شش نکته که در خصوص خرگوش ها نمی دانید

به گزارش کتاب یار مهربان، خبرنگاران: خرگوش ها جزو حیوانات خانگی محبوب در جهان هستند. در بریتانیا بیش از یک میلیون خرگوش به عنوان حیوان خانگی زندگی می نمایند. این مطلب در خصوص حقایقی جالب از زندگی خرگوش ها است و همین طور عکس هایی بامزه از این حیوانات زیبا.

شش نکته که در خصوص خرگوش ها نمی دانید

خرگوش ها مدفوع خودشان را می خورند

شایعه این که خرگوش ها مدفوع خود را می خورند، درست است و در واقع این کار نقشی حیاتی در سلامتی آن ها دارد.

خرگوش ها دو نوع مدفوع فراوری می نمایند:

یکی سخت و خشک و گرد و دیگری نرم و مرطوب. نوع دوم سرشار از پروتئین و ویتامین ب است. خرگوش ها روزی یکبار آن را می خورند تا بیشترین انرژی لازم از غذایشان را جذب نمایند.

یک خرگوش سالم تا 300 مدفوع مرطوب در روز می تواند فراوری کند و آن ها دست کم به پاک کردن اندکی از آن یاری می نمایند!

فقط با هویج خوردن نمی توانند زندگی نمایند

احتمالا بچه ها بار ها باگز بانی را دیده اند که در حال جویدن هویج می گوید: چه خبر داک؟، اما واقعیت این است که هویج خوردن بیش از حد برای خرگوش ها ضرر دارد. هویج سرشار از قند است و فقط باید گاه و گداری آن را به خرگوش ها داد.

غذای اصلی خرگوش علوفه است و اندازه آن به جثه حیوان بستگی دارد. علوفه دندان های خرگوش (که مرتب رشد می نماید) را حفظ می نماید و شکم آن ها را سالم نگه می دارد.

خرگوش ها با زبان بدن ارتباط برقرار می نمایند

زمانی که خرگوش ها این طرف و آن طرف می پرند و دماغ شان را می جنبانند، بی دلیل نیست. این شیوه آن ها برای ارتباط برقرار کردن است. وضعیت گوش دراز خرگوش ها مطلع نماینده است: وقتی دو گوش به سوی بالا سیخ شده، آن ها در حالت هشدار هستند و به دقت صدا های اطراف را گوش می نمایند.

اگر یک گوش بالا و دیگری پایین باشد، آن ها کماکان گوش می نمایند، ولی نه با تمرکز کامل؛ درست مثل وقتی که پدر و مادرتان فریاد می زنند که کار های روزمره تان را انجام دهید.

خرگوش ها نشانه هایی برای ابراز مسروری، اضطراب و اشتیاق دارند. اگر دیدید خرگوش شما در حال جست و خیز به عقب لگد می زند، احتمالا مسرور و مشغول بازیگوشی است.

وضعیت دماغ خرگوش ها معیاری مناسب برای دانستن میزان معاشرت آن ها است و حسشان را نشان می دهد. وقتی با دماغ شان به شما می زنند احتمالا به معنای این است که یا توجه بیشتری می خواهند یا این که می خواهند از سر راهشان کنار بروید.

برخی خرگوش ها به بزرگی بچه آدم هستند

وقتی در خصوص خرگوش ها حرف می زنید، حیوان کوچکی را تصور می کنید که در دستان یک بچه جا می گردد. ولی برخی از نژاد های خرگوش خیلی بزرگ تر هستند و جثه آن ها حتی به اندازه بچه انسان هم می گردد. برخی نژاد های خرگوش مانند فلمیش جاینتز تا 6 کیلو وزن و 75 سانتیمتر قد دارند.

رکورد گینس بزرگ ترین خرگوش، متعلق به داریوس است که 131 سانتیمتر قد و 18 کیلو وزن دارد. احتمال زیادی وجود دارد که بچه های داریوس رکورد او را بشنمایند؛ جف و آنیا بالای 121 سانتیمتر قد دارند. اگر با خودتان فکر می کنید که کاش این خانواده متعلق به شما بود، شاید بد نباشد که یکبار دیگر فکر کنید؛ خرج غذای آن ها سالیانه 5000 پوند است.

خرگوش ها تقریبا دید 360 درجه ای دارند

خرگوش ها این توانایی را دارند که تقریبا همه جا را ببینند. در طبیعت آن ها انتهای زنجیره غذایی هستند و چشمان شان به گونه ای تکامل پیدا نموده که اول آن ها شکارچیان را ببینند نه برعکس. چشم خرگوش با فاصله در دو سوی سرش قرار گرفته است و این به معنای آن است که آن ها شانس بالایی برای دیدن شکارچیانی که پشت سرشان هستند هم دارند.

البته این قضیه موجب شده که آن ها یک نقطه کور درست مقابل خودشان داشته باشند؛ چیزی در حدود 10 درجه. به بیان دیگر اگر شما تهدیدی را درست مقابل دماغ یک خرگوش بگیرید، احتمالا آن را نمی بیند.

به این دلیل که چشمان خرگوش در دو طرف سرش است و آن ها سخت بتوانند همزمان با دو چشمشان چیزی را ببینند. به بیان دیگر آن ها در حال دویدن سخت بتوانند برآوردی از سرعت و مسافت رسیدن به چیزی داشته باشند.

در واقع نیمه پر لیوان این است که خرگوش ها تقریبا هر زاویه ای را می توانند ببینند و نیمه خالی این است نمی توانند اشیا را خیلی خوب ببینند.

پریدن خرگوش ها یک مسابقه است

مسابقات پرش خرگوش می تواند تمرینی خوب برای این جانوران باشد. آن ها البته می گویند که این کار برای همه نژاد های خرگوش مناسب نیست و توصیه می نمایند که صاحبان خرگوش قبل از وارد کردن آن ها به مسابقه با یک دامپزشک صحبت نمایند.

منبع: bbc

منبع: برترین ها

به "شش نکته که در خصوص خرگوش ها نمی دانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "شش نکته که در خصوص خرگوش ها نمی دانید" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش نکته که در خصوص خرگوش ها نمی دانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید