باید با رعایت تمامی قوانین میراث به مسائل مردم توجه کنیم

به گزارش کتاب یار مهربان، ایسنا/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور، باید با رعایت تمامی قوانین میراث به مسائل مردم توجه کنیم.

باید با رعایت تمامی قوانین میراث به مسائل مردم توجه کنیم

عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع کتاب یار مهربان اظهار کرد: در پی گزارشی که از سفر به شهرهای شمالی کشور بویژه کلاردشت دادم آقای رئیس جمهور دستوراتی صادر کردند که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات تپه های باستانی که باید بعداً با اعتبارات مناسب مورد اکتشاف قرار گیرد اما الان سالیان دراز است که مانده اند و مردم در زمینه عرصه آن منطقه تاریخی و حریم آن مشکل جدی دارند و اجازه فعالیت عادی خود را در آن منطقه ها که زمین خودشان است، ندارند و به لحاظ قوانین میراث باید از آن منطقه ها حفاظت گردد.

وی اضافه نمود: مردم آنجا تجمعی داشتند و من هم با آنها صحبت کردم و قرار شد که مطالبات آنان را به دولت منتقل کنم. در دولت هم تا حد زیادی تصویب شد که اگر قرار است آن منطقه در اختیار وزارت میراث باشد، ما اگر نمی توانیم زمین های مردم را بخریم، حداقل از زمین های مجاور که عمدتا در اختیار جنگل ها و مراتع است زمین معوض به مردم بدهیم که بروند کشاورزی و زندگی نمایند و آنقدر به مردم ظلم نگردد.

ضرغامی یادآور شد: الان من وزیر میراث فرهنگی به درستی برای حفظ میراث فرهنگی در جاهایی به مردم ظلم می کنم. این ظلم سالیان دراز است که انجام می گردد و باید راهکار هایی برای آن پیدا گردد.

وی یادآور شد: ما باید با رعایت تمامی قوانین میراث، به مسائل مردم توجه کنیم. هرچند که تعابیر نادرستی از آن می گردد و مثلا در خصوص پاسارگاد ما گفتیم که اصولاً بنای بر چاه زدن در آنجا نداریم. این چاه ها از قدیم آنجا بوده است و کسی اعتراض هم نکرده است. ما آن چاه های موتور گازوئیلی را برقی می کنیم و وقتی این رخ داد محاسبه های لازم انجام می گردد و هرکس به میزان سهم خود از آب برداشت می نماید.

وزیر میراث فرهنگی تاکید نمود: این کار هم برای میراث و هم برای کشاورزان خوب است. داریم با وزارت نیرو هماهنگ می کنیم که این اتفاق بیفتد. در این مورد هم سالهاست به مردم ظلم می گردد و جنگل ها و مراتع زمین خداست و می تواند زمین معوض برای کشاورزان گردد. من نمی دانم چرا عده ای نمی توانند زیر میز بزنند. قوانین را کنار بگذارید. زمین خدا آنجا هست و کشاورز هم پای کار است و سالیان دراز است او حسرت زمینش را می خورد چون میراث فرهنگی می گوید باید اکتشاف گردد اما پول هم ندارد و الان کار مطالعاتی انجام می دهد و ممکن است ده سال بعد آنجا اکتشاف کند.

ضرغامی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور از این طرح حمایت کرد، اضافه نمود: وزیر کشاورزی هم همراه بود و از نظر ما مسئله حل شده است و گروهی کارشناسی آن را پیگیری می نماید. با همکاری نهادهای مربوطه زمین های معوض به آنان داده می گردد تا هم کشاورزی انجام گردد و هم میراث به امور خود برسد.

منبع: همگردی

به "باید با رعایت تمامی قوانین میراث به مسائل مردم توجه کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید با رعایت تمامی قوانین میراث به مسائل مردم توجه کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید