افزایش روغن دانه های گیاهان با روش اصلاح ژنتیکی

به گزارش کتاب یار مهربان، پژوهشگران سنگاپور در آنالیز جدیدی توانستند روغن دانه های گیاهان را با روش اصلاح ژنتیکی افزایش دهند.

افزایش روغن دانه های گیاهان با روش اصلاح ژنتیکی

به گزارش کتاب یار مهربان و به نقل از ای ساینس نیوز، پژوهشگران دانشگاه صنعتی نانیانگ(NTU) سنگاپور، روش جدیدی ابداع نموده اند که نشان می دهد اصلاح ژنتیکی می تواند روغن طبیعی دانه ها را در شرایط آزمایشگاهی، تا 15 درصد افزایش دهد.

این روش جدید را می توان برای افزایش روغن محصولاتی مانند کانولا، سویا و آفتابگردان به کار گرفت تا تقاضا برای این گونه روغن ها، در سطح جهانی پاسخ داده گردد.

این پژوهش جدید، به سرپرستی وی ما(Wei Ma)، استادیار علوم زیستی این دانشگاه اجرا شده است. وی ما و گروهش در پژوهش خود، اصلاح یک پروتئین خاص موسوم به رینکلد 1 (WRI1) را پیشنهاد می نمایند که پروتئینی اصلی در گیاهانی است که روغن فراوری می نمایند و موجب می گردد ذخیره روغن در دانه های گیاه افزایش یابد.

دانه های اصلاح شده توانستند افزایش روغن را با موفقیت در آزمایشگاه نشان دهند و 15 درصد بیش از میزان طبیعی، روغن فراوری نمایند.

وی ما در این باره گفت: روغن دانه گیاه، یک ترکیب ضروری در رژیم غذایی روزانه به شمار می رود و صنعت کشاورزی در جستجوی یافتن راه هایی برای افزایش محصولات گیاهی و کاهش عوارض محیطی کاشت محصول است. پژوهش ما می تواند روشی پایدار و کم هزینه برای افزایش فراوری روغن دانه ها ارائه دهد و فرصت های جدیدی برای پژوهش در زمینه کشاورزی فراهم کند.

قابلیت افزایش روغن با یک روش پایدار، می تواند نتایج مالی رجحان به همراه داشته باشد. پژوهش دیگری که پیشتر انجام شد، نشان داده است افزایش 1.5 درصدی روغن سویا می تواند سودی برابر با 1.26 میلیارد دلار به همراه داشته باشد.

افزایش روغن دانه ها می تواند برای فراوری سوخت های زیستی هم سودمند باشد. سوخت های زیستی، نوعی از سوخت های پاک هستند که از منابع آلی مانند روغن سبزیجات فراوری می شوند. این سوخت ها، کاربردهای گوناگونی دارند و می توان از آنها برای تأمین نیروی خودرو، کشتی و حتی هواپیما نیز استفاده کرد.

وی ما اضافه نمود: تقاضای جهانی برای سوخت سبز، به سرعت در حال گسترش است و تخمین زده می گردد که میزان تقاضا در سال 2030 دو برابر گردد. پژوهش ما علاوه بر افزایش کاربرد این سوخت ها، می تواند منبع پاک تر و پایدارتری به جای سوخت های کنونی ارائه دهد. افزایش فراوری روغن محصولاتی مانند سویا، آفتابگردان و کانولا، برای داشتن آینده ای سبزتر لازم است.

پژوهشگران در حال حاضر در جستجوی شرکای تجاری هستند تا کار با این روش جدید را شروع نمایند.

این پژوهش، در مجله Plant Signaling & Behavior به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افزایش روغن دانه های گیاهان با روش اصلاح ژنتیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش روغن دانه های گیاهان با روش اصلاح ژنتیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید