تودیع و معارفه مدیرعامل راه آهن؛ از فعالسازی کریدور های ترانزیتی تا تامین اقتصادی نوین

به گزارش کتاب یار مهربان، کارشناس اقتصاد حمل و نقل گفت: بهبود و ارتقا بهره وری حمل و نقل در شبکه ریلی کشور، باید مهمترین رویکرد تیم مدیریتی نو شرکت راه آهن باشد.

تودیع و معارفه مدیرعامل راه آهن؛ از فعالسازی کریدور های ترانزیتی تا تامین اقتصادی نوین

گروه اقتصادی کتاب یار مهربان، روز دوشنبه 26 مهرماه امسال، مراسم تودیع و معارفه سید میعاد صالحی به عنوان مدیرعامل نو شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد. صالحی در این مراسم مطرح کرد: حوزه های باری و مسافری ریلی حوزه هایی هستند که باید به آن ها توجه ویژه ای گردد. وی اضافه نمود: در بعضی منطقه ها چشمه بار وجود دارد، اما به ریل دسترسی ندارد و در جای دیگر ریل هست، اما بار نداریم. بعضی جا ها چشمه بار مهمی با بازدهی بالا وجود دارد که با یک آنتنی کمتر از ده کیلومتری به شبکه متصل می گردد.

صالحی: باید به صنعت ریلی توجه ویژه ای گردد

مدیرعامل نو شرکت راه آهن در این مراسم توضیح داد: در بحث نوسازی اولویت ما فراوری داخل است و ظرفیت های مغفول داریم. تامین اقتصادی از جهت های مختلف و سرمایه گذاری خارجی و فعالسازی کریدور های خارجی را پیگیری می کنیم.

صالحی اضافه نمود: از دیدگاه من مهمترین نوع حمل و نقل، حمل و نقل ریلی است. با توجه به وسعت کشور که فواصل بالای هزار کیلومتر دارد، باید به صنعت ریلی توجه بیشتری گردد.

در این مراسم، رستم قاسمی؛ وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم با بیان اهمیت حوزه حمل و نقل گفت: حمل و نقل در هر کشوری مهمترین مولفه توسعه است، اگر حمل و نقل مناسب نباشد، صادراتی صورت نمی گیرد و حمل نقل بنیاد تحرک اقتصادی کشور است. کشور ما در یک منطقه منحصر به فرد قرار گرفته و این مسئله به اهمیت حمل و نقل می افزاید. اندازه زیرساخت ریلی که در حال حاضر داریم، شروع راه است و در این حوزه نیازمند جهش هستیم، به همین دلیل برای برخورداری از مزیت حمل و نقل کشور نیازمند تغییر نگاه هستیم. محدودیت ها و سختی ها در حوزه حمل و نقل وجود دارد، اما ما در کشور نخبگان فراوانی داریم که توانایی بن بست شکنی شرایط موجود را دارند، با این نگاه عبور از شرایط سخت به راحتی امکان پذیر است.

قاسمی بعلاوه به کریدور های ترانزیتی اشاره نمود و گفت: اتصال کریدور ها بسیار اهمیت دارد و این مسئله باید با اولویت حل گردد، علاوه بر این با دیپلماسی اقتصادی باید سهم کشور در حوزه حمل و نقل را زنده کنیم.

قاسمی: باید مردم را در تامین اقتصادی پروژه های سودده شریک کرد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آینده روشنی روبروی راه آهن کشور می بیند، اظهار داشت: ما باید به بخش خصوصی در این حوزه بها دهیم و توسعه را به یاری این بخش رقم بزنیم. من اعتقاد دارم بسیاری از مگا پروژه ها با اعتبارات جاری کشور قابل انجام نیست و این مساله باید با تکیه بر مدل های نوین تامین اقتصادی انجام گردد. نباید در این حوزه خساست به خرج داد و باید مردم را در تامین اقتصادی پروژه های بسیار سودده شریک کرد و از این طریق زریساخت اقتصاد را توسعه داد.

در همین رابطه محمدجواد شاهجویی؛ کارشناس اقتصاد حمل و نقل در تبادل نظر با خبرنگار اقتصادی کتاب یار مهربان گفت: جهت پیش روی راه آهن پس از یک دوره انفعال و رکود، جهت سخت و پر پیچ و خمی است، اما کاری که تیم مدیریتی نو شرکت راه آهن در پیش دارد، نشدنی نخواهد بود. شرایط فعلی عملکردی شرکت راه آهن در حوزه جابجایی بار و مسافر و بعلاوه در حوزه حمل بار بین المللی و ترانزیتی مطلوب نبوده و عقب ماندگی از اهداف برنامه های توسعه کشور در این حوزه کاملا چشمگیر است. با این وجود راه چاره های فراوانی برای برون رفت از شرایط پیش رو در اختیار مدیرعامل نو راه آهن وجود دارد که با اتخاذ آن ها، بهبود عملکرد راه آهن قابل دستیابی خواهد بود.

بهبود بهره وری ریل در کنار توسعه شبکه

این کارشناس اقتصادی اضافه نمود: بهبود و ارتقا بهره وری حمل و نقل در شبکه ریلی کشور، باید مهمترین رویکرد تیم مدیریتی نو این شرکت باشد و مباحث توسعه ای باید در اولویت بعد قرار گیرد. بدون شک بهبود بهره وری حمل در شبکه ریلی، این مد از حمل و نقل را برای سرمایه گذاری مردم و بخش خصوصی به صورت اتوماتیک مجذوب کننده خواهد نمود و از این رهگذر توسعه و تکمیل شبکه را به ارمغان خواهد آورد.

شاهجویی تاکید نمود: البته در کنار کوشش برای افزایش بهره وری شبکه حمل و نقل ریلی، نباید از مساله استفاده از مدل های نوین و مردمی تامین اقتصادی برای تکمیل و بهره برداری از پروژه های ریلی نیز غافل شد. در واقع توسعه و بهبهود عملکرد دو بال برای بازگرداندن راه آهن به ایفای نقش در اقتصاد ملی به حساب می آیند که باید به صورت توامان به آن ها توجه گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تودیع و معارفه مدیرعامل راه آهن؛ از فعالسازی کریدور های ترانزیتی تا تامین اقتصادی نوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تودیع و معارفه مدیرعامل راه آهن؛ از فعالسازی کریدور های ترانزیتی تا تامین اقتصادی نوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید