رقابت جهانی 8 روستای ایران

به گزارش کتاب یار مهربان، مهدی بهاروند گفت: با تشکیل کارگروه روستاهای جهانی، از بین کل روستاهای کشور 130 روستا وارد مرحله اولیه انتخاب شدند. سپس این تعداد به 30 روستا و در ارزیابی نهایی به 8 روستا رسیدند تا با تکمیل پرونده به وسیله مدیران استانی و ارسال آن به معاونت گردشگری تا خاتمه خردادماه امسال، سهم جمهوری اسلامی ایران برای بهره مندی از فرصت بین المللی ایجاد شده به وسیله سازمان جهانی گردشگری حفظ گردد.

رقابت جهانی 8 روستای ایران

او در ادامه به 8 روستای منتخب اشاره نمود و اضافه کرد: روستای کندوان استان آذربایجان شرقی، روستای میمند کرمان، روستای سهیلی هرمزگان، روستای قاسم آباد گیلان، روستای کندلوس مازندران، روستای پالنگان کردستان، روستای ابیانه اصفهان و روستای بیشه لرستان روستاهایی هستند که به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این رقابت دنیای شرکت خواهند کرد.

رییس گروه توسعه جاذبه ها و محصولات گردشگری یادآور شد: سازمان دنیای دنیاگردی (UNWTO) از سال 2021 موضوعی را با عنوان دهکده های دنیای گردشگری مطرح و هدف از این اقدام را پیشبرد نقش گردشگری در حفاظت از روستاها مطرح نمود. بر این اساس موضوعاتی از جمله منظره ها طبیعی، فرهنگی، ارزش ها و فعالیت های محلی شامل خوراک شناسی و حفظ هویت بومی روستاها مورد تاکید نهاده شد.

او اضافه کرد: بر این اساس در سال 2021، 44 روستا از 32 کشور در سراسر پنج منطقه دنیا انتخاب و در سال 2022 به همین تعداد روستای دنیای معرفی شدند که همه آن ها به علت منابع طبیعی و فرهنگی خود و بعلاوه اقدامات مبتکرانه و متحول کننده و تعهد به توسعه گردشگری برگزیده شده بودند.

بهاروند ادامه داد: سال جاری تعداد کاندیداها به شدت افزایش پیدا نموده است و هم اکنون تعداد کل کاندیداها در سطح دنیا به 1256 روستا رسیده است که طبق تجربه سال های گذشته، از این تعداد کمتر از 50 روستا به عنوان روستاهای دنیای در لیست روستاها قرار خواهند گرفت.

او اظهار کرد: رقابت به نسبت سال های گذشته بسیار سخت شده است و ما کمتر از یک درصد احتمال انتخاب شدن داریم.

رییس گروه توسعه جاذبه ها و محصولات گردشگری بعلاوه به شاخص های انتخاب روستاهای دنیای اشاره نمود و گفت: دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از منابع طبیعی، پایداری مالی، پایداری اجتماعی، پایداری محیطی، توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت بندی گردشگری، زیرساخت و اتصال و بعلاوه بهداشت، ایمنی و امنیت، از جمله معیارهای اعلام شده از سوی سازمان دنیای گردشگری بوده است که کارگروهی که متشکل از اعضای دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری، دفتر توسعه گردشگری داخلی، پژوهشگاه وزارت و نیز متخصصین این حوزه است، با لحاظ کردن آن ها 8 روستای منتخب را تایید نموده است.

بهاروند بعلاوه با تشریح این که چنانچه روستاهای ایران بتوانند به این جایگاه دنیای برسند، چه دستاوردهایی در پی خواهد داشت؟ اظهار کرد: روستاهایی که به وسیله سازمان دنیای گردشگری معرفی شوند از اطلاع رسانی بین المللی و امتیازهای تبلیغاتی به عنوان نمونه ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی بهره مند خواهند شد، مانند آنچه در وب سایت ابتکاری UNWTO در برترین دهکده های گردشگری به نمایش گذاشته شده است.

او اضافه کرد: دریافت دیپلم و یا پلاک امضا شده به وسیله دبیرکل سازمان دنیای گردشگری، عضویت در شبکه روستاهای دنیای و نیز تبدیل شدن به فضایی برای تبادل تجربیات و آموزش ها و در کل کمک رساندن به رشد گردشگری کشور برشی از دستاوردهای این مهم به شمار می آید.

بهاروند با بیان این که چنانچه از 100 امتیاز در نظر گرفته شده بتوانیم 80 امتیاز را کسب کنیم وارد مجموعه روستاهای دنیای خواهیم شد، اظهار کرد: با توجه به این که سازمان دنیای گردشگری، ارزیاب حضوری به کشورها نخواهد فرستاد، از این رو محتوای موجود در فضای مجازی شامل عکس، فیلم و نیز نظر مخاطبان یکی از ملاک های مهم انتخاب خواهد بود.

رییس گروه توسعه جاذبه ها و محصولات گردشگری وظایف 8 اداره کل استانی برای تکمیل پرونده روستاهای دنیای را برشمرد و گفت: تشکیل جلسه با واحد مرتبط با روستاها در استانداری به منظور همکاری در تکمیل زیرساخت و برگزاری جشنواره های مرتبط، تهیه کلیپ و تیزر تبلیغاتی به زبان انگلیسی، تهیه اقلام تبلیغاتی مرتبط، طراحی وبسایت، عکاسی از جاذبه های گردشگری روستا، مستندسازی تامین زیرساخت ها، دسترس پذیر کردن جاذبه های گردشگری روستاها برای معلولین و افراد کم توان، انجام امور مربوط به حفاظت از محیط زیست از قبیل راهکارهای کاهش مصرف پلاستیک، جمع آوری زباله و غیره بخشی از امور اجرایی محول شده استانی به شمار می آیند.

منبع: گردشبان

به "رقابت جهانی 8 روستای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت جهانی 8 روستای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید