید آمدن شکافی بین عرضه و تقاضای گردشگری شده است. به همین ترتیب در گردشگری داخلی، تورهای بسیار محدودی با موضوع غذا برگزار می گردد که از انسجام کافی نیز برخوردار نیستند، حال آنکه ایران کشوری است که در زمینه غذا پتانسیل بسیار زیادی دارد، خصوصاً شهر رشت که در سال 2015 به عنوان شهر خلاق غذا در شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت رسیده است. این شهر ظرفیت بالایی برای برگزاری انواع تورهای غذایی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

همچنین با توجه به تنوع اقلیم و به تبع آن تنوع خوراک در نقاط مختلف کشور، ایران را می توان کشوری غنی در زمینه توریسم غذا دانست و تورهای غذایی رشت را نیز به کل ایران تعمیم داد، به عنوان مثال غذاهای کویری متنوع در مرکز ایران، غذاهای دریایی کم نظیر در جنوب و غذاهای خاص و تند در سیستان و بلوچستان و چابهار. انتظار می رود طراحان و برنامه ریزان تورهای داخلی این سبک از گردشگری را در برنامه کاری خود قرار دهند.

منبع: همشهری آنلاین

به "غذا، انگیزه ای برای سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذا، انگیزه ای برای سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید